• 1
  • 2
2009-04-10, 20:27
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Tjena!

Har en kompis som skulle sätta in nya RAM-minnen och då byta ut sina 2 x 512 MB minnen med 3 x 1 GB minnen. Han satt in ett i taget och fick det att fungera enda tills han satt in det tredje fick då en massa felmeddelanden. Han satt då in de gamla minnena men får fortfarande samma felmeddelanden, måste han gå in i BIOS och ändra något. Han har vart där inne nämligen och försäkrat mig om att han inte tryckt för hårt så moderkortet har pajat.
Citera
2009-04-10, 22:50
Medlem
Vad står det i felmeddelandet?
Citera
2009-04-11, 14:59
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Krille Leijon

Felmeddelandet kommer upp när man kan välja att starta datorn i olika lägen.

T.ex. Felsäkert läge, Starta Windows normalt etc.

Samtidigt pågår en 30 sek nedräkning o bootar om när den räknat färdigt så kommer man till samma skit. Han erkänner nu att hans inte är äkta, antar att en ominstallation skulle fixa detta skumma problem? Hört om ett gammalt

Virus som fungera på detta sätt att den stängde av datorn hela tiden med shutdown scriptet, men det här kom ju upp som sagt när han satt in det tredje minnet.

Skulle en återställning av BIOS vara aktuell annars?
Senast redigerad av Fr3ak0ut 2009-04-11 kl. 15:01.
Citera
2009-04-11, 15:01
Bannlyst
Kanske är så att 1 minne är trasigt?

Varför 3x1 gb?, kör 2x1 eller 4x1 för att få dual channel.
Citera
2009-04-11, 15:02
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Han har ju stoppat tillbaka de gamla minnena efter det började krångla, de minnena som satt där från början!
Citera
2009-04-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Kanske är så att 1 minne är trasigt?

Varför 3x1 gb?, kör 2x1 eller 4x1 för att få dual channel.

Förmodligen för att han vill slippa köra 64 bit Windows.

Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Han har ju stoppat tillbaka de gamla minnena efter det började krångla, de minnena som satt där från början!

Fungerar datorn efer att du bytte till det gamla minnena?

Citat:
Felmeddelandet kommer upp när man kan välja att starta datorn i olika lägen.

T.ex. Felsäkert läge, Starta Windows normalt etc.

Samtidigt pågår en 30 sek nedräkning o bootar om när den räknat färdigt så kommer man till samma skit. Han erkänner nu att hans inte är äkta, antar att en ominstallation skulle fixa detta skumma problem? Hört om ett gammalt

Virus som fungera på detta sätt att den stängde av datorn hela tiden med shutdown scriptet, men det här kom ju upp som sagt när han satt in det tredje minnet.

Skulle en återställning av BIOS vara aktuell annars?

Så felmeddelandet kommer inte upp när datorn startar normalt?
Att hans Windows är äkta eller inte har inte med saken att göra, kolla tillverkarens hemsida efter eventuella bios uppdateringar! Kan mycket väl vara så att det är problemet.

Sen för att utesluta att de är Windows som spökar kan man ju antingen installera om Windows, installera ett sekundärt operativ eller försöka att rensa bort eventuella virus & trojaner. Brukar dock vara knivigt att få bort allt skit om datorn sköts dåligt.
Citera
2009-04-11, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krille_leijon
Förmodligen för att han vill slippa köra 64 bit Windows.

Öö han får fortfarande ut ungefär 3.12 GB + att det är dual channel om han kör 1x4 gb eller 2x2 gb. Och då DDR2 är skit billigt ser jag absolut inte varför?
Citera
2009-04-11, 22:40
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Vet inte ens om det är DDR2 han har men jag vet precis vad du menar. DDR2 är snorbilligt till skillnad från DDR och DDR3, men tänkt på det här med att återställa/uppdatera BIOS om det inte fixar sig efter en ominstallation.

För det fungerar som sagt inte efter han satt in de gamla minnena på samma plats, men jag ska dit imorn men nu vet jag iaf lite bättre vad jag kan försöka med (om ominstallationen inte skulle fungera dvs.) Sen vet man ju aldrig om man fått höra hela sanningen eller om han hade det här problemet innan han ens börja skifta RAM-minnen. För jag har hört talas om det här shutdown viruset tidigare och förstår inte varför det skulle komma upp efter man lekt med minnena och därefter inte försvinner när man sätter tillbaks allting som det var när det fungera.

Angående RAM och min egen dator kan jag säga att jag får ut 3,5 GB med det här XP operativet och 2,5 med ett annat.
Citera
2009-04-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Öö han får fortfarande ut ungefär 3.12 GB + att det är dual channel om han kör 1x4 gb eller 2x2 gb. Och då DDR2 är skit billigt ser jag absolut inte varför?

Ja nu är inte jag så jävla insatt på hur mycket man faktiskt tjänar på att köra minnen i dual channel, kanske är värdare med dual channel och torska 800mb ram. Vad vet jag? Tror fortfarande de är anledningen till att han kör 3 gb eller så tyckte han bara om siffran 3 och har ingen koll på vad dual channel är...
Citera
2009-04-11, 22:46
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Nej får ta och se ut hur det egentligen ligger till imorn, men en sista fråga. Det kan inte vara någon ESD skada?
Citera
2009-04-11, 22:50
Medlem
Citat:
Nej får ta och se ut hur det egentligen ligger till imorn, men en sista fråga. Det kan inte vara någon ESD skada?

Tvivlar på det men klart de är möjligt men som sagt börja med att utesluta Windows, brukar kunna vara boven i många lägen
Citera
2009-04-12, 00:02
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Joo, Vista slår XP i det iaf =P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto