2011-05-21, 17:15
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Krokodil är intelligent och påläst. Tyvärr är han för aggressiv och vägrar erkänna misstag samtidigt som han av någon anledning köper ensidig propaganda. Att USA och Israel är bäst verkar ligga djupt rotat i Krokodils värld och då spelar inte banala omständigheter som verkligheten in.

Kan inte hålla med dig här. En intelligent människa har förmåga att ta till sig information och behandla den till en slutsats, detta saknar reptiler.
Möjligtvis påläst, men då han har ett väldigt selektivt sätt att ta till sig det han läser så ger jag inte mycket för det heller.

US och i synnerhet Israel har mycket bra grejer, inget snack om saken. Men att de skulle vara bäst i alla lägen som Krokodil påstår är så klart skitsnack.

Citat:
Ang tråden så är F35 värdelös då den förutom dåliga manöveregenskaper saknar stealth i S-bandet där ERIEYE opererar. Gripen, Mirage, Eurofighter, Su35 med flera skulle krossa den kärran iom att den inte kan manövrera ifrån planen när den blivit upptäckt.

Detta har jag redan påpekat vid flera tillfällen.
F-35 har taskig stealth rakt framifrån, taskig på så sätt att det endast är radar på de flesta stridplan som den är skyddad mot. Precis som du skriver skulle ERIEYE hitta sälen (F-35) snabbare än ett fetto hittar ett Mc Donalds.

Det som är lite intressant med F-35ans stealth är att den i första hand skulle användas till attack med F-22 så skydd mot fientligt flyg. Ändå ger man den såpass taskig stealth så den inte klarar dig speciellt bra mot kraftigare markradar. Den har även skrattretande dåliga flygegenskaper viket gör den chanslös mot fientligt flyg som den faktiskt fått ett visst skydd mot.

Uruselt x2 mao.

Jämfört med F-22 så har den även löjligt lite lastkapacitet. Det skulle vara väldigt intressant att se den i ett skarpt läge i framtiden. Tycker synd om piloten som får uppdraget...
Citera
2011-05-21, 17:16
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Man kurvar inte ifrån moderna jaktrobotar.

Och i jaktstrid på kortare avstånd så kan man med hjälmsikte och moderna IR-jaktrobotar kompensera för det egna flygplanets manöveregenskaper.

Nej, man kan inte kurva bort en modern jaktrobot, däremot kan bra flygegenskaper och god manöverduglighet öka chanserna för att effektivt lyckas överleva en inkommande robot. Det kvittar om man har facklor om man inte kan använda de på rätt vis.

Sen i WVR-combat så är HMD och IR-robotar en ny dödlig faktor. Problemet är däremot att inte bara F-35 har dessa utan även Gripen, Rafale, Eurofighter och Su-35 är på god väg om jag inte minns alldeles galet. Sedan kommer det bli svårt att använda robot på så korta avstånd som det kan bli i WVR jakt-strid. Då krävs andra metoder och det kan mycket väl bli en kurvstrid där man använder akan.

Det trodde jag man lärde sig efter F-4 Phantom. Ny teknik fungerar inte alltid.
Citera
2011-05-21, 18:09
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag pratar fortfarande om BVR. Sluta fjanta runt.
Du kurvar inte bort från en radarjaktrobot heller för den delen.
Citera
2011-05-21, 18:24
Medlem
Citat:

Hur många moderna jaktflygplan har blivit nerskjutet i BVR?
Citera
2011-05-21, 18:33
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Däremot kan F22 ganska fort flyga ut ur dess räckvidd om den vänder om (för att kompensera sin korta arm). Det är det enda säkra sättet att undvika träff i det egna planet. Att lita blint på att EWS-er och facklor ska stoppa inkommande robotar är inte särskilt smart, särskilt i ett flygplan med dåligt skalskydd, vilket då framförallt gäller F35.

IR-robotarnas Pk hitintills har enligt RAND-rapporten inte nått över 15%.
Citera
2011-05-21, 18:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Hittar inga siffror, men det har förekommit ett antal gånger.

Ett av de länder som har störst erfarenhet av skarp luftstrid är Israel som sedan början av 1980-talet skjutit ner drygt 90 flygplan.
Citera
2011-05-21, 18:45
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Inte många. Uppemot 4 st i modern tid (Finns uppgift i RAND-rapporten)

Denna artikel har däremot intressant info i området.

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2009/01/bvr-and-russian-roulette.html
Citat:
BVR kill-chain.

Citat:
Active missile confirmed on launch rail -- 0.1% (chance of failure)
Search and track radar jammed -- 5%
Launch or missile failure -- 5%
Guidance link jammed -- 3%
Seeker head jammed or diverted -- 30%
Chaff or decoys seduce the seeker -- 5%
Seeker chooses towed decoy -- 5%
Aircraft out-manuevers missile -- 40%
Fuse or warhead failure -- 2%

PROBABILITY OF A BVR MISSILE KILL: 17.1%
The question is simple: Even if it is technically possible to destroy an opponent's aircraft beyond a pilot's visual range, is it now or will it ever become tactically feasible?

Pierre Sprey, a co-father of the A-10 and F-16, adamantly says no. The fog of war and the complexity of air combat dictates that pilots must wait until their targets come within visual range before they can be shut down. Even if they dare to fire, the chances of a BVR missile kill are too small for the strategy to work.

But the US Air Force corporately says yes, a sentiment echoed by the makers of the F-35 Lightning II, which its supporters will likely concede is optimized for the BVR fight.

To be sure, since 1991, the USAF has fired 13 AMRAAMs to achieve six BVR kills, a 45% success rate, according to this Rand air power study. But Rand's analysts note that these shots have come against inferior or unsuspecting opponents, and offer no confidence that an engagement with modern Su-30s would bear similar results.
RAND-rapporten var även den kul läsning.

Här har du Ryssarnas BVR-filosofi och lite siffror om träffprocent etc. http://www.ausairpower.net/APA-Rus-BVR-AAM.html
Citera
2011-05-21, 18:50
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:

Ett av de länder som har störst erfarenhet av skarp luftstrid är Israel som sedan början av 1980-talet skjutit ner drygt 90 flygplan.

Lustigt att du tar upp just Israel i en diskussion om BVR. Israelerna som oftast förlitat sig på Akan i sina flygstrider och inte alls ger mycket för BVR.
Finns bra dokumentärer på Youtube om du vill se.
Israelerna ska vara riktigt duktiga på luftstrid och då framförallt dogfight.
Citera
2011-05-21, 19:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Lustigt att du tar upp just Israel i en diskussion om BVR. Israelerna som oftast förlitat sig på Akan i sina flygstrider och inte alls ger mycket för BVR.
Finns bra dokumentärer på Youtube om du vill se.
Israelerna ska vara riktigt duktiga på luftstrid och då framförallt dogfight.
Israel använde uteslutande Akan vid kriget 1967, sedan ökade andelen flygplan som blev nedskjutna med robot ( främst IR-robot).

Från 1980-talet och framåt har robotar varit det vanligaste.

Israel var även tidiga med hjälmsikte och robotar som kunde ta stora G-belastningar.
Citera
2011-05-21, 19:14
Medlem
Inte för att man vill ge medhåll till en viss person så är det ju faktiskt så att många hänvisar till designern av F-16 och A-10. Gubben lider uppenbarligen kvar en del i det gamla, enligt honom är ju F-16 världens bästa flygplan och det kan man ju ha olika uppfattningar om. Det var onekligen ett av det bästa men inte längre. Jag tror han tittar genom gamla glasögon när han ser på hur man bygger flygplan, därmed inte sagt att F-35 är en bra jaktkärra, men man frågar ju sig om den verkligen kan vara SÅ dålig som många framställer den? Skulle man verkligen satsa på den om den har dessa mediokra prestanda? Kanske är det så, men den är så vitt jag vet fortfarande inte färdigutvecklad. När den får möta gripar, eurofighter etc i Red Flag så har vi svaret.

I övrigt anser jag att man ska operera Gripen.
Citera
2011-05-21, 19:29
Medlem
Citat:

Citat:
Inte många. Uppemot 4 st i modern tid (Finns uppgift i RAND-rapporten)

Japp, det var därför jag frågade eftersom vi alla läst RAND-rapporten. Eller hur, korokdil?

Sid 24 i rapporten visar att för det USA skjutit ner i BVR så var det bara allmänt skrot. Inte Gripen precis.

Och Israles flygmotståndare har väl också vad jag vet bara varit allmänt löske, särskilt Syrien.
Citera
2011-05-21, 19:53
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Japp, det var därför jag frågade eftersom vi alla läst RAND-rapporten. Eller hur, korokdil?

Sid 24 i rapporten visar att för det USA skjutit ner i BVR så var det bara allmänt skrot. Inte Gripen precis.

Och Israles flygmotståndare har väl också vad jag vet bara varit allmänt löske, särskilt Syrien.
Och jag svarade 'ett antal gånger' - vilket då stämmer eller hur.

Israel har skjutit ner flera hundra flygplan sedan 1967.

Syrien hade 1982 bla MIG-23 som var ett ganska modernt jaktflygplan vid tidpunkten.
Flygoperaionerna hade även samband med attackerna mot de Syriska luftvärnsbatterierna i Beeka-dalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in