2010-12-07, 02:40
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Top 5 perioden 1960-78 (eller nåt sånt).
Källa?
Citera
2010-12-07, 09:17
Medlem
Nu börjar man dra åt tummskruvarna på Pentagon.

Priset för F-35 A kommer hamna på $92 milj beräknat på 2002 år dollar,
dvs ~ $112 milj i 2010 års dollar. Detta är alltså inte LRIP priser,utan
den verkliga kostnaden.

Pentagon säger att man kommer inte vara intresserad av att köpa om inte
dessa siffror sänks .

Källa
Citera
2010-12-07, 10:43
Medlem
USA-s ekonomi kommer att sänka F-35 och det kommer att bli ett mycket hårt uppvaknande för tex Norge. Otur för dem.
Citera
2010-12-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Källa?
Ja, ingen egentligen, då Sprey inte uttryckte sig i termer av top 5 som inlägget jag citerade påstod. Han har verkligen inte påstått att Draken var top 5 all-time iaf, då den helt enkelt inte platsar där. Top 5 år 1960 och ett tag framåt, ja, det var den nog.
Citera
2010-12-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ja, ingen egentligen, då Sprey inte uttryckte sig i termer av top 5 som inlägget jag citerade påstod. Han har verkligen inte påstått att Draken var top 5 all-time iaf, då den helt enkelt inte platsar där. Top 5 år 1960 och ett tag framåt, ja, det var den nog.

Tja, vad var modernare eller bättre 1960?

Draken är en internationellt underskattad konstruktion, därtill aerodynamiskt och estetiskt mycket välkonstruerad. En av de bästa genom tiderna absolut, sett till kontexten.
Citera
2010-12-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Tja, vad var modernare eller bättre 1960?

Draken är en internationellt underskattad konstruktion, därtill aerodynamiskt och estetiskt mycket välkonstruerad. En av de bästa genom tiderna absolut, sett till kontexten.
Det fanns inte nödvändigtvis något som var modernare och bättre år 1960, men Draken var inte självklart bättre än exempelvis Mirage III och Mig-21.

Hur vet du att Draken är underskattad internationellt?
Citera
2010-12-07, 15:37
Medlem
Citat:
Det fanns inte nödvändigtvis något som var modernare och bättre år 1960, men Draken var inte självklart bättre än exempelvis Mirage III och Mig-21.

Hur vet du att Draken är underskattad internationellt?

Hur jag VET det? Det är väl bara att se sig omkring?

Det är de mest kända konstruktionerna som uppmärksammas, inte nödvändigtvis de bästa... se tex WWII-planen där Supermarine Spitfire ständigt uppmärksammas, trots att den kunde anses som "bra" bara innan 1940 egentligen. De bästa konstruktionerna vet de flesta inte ens om.

På samma sätt gäller det J29 Tunnan, J35 Draken och i viss mån också JA37 Viggen. Hamnar aldrig på topplistorna trots att de specifikationsmässigt och funktionsmässigt definitivt tillhört den absoluta världstoppen.

MiG21 är inte alls på samma nivå, ej heller Mirage III.
Citera
2010-12-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Hur jag VET det? Det är väl bara att se sig omkring?

Det är de mest kända konstruktionerna som uppmärksammas, inte nödvändigtvis de bästa... se tex WWII-planen där Supermarine Spitfire ständigt uppmärksammas, trots att den kunde anses som "bra" bara innan 1940 egentligen. De bästa konstruktionerna vet de flesta inte ens om.

På samma sätt gäller det J29 Tunnan, J35 Draken och i viss mån också JA37 Viggen. Hamnar aldrig på topplistorna trots att de specifikationsmässigt och funktionsmässigt definitivt tillhört den absoluta världstoppen.

MiG21 är inte alls på samma nivå, ej heller Mirage III.
Vilka toplistor är det egentligen vi talar om?

Ut med språket nu då, på vilket sätt är MiG-21 och Mirage III så underlägsna Draken?
Citera
2010-12-07, 17:40
Medlem
Citat:

Han beskrev det som Five "almost great" fighters vilket fås ses som gott beröm från den stränge läraren.

Top 5 all time var nog felaktigt, det skulle snarare vara Top 5 efter WW2.

Och man måste givetvis se kontexten då planet verkade. Spitfire var ju ett exemplariskt plan. Men mot en F-22 Raptor? Det säger sig självt.
Citera
2010-12-07, 17:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Ut med språket nu då, på vilket sätt är MiG-21 och Mirage III så underlägsna Draken?
MIG 21 kom väl aldrig längre än till att bli ett bra dagjaktflygplan med begränsad allväderskapacitet. Draken utvecklades till ett systemintegrerat flygplan nästan i klass med Viggen.
Citera
2010-12-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Han beskrev det som Five "almost great" fighters vilket fås ses som gott beröm från den stränge läraren.

Top 5 all time var nog felaktigt, det skulle snarare vara Top 5 efter WW2.

Och man måste givetvis se kontexten då planet verkade. Spitfire var ju ett exemplariskt plan. Men mot en F-22 Raptor? Det säger sig självt.

Spitfire var rätt kass, men förstås bättre än Hurricane och var det enda relativt konkurrenskraftiga flygplan britterna kunde ställa upp med mot tysk eskortjakt. Jämför du med bara några år nyare konstruktioner från Tyskland, Sovjet, Japan och USA var det inte mer än medelmåttigt. Trots det tror väldigt många att det var ungefär det bästa flygplanet... det var ett exempel på när den allmänna uppfattningen och fakta talar olika språk.
Citera
2010-12-07, 19:47
Medlem
Citat:

Eh, ja alltså... du kan väl googla lite först eller gå på bibblan och läsa in dig och återkomma om du har fler frågor om just detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in