Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-09, 20:21
  #1
Avstängd
billylandgrens avatar
Hej!

Har en acer travelmate 5520 som jaär man har haft i ett år ungefär.
I ungefär ett halvår har datorn blivit vad jag tror mer än normalt varm när jag använder den. Det räcker att man gör något så icke krävande som att surfa så blir Cpun upp mpt 80 grader varm. Jag har hört av många att det är vanligt att laptopen blir varm men såhär varm måste vara för mycket. Är rädd att den kommer gå sönder inom en snar framtid. Någon som har tips för vad jag ska göra??
Citera
2009-04-09, 20:40
  #2
Medlem
trovallas avatar
Har du kunskap om ned samt ihop- montering av bärbara datorer så föreslår jag att du tar isär den och rensar insugsfläktar på damm. Förmodligen där problemet ligger att det blivit en dammsamling i fläkten/fläktarna. Tänk på att inte ha datorn i knät eller sängen.
Citera
2009-04-09, 22:18
  #3
Medlem
Skaffa tryckluft på burk eller en kraftigare blåsbälg och blås ur fläkten ordentligt. Min laptop blev så varm att den stängde av sig själv efter två års damsugande. Lite tryckluft och den blev som ny.
Citera
2009-04-11, 14:47
  #4
Avstängd
billylandgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Skaffa tryckluft på burk eller en kraftigare blåsbälg och blås ur fläkten ordentligt. Min laptop blev så varm att den stängde av sig själv efter två års damsugande. Lite tryckluft och den blev som ny.

Köpte tryckluft på burk och rensade insugsfläkten. Datorn blev som ny. Tack för hjälpen!!
Citera
2009-04-11, 22:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billylandgren
Köpte tryckluft på burk och rensade insugsfläkten. Datorn blev som ny. Tack för hjälpen!!

Ja, damm är det vanligaste problemet
Citera
2009-04-12, 12:54
  #6
Medlem
wootens avatar
Hur blåste du? Öppnade du daotorn och blåste eller blåste du bara utifrån?
Citera
2009-04-12, 14:36
  #7
Medlem
Ovan talare

Ofta så brukar det vara så att man kan skruva upp datorn till en viss del, och där ser man fläktarna och heatpipesen, utan att behöva skruva loss hela datorn, föreslår att du försöker skruva upp den så pass mycket att du kommer åt fläktarna, blås sen därefter med luft på burk/ kompressor.
Använd inte dammsugen.


Lycka till! ,
Filip Radic
Citera
2009-04-12, 17:47
  #8
Medlem
wootens avatar
Tack tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback