Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-12, 10:57
  #1
Medlem
HelloChittys avatar
Här på FB är viss åldersskillnad lika med pedofili, och andra menar att ålder bara är en siffra...
Hur mycket spelar ålder in egentligen i valet av partner?
För min egen del har jag varit skeptisk till allt för stor åldersskillnad, trots att jag som oftast varit på g eller inlett något med killar som varit 5-10 år äldre än mig. Äldre killar än så har inte funnits som alternativ...
Men egentligen, dyker den rätte upp så borde väl inte ålder spela roll? Om ALLT annat kändes perfekt, skulle du då kunna lägga ned honom/henne helt för att det var för stor åldersskillnad? Var och i vad är det egentligen man kan stöta på problem när det är stor åldersskillnad mellan de två?
2009-04-12, 10:59
  #2
Avstängd
Min farsa och morsa hade ca 16 års åldersskillnad så... Det blir "normalare" ju äldre man blir. Det skulle ju vara lite pedofilvarning på min farsa ifall han var tillsammans med min morsa i 20 års åldern.
2009-04-12, 11:10
  #3
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloChitty
...
Men egentligen, dyker den rätte upp så borde väl inte ålder spela roll? Om ALLT annat kändes perfekt, skulle du då kunna lägga ned honom/henne helt för att det var för stor åldersskillnad? Var och i vad är det egentligen man kan stöta på problem när det är stor åldersskillnad mellan de två?
Problemet är inte så mycket ålder, utan skede i livet. Om en 40-åring och en 25-åring träffas och det klickar perfekt, låter det ju jättebra. Problemet ligger inte direkt i åldern, utan kanske i att 25-åringen kommer på att h*n inte gjort allt det h*n ville, och kommer att förändras.

Låt oss säga att 25-åringen tar sig i kragen och börjar på universitetet, eller liknande. Plötsligt förändras livet ganska radikalt och det är inte säkert att parterna fortfarande delar syn på förhållandet. Detta kan inverka som "åldersskillnad", även om det egentligen handlar om stadier i livet.
2009-04-12, 11:16
  #4
Medlem
plottas avatar
Bara man gillar samma tv-spel så är det väl lugnt
2009-04-12, 11:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Problemet är inte så mycket ålder, utan skede i livet. Om en 40-åring och en 25-åring träffas och det klickar perfekt, låter det ju jättebra. Problemet ligger inte direkt i åldern, utan kanske i att 25-åringen kommer på att h*n inte gjort allt det h*n ville, och kommer att förändras.

Låt oss säga att 25-åringen tar sig i kragen och börjar på universitetet, eller liknande. Plötsligt förändras livet ganska radikalt och det är inte säkert att parterna fortfarande delar syn på förhållandet. Detta kan inverka som "åldersskillnad", även om det egentligen handlar om stadier i livet.
Något sånt.

"Alle Ding sind Gift, und nichts ohn Gift; allein die Dosis macht, daß ein Ding kein Gift ist." (Paracelsus)
Vad svamlar jag min tok om med det här sammelsuriet. Jo, att det handlar om lagomhet. Man ska inte stirra sig blind på siffror, men jag tror att för stora åldersskillnader, på säg upp mot tio-tjugo-talet år, kan innebära problem som kanske kan vara svåra att "inse" i yngre åldrar.

Självklart måte personkemin stämma, men man kan även ha förväntningar etc. som gör att åldersskillnaden kan innebära problem. Dem kan man såklart antingen bearbeta, eller kapitulera inför.
2009-04-12, 11:17
  #6
Medlem
jalalmalos avatar
halva mannens ålder plus sju

Jag läste i coffe magasinet att killen ska ta halva sin ålder och plussa den med 7 för att få den perfekta åldern för sin tjej.

Jag tex är 34, halva det är 17 + 7 är 24 Oh my GOD, vad det skulle sitta fint med en 24 årig gammal *************. Jag skulle känna mig som tonåring igen hahahahahaha
2009-04-12, 11:32
  #7
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalalmalo
Jag läste i coffe magasinet att killen ska ta halva sin ålder och plussa den med 7 för att få den perfekta åldern för sin tjej.

Jag tex är 34, halva det är 17 + 7 är 24 Oh my GOD, vad det skulle sitta fint med en 24 årig gammal *************. Jag skulle känna mig som tonåring igen hahahahahaha

Hehe, min förra sambo var i den åldern. Men det är en bra ålder för troligtvis har tjejen/killen blivit skapligt etablerad i samhället med jobb och inkomst.
Visst spelar åldersskillnaden in när jag letar efter partner men det har mer att göra med förutsättningar än ålder. Det skulle mycket till innan jag skulle bli tillsammans med någon som är 18 tex .

Problem som kan uppstå med stor ålderskillnad är väl att man ibland kan ligga på helt olika nivåer i livet och jag antar att omgivningen ibland kan vara ett problem. När jag var yngre och dejtade yngre tjejer så var det värsta jag visste att umgås med hennes kompisar då dom låg på en helt annan mognadsgrad.
2009-04-12, 11:57
  #8
Medlem
Snövits avatar
Med hänvisning till ett antal befintliga trådar som avhandlar detta ämne så låser jag denna.
https://www.flashback.org/sok/åldersskillnad
// MOD //

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback