Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-08, 12:48
  #133
Medlem
christerys avatar
Om jag har fattat det rätt (det händer ibland, men inte så ofta) så kan bara jag begära ut ett utdrag ur brottsregistret. Naturligtvis kan myndigheter gå in och kika på det om dom vill, men inte andra privatpersoner.

Det som blir lite underligt är ju när tidningarna skriver om tidigare domar... Månne dom har en källa på insidan eller bara söker i gamla artiklar för att få fram en sammanställning.

FUP/Domar osv är ju allmänna handligar då dom släpps men vad jag vet så är det inte enkelt att söka reda på dessa. Inte utan tillgång till systemet i alla fall.

Intressant frågeställning faktiskt.
Citera
2013-10-08, 12:52
  #134
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QUISLER
Det skulle vara roligt om det gick att se brottsregister för varje person men det finns dom som lagt brotten bakom sig och gått vidare... så det skulle skada vissa individer också om det var så.

Det kan jag fullkomligt hålla med dig om.
Om ett brott preskriberas finns det ändå noterat då?
Citera
2013-10-08, 13:09
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Det kan jag fullkomligt hålla med dig om.
Om ett brott preskriberas finns det ändå noterat då?

Om du bara varit misstänkt finns du inte i brottsregistret.. bara dom domar och böter du fått.

I misstankeregistret finns dom brott en person varit misstänkt för. Båda dessa register ska gallras men jag tror inte det görs alltid. Som med registret över Romer... tror Polisen tycker det är bra att ha kvar.
Citera
2013-10-08, 13:44
  #136
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QUISLER
Om du bara varit misstänkt finns du inte i brottsregistret.. bara dom domar och böter du fått.

Åklagarbeslut, dvs mål som inte har gått till domstol, finns också med t ex besöksförbud, åtalsunderlåtelser och strafförelägganden.
Citera
2013-10-14, 15:06
  #137
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har vid två tillfällen mailat Tingsrätten i Lund & bett att få ut domar via mail.
Det har kommit ett automatgenererat "vi har tagit emot ditt mail", men sen har det inte hänt mer.

Jag har inte haft målnummer, men det har varit fall som rapporterats i lokalpressen "Dom föll igår..." & jag har bifogat tillräckligt av texten för att domen lätt skulle kunna identifieras.

Så här får det väl inte gå till? Är vissa tingsrätter segare än andra?
Citera
2013-10-14, 18:18
  #138
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är vissa tingsrätter segare än andra?

Ja, och dit hör definitivt Lund. Sedan kan vissa "tillfälligt" vara segare, t ex Södertälje, pga förhöjd säkerhet pga mål kring organiserad brottslighet. Något som inte borde gå ut över andra mål.
Citera
2013-10-15, 14:46
  #139
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Ja, och dit hör definitivt Lund. Sedan kan vissa "tillfälligt" vara segare, t ex Södertälje, pga förhöjd säkerhet pga mål kring organiserad brottslighet. Något som inte borde gå ut över andra mål.
Men begår dom inte ett lagbrott om dom bara ignorerar en begäran att få ut en dom?
Citera
2013-11-15, 04:00
  #140
Medlem
E.t.V.s avatar
Kan privatpersoner begära ut domstolsutredningar/material utan särskild anledning?

Vet inte om min fråga platsar i denna forumsdel eller juridik. Ber om ursäkt utifall någon skulle bli stött och även till mod som måste flytta posten.

Om jag förstått saken rätt så kan vem som helst begära ut handlingar från tidigare brottsfall där åtalad dömts. Stämmer detta? Isf var vänder man sig för detta ändamål, behöver jag ha något särskilt skäl för att få tillgång till "akter" eller kan jag bara av nyfikenhet läsa om vilket brottsmål som helst? Finns all information om utredning och vad exakt som lett till straff i detalj eller framgår inte allt?

Jag har två fall som intresserar mig:

1.Gammalt och säkert preskriberat fall som rör min familj och släkt. Spännande och skrämmande...

2. Ett mer välkänt fall där flera dömdes till fängelse för en rad grova brott. Är inte speciellt intresserad av hela fallet utan en detalj som länge gäckat min nyfikenhet. Vet inte hur noggrant allt specas ner, men alla brott måste väl vara dokumenterade ordentligt där det framgår i detalj vad personerna dömts för? Problemet med nr 2 är att jag inte vet vad någon heter eller har några personliga uppgifter om dom inblandade hur fan gör man då? Kanske går att söka sig till ändå.

Äre som på biblioteket typ eller inte?

Tackar på förhand om någon kan svara!
Citera
2013-11-15, 06:23
  #141
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Läs här, samma gäller för landets samtliga tingsrätter.
http://www.goteborgstingsratt.domsto...na-handlingar/
Citera
2013-11-15, 07:12
  #142
Medlem
madmwazels avatar
Om du nu har rätt att begära ut de handlingar du ville (enligt ovanstående länk) så kan jag svara på det där ang. "utan särskild anledning". Då du begär ut en handling du har rätt till så får de inte ens fråga varför.
Citera
2013-11-15, 08:37
  #143
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vissa rättegångshandlingar är sekretessbelagda och de specifika handlingarna får man inte ut men resten av akten kan man få ta del av om det inte är en säkerhetsklassad akt av något slag som jag har förstått det.
Citera
2013-11-15, 10:55
  #144
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Ja, och dit hör definitivt Lund. Sedan kan vissa "tillfälligt" vara segare, t ex Södertälje, pga förhöjd säkerhet pga mål kring organiserad brottslighet. Något som inte borde gå ut över andra mål.
I det ena fallet fick jag faktiskt svar efter över en månad om att det hade stått fel Tingsrätt i tidningsartikeln jag refererade till, det var egentligen en annan Tingsrätt & jag fick även målnumret, så det är väl ok, förutom den långa väntetiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback