Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-10-21, 08:37
  #37
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oznek
Det är bara att räkna ut. Dela plåstrets totala mängd i mcg med 100 så får du antalet timmar.

72 timmar står det på plåstret.
Citera
2009-10-21, 08:38
  #38
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iseeyou
Han menar nog om plåstret tappar effekt över tid, även då det inte används, i detta fallet ett antal år. Har själv ingen aning men du kan ju leta efter ett bäst före datum.

Ville bara förtydliga det.


Jo, det var det jag menade. Jag ska kolla på dem vad det står. Tyckte inte jag såg något förut. Sen så brukar ju bäst före datum vara ganska mycket tidigare än hur länge saker och ting verkligen håller.
Citera
2013-01-16, 18:57
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cgb spender
finns det någon risk att en person utan någon nämnvärd opiattolerans trillar av pin av ett 25 µg/timme plåster?

Om du inte har testat preparatet tidigare finns det alltid en liten risk att du kolar på ren överkänslighet. Bästa sättet att skydda sig är att testa en extremt låg dos, kanske en hundradel av rusgivande, för att se om du får några anafylaktiska eller andra överkänslighetsreaktioner. Men inte ens detta är en total garanti för att det är ofarligt.

Detta är väldigt ovanligt. Det borde inte hända dig eller mig, rent statistiskt. Men det kommer likförbannat att hända ett antal personer. Trots att det är precis lika osannolikt för dom som för oss.

Mitt bästa råd när du exprimenterar är att:

1: omge dig med riktiga vänner. Altså såna som stannar kvar och håller dig vid liv tills ambulansen kommer oavsett om dom själva åker dit på det eller ej. Då överlever man det mesta.

2: Ta inte stora doser alls innan du är väl van vid ett preparat. Ta istället många små. Det är nämligen rätt sällsynt att man bara hux flux dör om det inte är så att man tagit en jättedos av någonting. Visst kan man få ett krampanfall och "kola vippen på stubben", men i de allra allra flesta fall mår man mycket dåligt på diverse sätt innan man kolar, och det märks på en att man tagit för mycket. Det kommer oftast inte som en blixt från klar himmel.

Dö kan man alltid göra, men använder man droger på ett intelligent och ansvarsfullt sätt är det nog betydligt troligare att man dör i någon slags olycka i trafiken eller nåt liknande.
Citera
2013-01-16, 19:19
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oznek
Självklart är det olagligt även i plåsterform, det är själva substansen som är olaglig, inte formatet den kommer i. Fast AcidM kan ju komma undan med att det faktiskt är lagligt utskriven medicin till en avliden släkting, som de bara har glömt bort att gå till apoteket med.

Vadå glömt bort att gå till apoteket med? Det får du ju absolut inte göra! Så fort du tar upp plåstret och går ut med det befattar du ju dig med narkotika och begår därmed narkotikabrott om det inte är ditt eget recept. Har personen med receptet lämnat plåstren hos dig måste du alltså kontakta denne eller polisen för att få narkotikan bortforslad på lagligt vis. Du får inte på något sätt befatta dig med narkotika, just den delen av lagen är stenhård och har få undantag.

Kan liknas lite med den där reportern som åkte på polisanmälan för att han köpt ett olagligt vapen någonstans i malmö för att överlämna direkt till polis och visa hur lätt det var att få tag på. Han har ju gjort samhället en stor tjänst, men det spelar helt enkelt ingen roll. Lag är ju lag, och brott är ju brott som man säger.

Därmed borde man väl kunna hänvisa till att man helt enkelt inte har någon anmälningsplikt, att man inte velat ha besök av snuten inför grannar osv, och heller inte har rätt att själv forsla bort narkotikan?

Jag bara spånar här, vore intressant med input från någon mer juridiskt insatt. För så som jag läser lagtexterna är det en stor juridisk stoppkloss om någon annan person skulle lämna narkotika i din bostad. Jag kan inte se någon annan laglig väg att forsla bort denna narkotika än att polisen kommer och hämtar den på plats.
Citera
2018-06-14, 20:16
  #41
Medlem
Nkpgisits avatar
Hur är dessa 100ug att lösa upp?
Vad är bästa sättet?

Gammal tråd förövrigt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback