2011-05-23, 21:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Men så fort det blir lite problem som i detta fall ,så hjälper
det inte nämnvärt hur många krokar du monterar på .
Man har inga vägbaser för F-16 på Sicilien.

Finnarna har vägbaser och lämpligare utrustning för just detta ändamål.

Man kan även använda bromsfallskärmar till bla F-16 som då kortar landningssträckan.
Citera
2011-05-23, 21:44
Medlem
B0llkalles avatar
Det är väl ganska uppenbart att vägbasoperationer är smidigare om planet kan nöja sig med en kortare landningssträcka, än om man behöver tillbehör som vajer, krok, skärm.
Citera
2011-05-23, 21:44
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil

Man kan även använda bromsfallskärmar till bla F-16 som då kortar landningssträckan.
Jävlig imponerande allt du säger, men läs vad som står och fundera på var det betyder.

"Under torsdag eftermiddag genomfördes bärgningsarbete av de två F-16 från Förenade arabemiraten som i samband med landning onsdagen den 27 april kanade av banan och förorsakade att en av piloterna sköt ut sig ur planet."

Att bromsfallskämarnas existens inte hjälpte kanske du missade?
Citera
2011-05-23, 21:49
Medlem
Citat:

Du fattar visst inte poängen, pga av att två UAE F-16 kanade av huvudlandningsbanan,
och på så sätt satte den ur användning så var det bara Gripen som kunde agera från
kortare reservbanan.

Citat:
Man kan även använda bromsfallskärmar till bla F-16 som då kortar landningssträckan

Eller så har man ett system som klara av allt detta utan krav på att man släpar med
sig massa kringutrustning eller behöver ha certificerade bromsskärmsvikare med sig .

Att man sedan nästan halverar livslängden på skrovet pga laster som
vajeruppbromsning medför, kanske man ska ha med i beräkningen.

USM var ju hejare på att reparera F/A-18 pga av utmattade skrov.
Senast redigerad av Hansol 2011-05-23 kl. 22:35. Anledning: stafning
Citera
2011-05-23, 22:02
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Självfallet är det så. Det är inte direkt gratis att ha tomma utrymmen i ett stridsflygplan, det kostar både pengar och prestanda samtidigt som uppgraderingar tenderar att vara mindre till formatet än det de ersätter.
De tomma utrymmena är helt enkelt lämnade för teknik, vapen etc som resp köpare själv väljer. Problemet är när alla vill ha in sina önskemål i varje lite utrymme etc och då är det bättre att lämna det utrymmet och låta köparen fylla det. T.ex kan de köparna som vill ha mer räckvidd prioritera det och de som vill ha en större satsning på EWS kan fixa det. Att i grunddesignen försöka maxa allting med det som önskas just nu utan möjlighet till förändring gör planet mkt oflexibelt och dyrt. Smarta utrymmen och modulärt tänk från start underlättar alltid.
Citat:
Man kan även köpa in fler SuperHornets, vilket man då även gjort pga förseningarna med F-35
På vilket sätt då?
Visst kan man göra det, ville bara visa att F16 stealth antagligen hade varit billigare att utveckla än att köpa in F35.

Gripen ger dig ett numerärt och framförallt kvalitativt övertag i luftrummet samtidigt som det är ett av de mest flexibla flygplanssystemen på marknaden. Kvalitativt övertag, dvs BVR och WVR-övertag har Gripen mot de allra flesta flygplanen idag och imorgon. Har du inte läst svaren du fått innan?
Citera
2011-05-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin

Gripen ger dig ett numerärt och framförallt kvalitativt övertag i luftrummet samtidigt som det är ett av de mest flexibla flygplanssystemen på marknaden. Kvalitativt övertag, dvs BVR och WVR-övertag har Gripen mot de allra flesta flygplanen idag och imorgon. Har du inte läst svaren du fått innan?

Haha, lycka till... han läser ALDRIG svaren. Han kommer däremot att mata på med samma obefintliga argument som tidigare.
Citera
2011-05-23, 22:31
Medlem
En olycklig bieffekt av att vara indoktrinerad är att man sällan eller aldrig får känna på sanningens innehåll, varken semantiskt eller normativt. Cirkelargumentation är krokofanternas starka signum i djurvärlden, zebrorna har alltid hävdat det, och det råder konsesus om det vid vattenhålet i djupaste flashbäck.

Citera
2011-05-23, 22:35
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
En olycklig bieffekt av att vara indoktrinerad är att man sällan eller aldrig får känna på sanningens innehåll, varken semantiskt eller normativt. Cirkelargumentation är krokofanternas starka signum i djurvärlden, zebrorna har alltid hävdat det, och det råder konsesus om det vid vattenhålet i djupaste flashbäck.

Scheele. Du har rätt. Krokofanten klarar inte av att läsa texter som inte stämmer med hans världsbild.

Att enkel (lågnivå) matematik, fakta, statliga rapporter, tillverkares utsagor och banala saker som verkligheten motbevisar det som påstås verkar inte räcka för att krokofant ska ändra uppfattning.

Kanske är det dags med ignore, men då kommer ju alla bara hålla med varandra.
Citera
2011-05-24, 01:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Men så fort det blir lite problem som i detta fall ,så hjälper
det inte nämnvärt hur många krokar du monterar på .

Har jag förstått situationen rätt om jag säger att aktuella F-16 landade i rote.
Av någon anledning hann de inte bromsa i tid, varvid kärra 1 tog vajern,
medan kärra 2 då blev nödgad att skjuta ut sig, då vajern redan var "upptagen"?
Citera
2011-05-24, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Har jag förstått situationen rätt om jag säger att aktuella F-16 landade i rote.
Nu vet jag inte exakt, men jag utgår från att det var fråga om bromsskärmar, tror inte jag sett någon F-16 med kroksystem.
Citera
2011-05-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Det stämmer bra , det plus att aktuell bana var våtbelagd pga av regn, vilket då eg
var grundorsak till att hela situvationen uppstod.
Citera
2011-05-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nu vet jag inte exakt, men jag utgår från att det var fråga om bromsskärmar, tror inte jag sett någon F-16 med kroksystem.

Norrmännen kör även de med säkerhetskrok på sina F-16 .
Vilket även UAE F-16 har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in