Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-04-13, 23:21
  #25
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Löst

Schysst, lyckades greja detta nu. Problemet är BIOS helt klart. När jag skulle installera om datorn var jag tvungen att ändra i BIOS så den boota från skiva, efter den bootat om för att fortsätta med installationen var jag tvungen att återställa BIOS för att den inte skulle börja om installationen och för att nätverkskortet, USB & diskettstationen skulle fungera...

Men tack för all hjälp, de på PCCity hade aldrig grejat det här (där jag var förut och vissa trodde de var bäst i världen). Inte ens en ominstallation nu heller utan en uppdatering av BIOS...

Men angående BIOS uppdateringen, kommer jag behöva ominstallera Windows efteråt och kommer det gå smärtfritt om inget (utanför installationsområdet skulle gå snett eftersom jag är säker på att detta är rätt BIOS uppdatering). Behöver jag formatera USB-minnet eller räcker det med att jag lägger in den utan att den ligger under någon mapp?
__________________
Senast redigerad av Fr3ak0ut 2009-04-13 kl. 23:26.
Citera
2009-04-13, 23:31
  #26
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Schysst, lyckades greja detta nu. Problemet är BIOS helt klart. När jag skulle installera om datorn var jag tvungen att ändra i BIOS så den boota från skiva, efter den bootat om för att fortsätta med installationen var jag tvungen att återställa BIOS för att den inte skulle börja om installationen och för att nätverkskortet, USB & diskettstationen skulle fungera...

Men tack för all hjälp, de på PCCity hade aldrig grejat det här (där jag var förut och vissa trodde de var bäst i världen). Inte ens en ominstallation nu heller utan en uppdatering av BIOS...

Men angående BIOS uppdateringen, kommer jag behöva ominstallera Windows efteråt och kommer det gå smärtfritt om inget (utanför installationsområdet skulle gå snett eftersom jag är säker på att detta är rätt BIOS uppdatering). Behöver jag formatera USB-minnet eller räcker det med att jag lägger in den utan att den ligger under någon mapp?
Bios har inte så stor påverkan på windows. Bios r test för att kolla allt hårdvaran fungerar som den ska o sedan tar windows över. De kommer gå smärtfritt. angående usb-minnet, well det kan hända att du behöver formatera den i windows. Men det kommer säkert dyka upp en rutan i win om du behöver formatera den lr inte

Du kan läsa mer om BIOS här :http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS
__________________
Senast redigerad av Nemesis(SM) 2009-04-13 kl. 23:42.
Citera
2009-04-14, 16:52
  #27
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Okej schysst, skiter nog i att uppdatera BIOS för tillfället eftersom jag installerat allting nu osv. Sen är man ensam om att kunna ominstallera hans dator så han har en anledning att vara extra schysst mot en så länge han har kvar den här gamla skorpan
Citera
2009-04-16, 19:45
  #28
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Men tänkte angående att uppdatera/flasha BIOS är det bättre att göra med USB än med diskett/floppy? Får man typ alltid så man kan återställa BIOS också (om man inte kör på CD/DVD antar jag inte såklart)?
Citera
2009-04-16, 19:46
  #29
Medlem
Xpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Men tänkte angående att uppdatera/flasha BIOS är det bättre att göra med USB än med diskett/floppy? Får man typ alltid så man kan återställa BIOS också (om man inte kör på CD/DVD antar jag inte såklart)?

Jag använder mig av USB, fungerade kanon!
Citera
2009-04-16, 22:10
  #30
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Okej nice, funkar det även om man har en massa annat skit på USB-minnet förutom den här bios uppdateringen? Har nämligen en massa skit på mitt som jag inte orkar lägga in igen efter ^^
Citera
2009-04-20, 11:45
  #31
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Någon som vet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback