Citat:
Och där har USMC/US Navy än annan åsikt än dig.
Ursprungligen postat av wellerocks
Jag har redan nämnt orsakerna till varför man inte skulle använda WASP/America som förminskat hangarfartyg.
Citat:
Jo, man kan antingen ha egna stridsgrupper med bla amfibiefartygen, eller mixade med både amfibiefartyg och hangarfartyg.
Man har helt enkelt inte tillräckligt med resurser för att både hålla igång hangarfartygsgrupper och dessutom "minihangarfartygsgrupper", om man nu vill kalla det så, då man helt enkelt saknar kapacitet för att öva sådant tillräckligt mycket för att man praktiskt skulle ha användning av det i verkligheten. USA har redan flertal hangarfartygs som kan tas i tjänst vid behov och man behöver inte ännu fler hangarfartyg som inte har samma kapacitet, som kostar oerhört mycket att öva med och som egentligen är ämnat för andra uppdrag.
Som jag däremot förklarat kommer de inte användas på det sättet utan snarare användas för att ge understöd åt landsatta trupper. Trupperna kommer från de LHD-fartyg som genom helikoptrar och landsättningsfarkoster kommer landsättas i ett troligtvis fientligt område där man behöver understöd. Personligen ser jag föga nytta med F-35B då man antingen kan använda attackhelikoptrar som eskort till helikoptrarna som transporterar soldaterna, alternativt F-35C/F-18E/F-22A(USAF) som med längre räckvidd kan verka med större eldkraft kan bekämpa mål på land och istället låta USMC fokusera på att kunna ta ombord fler attackhelikoptrar, transporthelikoptrar eller soldater på de LHD man opererar från.
Som jag däremot förklarat kommer de inte användas på det sättet utan snarare användas för att ge understöd åt landsatta trupper. Trupperna kommer från de LHD-fartyg som genom helikoptrar och landsättningsfarkoster kommer landsättas i ett troligtvis fientligt område där man behöver understöd. Personligen ser jag föga nytta med F-35B då man antingen kan använda attackhelikoptrar som eskort till helikoptrarna som transporterar soldaterna, alternativt F-35C/F-18E/F-22A(USAF) som med längre räckvidd kan verka med större eldkraft kan bekämpa mål på land och istället låta USMC fokusera på att kunna ta ombord fler attackhelikoptrar, transporthelikoptrar eller soldater på de LHD man opererar från.
22 st F-35B är ett stort komplement till de 40-50 st stridsflygplanen på ett hangarfartyg ( + diverse stödflygplan/helikoptrar).
Citat:
Fortfarande USN som har Amfibiefartygen, USMC har bara hand om landstigningstrupp + helikoptrar och flygplan mm.
Dessa ord är långt ifrån skrivna i sten. I dagsläget är det en vision då USMC försöker ta mer plats bland USA's försvarsgrenar. Det kommer aldrig att bli en utbredd realitet och även om USMC skulle få för sig att göra på så sätt kommer det troligtvis ändå inte vara mer än 1 eller 2 skepp som utrustas i denna konfiguration. Än en gång, bara kostsamt och onödigt att driva sina egna USMC-hangarfartyg när USN redan har nya moderna hangarfartyg med stor, versetil och kraftfull slagförmåga där USMC kan husera F-35C alternativt Super Hornets.
22 st F-35B är fortfarande en stor tillgång.
Citat:
Men ändå får man plats med fler än 22 st MV-22.
Finns många andra bilder som visar att det är lågt i tak i hangarerna hos WASP för CH-46.
Citat:
Men bättre stridsradie än de AV-8B och Hornets som man ersätter.
Däremot har F-35B sämre combat radius och tar mindre last än både Super Hornet och F-35C vilket är de flygplan man kan tänka sig byta F-35B mot.
F-35C och Superhornets kan inte använda Amfibiefartygen, men det kan man med F-35B.
Citat:
Självklart har även en renodlad amfibiestridsgrupp eskortfartyg, man kan även förstärka en hangarfartygsgrupp med amfibiesridsgrupper ( och där man kan välja att fokusera på stridsflyg).
Ja, och Nimitz-fartyg (och senare även Gerald R. Ford-fartyg) har också eget luftvärn, men det gör dom inte kapabla att klara sig själv vid riskfyllda områden, utan det krävs carrier strike/battle groups med adekvat beskydd för detta vilket jag tror du vet. Ett LHD utrustat i sea control konfiguration behöver lika adekvat skydd.
Även det normala antal F-35B som medförs i vanliga amfibieoperationer är en stor ökning av stridsgruppens slagkraft.
r, som ihopfällda är 5,5m höga,