Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-10, 11:45
  #1
Medlem
Jag förstå inte detta för hårddiskar brukar väl inte vara flaskhalsen när datorer bli sega? Viktigare är processor och hastighet. Jag kan alltså inte längre använda min gamla IDE hårdisk på nyare datorer som ha ATA, SATA eller vad det nu är för modern gränsnitt?
Citera
2009-04-10, 11:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag förstå inte detta för hårddiskar brukar väl inte vara flaskhalsen när datorer bli sega? Viktigare är processor och hastighet. Jag kan alltså inte längre använda min gamla IDE hårdisk på nyare datorer som ha ATA, SATA eller vad det nu är för modern gränsnitt?
Långsamt gränssnitt. Varför tror du man inte längre kör med AGP-grafikkort tex?
Citera
2009-04-10, 11:50
  #3
Medlem
Jo, det kan du. Jag använder själv en IDE-hårddisk i min SATA-dator. Du får köpa ett speciellt kort, som du sätter i en ledi PCI-plats i datorn. Då får du två IDE-uttag. Den finns att köpa för några hundringar på kjell.com.
Citera
2009-04-10, 12:04
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ring eller hör efter i din lokala datorbutik efter ett kontrollerkort.
Promise är ett bra märke och dessa kostar några hundralappar som sagt.
Drivrutinen brukar medföljas på en skiva, men annars finner man detta på deras hemsida.
Citera
2009-04-10, 13:09
  #5
Avstängd
Ja hårddiskar är den största flaskhalsen i ett mer modernt system om man inte kör RAID på exempelvis några Vertex SSD

PATA är gammlt och omodernt, idag gäller S-ATA II och eftersom sånna diskar kostar ca 1.30 kr/GB så är det lika att köpa nytt.
Citera
2009-04-10, 13:21
  #6
Medlem
Haha, de e väl klart att du kan använda IDE till ett moderkort som stödjer SATA?

Och joo det är hårddisken som är flaskhalsen nu för tiden på en riktigt bra dator.
Nu kommer SSD diskar vilket kommer att ändra på detta men det är inte inne än.
Citera
2009-04-10, 13:23
  #7
Medlem
90210s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venT
Haha, de e väl klart att du kan använda IDE till ett moderkort som stödjer SATA?
Hur menar du?
Citera
2009-04-10, 13:34
  #8
Medlem
wootens avatar
Var ju rätt mkt bökigare att installera också. Dom där jävlar miniscartkablarna.
Citera
2009-04-10, 15:46
  #9
Medlem
Varför åka EPA när man har råd med bil?



P-ata är segt, S-ata är snabbare :-)
Citera
2009-04-10, 18:12
  #10
Medlem
D4GGes avatar
för att det inte är dyrare att göra en sata än en ide och det är faktiskt hdd som flaskar ibland...
Citera
2009-04-12, 19:51
  #11
Medlem
DennisOlofs avatar
Faktum är att IDE inte var flaskhalsen i systemen. Hårddiskarna nådda ändå inte upp till max prestandan. När man började använda IDE var det just parallell överföring som var snabbare för då hade man ju inte så modern teknik, t.ex. 386or 486or osv, ganska slöa datorer.

Numera är det seriell överföring som gäller och den har blivit riktigt snabb. Däremot är det ju fortfarande så att SATA hårddiskar inte skiljer sig så mycket från IDE hårddiskar annat än att dom är modernare, får plats med mera data, större cache minne. Men man kommer fortfarande inte upp i högre hastigheter. Å andra sidan är det numera inte själva gränssnittet som sätter ett tak (som med IDE) utan hårddisken i sig.

Har man bara en IDE hårddisk är det inte värt besväret att använda den, skaffa en USB2 extern låda och montera in den, kan du använda den som backup disk istället osv.
Citera
2009-04-12, 21:11
  #12
Medlem
Teddilords avatar
Den största fördelen för SATA enligt mig är ju så klart de smidigare kablarna, samt att slippa hålla på med jumpers. Enklare installation helt enkelt...

Citat:
Ursprungligen postat av 90210

Hur menar du?

Finns adaptrar tillexempel, jag har en liggandes inom armlängds avstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback