Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-11, 00:51
  #1
Medlem
Tja, har bara spelat på en massa dåliga gitarrförstärkare och har bestämt mig nu att köpa ny. Jag är ute efter en combo med schysst ljud men där är hur många som helst. tänkte lägga runt 5k och den kan även vara begagnad. tips?
Citera
2009-04-11, 00:57
  #2
Medlem
The Meatballs avatar
Det hjälper en hel del att veta vilken musikstil du planerar att spela med förstärkaren.
Citera
2009-04-11, 00:58
  #3
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pesserdude
Tja, har bara spelat på en massa dåliga gitarrförstärkare och har bestämt mig nu att köpa ny. Jag är ute efter en combo med schysst ljud men där är hur många som helst. tänkte lägga runt 5k och den kan även vara begagnad. tips?

Har du några speciella krav? Watt antal? storlek på högtalaren? Rör, transistor eller kisel krets? Vilken musik är du inriktad på? Ska du ha den för inspelningsbruk eller enbart rent nöjesspelande?
Citera
2009-04-11, 01:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catatonic
Har du några speciella krav? Watt antal? storlek på högtalaren? Rör, transistor eller kisel krets? Vilken musik är du inriktad på? Ska du ha den för inspelningsbruk eller enbart rent nöjesspelande?

Jag vill kunna spela allt möjligt. Är jävligt sugen på Fender cyber deluxe, som en polare har. han använder den både till inspelning och "nöjesspelande". Sedan vet jag inte om det är rör, transistor eller kisel krets.. vad är bäst? eller det kanske också beror på vad för stil man är ute efter?
Citera
2009-04-11, 01:15
  #5
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pesserdude
Jag vill kunna spela allt möjligt. Är jävligt sugen på Fender cyber deluxe, som en polare har. han använder den både till inspelning och "nöjesspelande". Sedan vet jag inte om det är rör, transistor eller kisel krets.. vad är bäst? eller det kanske också beror på vad för stil man är ute efter?

Om du vill spela lite allt möjligt med att använda så få pedaler som möjligt kan ja rekomendera Line 6 Spider Valve edition. Mångsidig rörcombo. Inte så fasligt dyr heller. Kan rekomendera Line 6 spider valve 112 om du enbart ska ha den för nöjesspelning och inspelningsbruk. Med rätt uppmickning kan man få den att låta guld värt.
Citera
2009-04-11, 01:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catatonic
Om du vill spela lite allt möjligt med att använda så få pedaler som möjligt kan ja rekomendera Line 6 Spider Valve edition. Mångsidig rörcombo. Inte så fasligt dyr heller. Kan rekomendera Line 6 spider valve 112 om du enbart ska ha den för nöjesspelning och inspelningsbruk. Med rätt uppmickning kan man få den att låta guld värt.

okok. Rör låter bäst ? har du tips på bra pedaler ? och vad lirar du på själv?
Citera
2009-04-11, 01:38
  #7
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pesserdude
okok. Rör låter bäst ? har du tips på bra pedaler ? och vad lirar du på själv?

Rör enligt mig presterar bättre. När man gainar i taket på en transistor så planar inte signalen ut snyggt som den gör på rör. Ja försöker skippa pedaler så mycket som möjligt, låter förstärkaren göra sitt jobb. Har en Cry Baby Wah Wah pedal, en BOSS DS1 inget mer. BOSS DS1 använder jag mest som boost vid livet tillfällen. Det beror ju på vad för pedaler du är ute efter.

Själv har jag 2 toppar och en Combo att lira med. En ENGL Fireball topp, och en Marshall JCM 900 topp som ja kör igenom en Marshall 1960A 4x12 kabinett. Combon är en Line 6 spider Valve 212 (2x12 element).

Som gitarr har jag en Epiphone SG100 som jag moddat med Gibson mickar. Och sen har ja en ESP Eclipse med 2x EMG81 aktiva mickar.
Citera
2009-04-11, 01:48
  #8
Medlem
Bra ljud.

Citat:
Ursprungligen postat av pesserdude
okok. Rör låter bäst ? har du tips på bra pedaler ? och vad lirar du på själv?


Skaffa en beg peavey classic 30 wattare låter guld och slår vilken bogner designad line 6a som helst. Eller om du sitter hemma så testa en tiny terror från orange bara 15 watt men vilket sound o jag lovar volymen räcker till och blir över.

Pedaler är något som man sällan behöver satsa på en riktig amp först ,en med rör.

Mitt val privat är ibanez + peavey rörburk på ca 50 watt pedaler som jag använder i bland är en klassisk dunlop cry baby och en dist pedal metal zone

som sällan kommer till användning då peaveyn distar bra om man vill.

Min gura har humbuckers en vanlig snäll och en dimebag som ger på bra.


Men du måste testa och lyssna dig fram till vad du gillar. Mitt tipps funkar på det mesta från blues till hårdrock.
Citera
2009-04-11, 01:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catatonic
Rör enligt mig presterar bättre. När man gainar i taket på en transistor så planar inte signalen ut snyggt som den gör på rör. Ja försöker skippa pedaler så mycket som möjligt, låter förstärkaren göra sitt jobb. Har en Cry Baby Wah Wah pedal, en BOSS DS1 inget mer. BOSS DS1 använder jag mest som boost vid livet tillfällen. Det beror ju på vad för pedaler du är ute efter.

Själv har jag 2 toppar och en Combo att lira med. En ENGL Fireball topp, och en Marshall JCM 900 topp som ja kör igenom en Marshall 1960A 4x12 kabinett. Combon är en Line 6 spider Valve 212 (2x12 element).

Som gitarr har jag en Epiphone SG100 som jag moddat med Gibson mickar. Och sen har ja en ESP Eclipse med 2x EMG81 aktiva mickar.


okej! har kollat runt lite och denna verkade intressant:
http://www.musikborsen.se/itempg.asp...6&artno=126993
Verkar väldigt bra
Citera
2009-04-11, 01:55
  #10
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavyrocker
Skaffa en beg peavey classic 30 wattare låter guld och slår vilken bogner designad line 6a som helst. Eller om du sitter hemma så testa en tiny terror från orange bara 15 watt men vilket sound o jag lovar volymen räcker till och blir över.

Pedaler är något som man sällan behöver satsa på en riktig amp först ,en med rör.

Mitt val privat är ibanez + peavey rörburk på ca 50 watt pedaler som jag använder i bland är en klassisk dunlop cry baby och en dist pedal metal zone

som sällan kommer till användning då peaveyn distar bra om man vill.

Min gura har humbuckers en vanlig snäll och en dimebag som ger på bra.


Men du måste testa och lyssna dig fram till vad du gillar. Mitt tipps funkar på det mesta från blues till hårdrock.

Tiny Terrorn med en 1x12 orange kabinett är fan i mig guld värd. Brutalt bra sound vid inspelning. Micka upp en sådan uppsättning med 2 SM57 = dunder ljud!
Citera
2009-04-11, 01:57
  #11
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pesserdude
okej! har kollat runt lite och denna verkade intressant:
http://www.musikborsen.se/itempg.asp...6&artno=126993
Verkar väldigt bra

Flextone är grymt nice. Det ända du måste vara försiktig när du använder en transistor/kiselkrets förstärkt stärkare är att inte gaina max på förstärkaren. Annars är Flextone en grymt bra förstärkare.
Citera
2009-04-11, 02:04
  #12
Medlem
Strattakasters avatar
Det finns ju tre typer av förstärkare i princip, digiala, transistor och rör-stärkare. Om du hade tänkt att ha stärkaren hemma så rekommenderar jag dig en digital, framför transistor eftersom dessa ger ett mycket schysstare sound! Rörstärkare är annars det enda alternativet. Men som sagt, lägg hellre mer pengar på en stärkare så att du får ett schysst grundljud som du senare kan ha som botten när du ska fixa ditt eget sound, med hjälp av pedaler och effekter, och inte tvärtom!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback