Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-12, 18:20
  #1
Medlem
För några dagar sedan så slutade min subwoofer till mitt Logitech z560 att dunka. Detta är ett mycket bra ljudsystem och jag hade inte särskilt hög volym. Innan den dog så hade den knastrat ett tag vid högre volymer. När den dog så bara slutade den att arbeta. Den "sprängdes" alltså inte. Vad jag nu undrar är om någon har varit med om något liknande om om det har gått att laga. Satelliterna mår prima och allt är i bra skick i övrigt.
Citera
2009-04-12, 18:38
  #2
Medlem
duuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbel
För några dagar sedan så slutade min subwoofer till mitt Logitech z560 att dunka. Detta är ett mycket bra ljudsystem och jag hade inte särskilt hög volym. Innan den dog så hade den knastrat ett tag vid högre volymer. När den dog så bara slutade den att arbeta. Den "sprängdes" alltså inte. Vad jag nu undrar är om någon har varit med om något liknande om om det har gått att laga. Satelliterna mår prima och allt är i bra skick i övrigt.

Någon säkring kanske? kollat upp det?
Citera
2009-04-12, 21:32
  #3
Medlem
thespeedmasters avatar
Kan de vara en kabel som losnat, de hände på mina z-3/4 tror ja dom hette.

Ett förslag iaf

Hoppas du hittar felet
Citera
2009-04-13, 01:29
  #4
Medlem
Alla kablar sitter där de ska, men eftersom jag inte har någon aning om hur det ser ut inne i subwoofern så vet jag inte på vilket sätt sådana "brukar" gå sönder.
Citera
2009-04-13, 01:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duucken
Någon säkring kanske? kollat upp det?

Vart sitter den/dessa isf? Vet inte riktigt vart jag ska kolla. På baksidan av subwoofern finns bara en massa ingångar för satelliterna tror jag (är inte hemma atm).
Citera
2009-04-13, 03:05
  #6
Medlem
thespeedmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbel
Alla kablar sitter där de ska, men eftersom jag inte har någon aning om hur det ser ut inne i subwoofern så vet jag inte på vilket sätt sådana "brukar" gå sönder.
På mina sub så hade ena kabeln som går från "förstärkaren" inne i baslådan, hoppat loss från högtalaren, den satt inte fast löd utan satt bara med kabelklämma tror ja de heter.
Men ring/maila till logitech och kolla med dom om tex vanliga fel, och vart säkringen sitter lycka till nu
Citera
2009-04-13, 13:08
  #7
Medlem
robin756s avatar
har du kvittot kvar så lämna in det.

vad du än gör så försök inte göra det själv bara för att någon här säger det.
Citera
2009-04-13, 13:29
  #8
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin756
har du kvittot kvar så lämna in det.

vad du än gör så försök inte göra det själv bara för att någon här säger det.

Naturligtvis ska garantin utnyttjas om det finns, och garantin upphör om man gör ingrepp själv.

Vi avsaknad av garanti så är det ingen fara med att försöka själv.
Det låter som "internt" glapp som många redan påpekat.
Det svåra är att öppna lådan snyggt.
Citera
2009-04-13, 19:23
  #9
Medlem
hasenfrasens avatar
Billigaste lagningen av din bas är nog en Tanlon 8" bas från Jula för 149 spänn. Den låter väldigt bra för priset och tål definitivt 150 watt RMS. Jag kör med en 2x8" Tanlon basreflexlåda i min Pontiac Firebird som jag driver med ett 2x200 watts RMS steg.
Citera
2009-04-13, 19:38
  #10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Billigaste lagningen av din bas är nog en Tanlon 8" bas från Jula för 149 spänn. Den låter väldigt bra för priset och tål definitivt 150 watt RMS. Jag kör med en 2x8" Tanlon basreflexlåda i min Pontiac Firebird som jag driver med ett 2x200 watts RMS steg.

OT
Det borde du ta patent på
Ett youtubeklipp annars tror jag dig inte.

Ont
Sannolikt är det inte själva baselementet som gett sig utan det är helt enkelt glapp i kablar.
__________________
Senast redigerad av epost72 2009-04-13 kl. 19:53.
Citera
2009-04-14, 02:52
  #11
Medlem
Anledningen till att jag är rädd att baselementet gått sönder är att det vid högre påfrestningar (absolut inte nära max, men ändå ganska högt) har givit ifrån sig ett ljud som låter som att något vibrerar mot något annat. Med andra ord, något är löst eller trasigt. Subwoofern dog just under en sådan hög påfrestning. Men som ni säger så kan det vara att någon sladd har hoppat ur någonstans inne i lådan, den dog ju trots allt inte med något misstänksamt ljud, utan den la bara av mitt i en låt. Denna sladd kan även ha suttit löst ett tag, vilket skulle förklara det ljud lådan gett i från sig.

Någon garanti gäller inte längre eftersom ljudsystemet är nästan 7 år gammalt. Tack för tipsen och jag ska inte ge upp hoppet om mina underbara trotjänare än!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback