Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-13, 17:10
  #1
Medlem
theunits avatar
Jag har en stilla undran..

Jag har en vän som haft ett rätt trassligt liv o som nu ska ha barn tillsammans med en psykopat. Vilket hon själv valt.

Pratade med henne idag o hon sa, när vi pratade om vilka som verkligen finns där när det gäller, att hon lärt sig att till syvende o sist har man bara sig själv att lita på.

Jag avskyr hennes bitterhet, o jag försökte säga emot, vilket bara resulterade i att all min positiva energi försvann o nu har jag legat i min säng trött o utmattad efter det samtalet. Damn you energytheif!!

Så nu är min fråga till er. Har hon rätt? Är alla människor i slutändan bara egoister som inte bryr sig om någon genuint o som skiter i dig när det väl krisar?

Eller är det så att jag faktiskt har rätt i mitt hopp om att det bara handlar om att man råkat träffa fel människor, att det finns goda människor därute, som verkligen skulle finnas tillhands om det behövdes, som bryr sig om någon dog eller hamnade på akuten eller fick cancer eller skulle ha barn you name it..
Citera
2009-04-13, 17:20
  #2
Medlem
Blixis avatar
Knappt. När allt går som det ska har folk oftast inga problem med att hålla ihop men när motgången kommer så rinner det över för dom flesta och dom går skilda vägar. Bara ett tydligt exempel på att man kanske alltid ska ha sig själv närmast.
Citera
2009-04-13, 17:37
  #3
Medlem
Tjohildas avatar
Det finns underbara människor som verkligen bryr sig när det värsta händer. Det märkliga är att du vet inte vilka det är förrän det händer.

När jag blev svårt sjuk var det flera (som jag trodde) nära vänner som slutade höra av sig för "de ville inte störa". Samtidigt fanns där andra som jag inte kände så väl som ställde upp på tusen sätt.
Citera
2009-04-13, 18:35
  #4
Medlem
Skandiss avatar
Det finns en hel drös med människor som är "goda".
Dels de som är beronde av att "hjälpa" andra för att känna sig nödja, och dels de som lider av ett tvångsmässigt beteende.
Så det är ingen fara. Chanserna att hitta någon som är egoistisk men råkar med sitt beteende också hjälpa dig är tämligen stora.
Citera
2009-04-13, 18:37
  #5
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Finns en hel drös av goda människor det vet vi redan. Det du däremot kan ha i åtanke är att inte förlita sig på andra utom dig själv. Graden av förnedring folk går igenom när dom blir svikna och sårade är förödande och i min mening helt onödigt att utsätta sig för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback