Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-12, 12:31
  #1
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Ser man något på skärmen på en laptop om man är ute i solen?
Senast jag provade gick det inge vidare men min är rätt usel också. Fick sitta med handduk över skallen och datorn för att se något. Vad behöver man för "ljusstyrka" (eller vad som avgör) på skärmen för det ska funka.
Citera
2009-04-12, 12:42
  #2
Medlem
njae, du ser inte nåt vidare bra. du får nog leva med det.
Citera
2009-04-12, 12:46
  #3
Medlem
semuors avatar
Hänga på fb samtidigt som du sitter på altanen och solar eller?
Citera
2009-04-12, 12:47
  #4
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Skälet ligger i ögats funktion. Fysiskt (din pupill blir mindre vid mer ljus, vilket leder till att mindre ljus träffar näthinnan), och kemiskt (effekten av fotoelektriska reaktionen minskar - vi vänjer oss vid ljusstyrkan, precis som vid mörkeradaption).

Du kan antingen öka skärmljusstyrkan, eller, som du säger själv, utestänga det ljus du inte är intresserad av att se (det är nämligen det som pajar till det för dig!).

Att enbart "skugga" själva skärmen räcker inte. Det är omgivningens starka ljus och dess effekt på din syn som ligger bakom svårigheten att se en laptopskärm 'ute i solen'.
Citera
2009-04-12, 19:11
  #5
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Finns ju vanliga displays som man kan se bild/text på i stark ljus. Kanske blir dyrt på en sketen laptop i min prisklass.

Citat:
Ursprungligen postat av semuor
Hänga på fb samtidigt som du sitter på altanen och solar eller?
Haha, känns som slöseri med tid att "bara" vara ute i solen.
Tänkte man skulle passa på att jobba samtidigt.
Citera
2009-04-12, 20:24
  #6
Medlem
Hade också en dröm förut om att sitta utomhus med datorn. Gick inte alls p.g.a det du nämner. Även blev laptopen så varm att den stängdes av ifall jag satt i solen
Citera
2009-04-12, 20:51
  #7
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Hade också en dröm förut om att sitta utomhus med datorn. Gick inte alls p.g.a det du nämner. Även blev laptopen så varm att den stängdes av ifall jag satt i solen

Synd, det som skulle kunna vara så mysigt!
Citera
2009-04-12, 20:52
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Hade också en dröm förut om att sitta utomhus med datorn. Gick inte alls p.g.a det du nämner. Även blev laptopen så varm att den stängdes av ifall jag satt i solen

Vad har du för äckligt dålig laptop?
Citera
2009-04-12, 21:16
  #9
Medlem
iAlexs avatar
Syns inte speciellt bra för mig heller , det fick bli handduken över huvudet och datorn , benen fick iaf lite sol
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback