Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-28, 22:15
  #25
Medlem
Var i Italien augusti 2017 med hyrd bil. Innan resan kände jag hyfsat koll på ZTL. En dag skulle jag in till Florens och gjorde en blixtsnabb förundersökning för att undvika ZTL området. Hamnade dock i våldsam trafik och kom ut på en enkelriktad väg som ledde vart då, jo givetvis rakt in i en ZTL zon. Fanns ingen möjlighet att undvika så jag tänkte äh jag vaskar 80 euro eller vad det är och parkerar och käkar, Sedan på utvägen gick det fan inte att komma ut ordentligt så jag tror jag samlade ytterligare 5-6 förseelser på kontot (buss-fil, ytterligare ZTL zoner, fortkörning gud vet vad). Lustigt som fan och kunde bara skratta åt eländet, när jag ser vissa summor här i tråden så gissar jag att jag nått 500-600 i ackumulerade böter inkl. hyrfirmans ocker admin avgift. Dock vet jag att jag köpte en bluff-försäkring (dubbla hyrbilspriset för att man inte kan ställa deposition) för att jag hade ett temporärt kreditkort. Kontraktet var helt vanskrivet och han hade inte ett rätt på mitt namn eller hemadress. Bl.a. skrivit Roberto *italiensk klingande version av minn adress*.

Nu tror jag att böterna hittar mig någongång i augusti september men sjukt om hyrbilsbolaget får pynta ut för mina eskapader. Någon preskription måste ju finnas? Inte hört ett ljud ifrån hyrbilsbolaget och kortet har utgått
2018-05-30, 02:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl20
Var i Italien augusti 2017 med hyrd bil. Innan resan kände jag hyfsat koll på ZTL. En dag skulle jag in till Florens och gjorde en blixtsnabb förundersökning för att undvika ZTL området. Hamnade dock i våldsam trafik och kom ut på en enkelriktad väg som ledde vart då, jo givetvis rakt in i en ZTL zon. Fanns ingen möjlighet att undvika så jag tänkte äh jag vaskar 80 euro eller vad det är och parkerar och käkar, Sedan på utvägen gick det fan inte att komma ut ordentligt så jag tror jag samlade ytterligare 5-6 förseelser på kontot (buss-fil, ytterligare ZTL zoner, fortkörning gud vet vad). Lustigt som fan och kunde bara skratta åt eländet, när jag ser vissa summor här i tråden så gissar jag att jag nått 500-600 i ackumulerade böter inkl. hyrfirmans ocker admin avgift. Dock vet jag att jag köpte en bluff-försäkring (dubbla hyrbilspriset för att man inte kan ställa deposition) för att jag hade ett temporärt kreditkort. Kontraktet var helt vanskrivet och han hade inte ett rätt på mitt namn eller hemadress. Bl.a. skrivit Roberto *italiensk klingande version av minn adress*.

Nu tror jag att böterna hittar mig någongång i augusti september men sjukt om hyrbilsbolaget får pynta ut för mina eskapader. Någon preskription måste ju finnas? Inte hört ett ljud ifrån hyrbilsbolaget och kortet har utgått
Kan du inte bara vara nöjd över att ingen hört av sig?
2018-06-02, 20:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Kan du inte bara vara nöjd över att ingen hört av sig?

Va? Självklart är jag nöjd, jag frågar om preskriptionstid
2018-06-02, 21:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl20
Va? Självklart är jag nöjd, jag frågar om preskriptionstid
Du uttrycker dig inte speciellt tydligt.

Att du på ett undangömt ställe ovan klämde in meningen "Någon preskription måste ju finnas?" bland all text och uppradandet av omständigheter gjorde det inte speciellt tydligt att preskription var huvudfrågan du ville få fram i ditt inlägg.

Först säger du "sjukt om hyrbilsbolaget får pynta ut för mina eskapader". Nu förtydligar du att du ändå "självklart är nöjd" om så blir fallet.

Jag anser inte mitt påpekande vara speciellt konstigt, eftersom det inte var speciellt enkelt att förstå vad du var ute efter. Du kunde lika gärna ha velat ha en diskussion om sannolikheten av att du nås av ett krav från Italien.






Till topic:
I Sverige är det skillnad på böter och "böter". Till exempel parkeringsböter är inte böter i egentlig mening utan en avgift. Medan fortkörningsböter dock är böter i ordets riktiga betydelse, du döms nämligen för ett brott om du kör för fort.
För att svara på frågeställningen måste man veta vad dessa italienska "böter" motsvarar. Är det något straffrättsligt eller civilrättsligt institut?
När man vet detta kan man ta reda på vilken preskriptionstid som gäller.
I Sverige har vi t.ex. en straffrättslig preskriptionstid beroende på brottets allvarlighet och en civilrättslig preskriptionstid på tio år eller tre år för vissa konsumentfordringar. Vi har även en särskild preskriptionstid för skatter och statliga fordringar.
Att svara på vad som gäller i Italien för dessa "böter" är således en ganska komplicerad fråga. Jag får överlåta åt någon annan som kanske vet.
2018-06-02, 21:43
  #29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
ZTL - Zona Traffico Limitato
Detta är inget annat än trängselskatt som en del italienska städer har i sina stadskärnor. Att köra förbi en sådan skylt (och kamera) är dyrt om man inte lyckats få till ett tillstånd vilket man kan få om man t.ex. pratar med hotellet som ligger innanför zonen och ber vackert. Bästa tipset är dock att inte köra förbi en sådan här skylt.
http://followmckinsey.com/wp-content...tl-italy-1.jpg

Ja, det är dyrt att köra in i dessa områden. Riktigt dyrt. Ungefär som att här i Sverige köra förbi en trängselskattstation och strunta i att betala in. När skiten kom gjorde jag just det. Missade att betala in 10 kr och fick påbackning på totalt 510 kr. Jag var jätteglad. Inte. Ungefär samma sak bara det att spaghettimännen inte räknar ihop alla gånger du kör in i ett ZTL-område utan de räknar varje gång för sig och då är det lätt att förstå att det blir dyrt.

Mitt bästa tips är att läsa på innan ni åker ned till macaronerna. Var kan ni köra och var kan ni inte köra. Att åka ned, hyra bil, jamsa runt med huvudet uppstoppat i arslet och sedan gnälla om sådant som vi svenskar t.o.m. är bättre på än pizzabagarna... ja, då är det bara att tugga i sig skiten och förhoppningsvis lära sig sin läxa till nästa gång!

Fuck, jag var i Milano (med min egen bil) förra sommaren en lördag och söndag. Jag körde in och ut ur deras ZTL-område en massa gånger... Om jag förstår rätt så är det okej att göra det på helger enligt den här hemsidan, någon som kan Italienska?

http://www.muoversi.milano.it/web/po...ci?cookie=true

Och när vi ändå pratar om trafikförseelser i Italien, folk bör vara medvetna om att de har börjat med intervall-mätare på motorvägarna. Istället för vanliga trafikkameror som mäter ens hastighet vid kameran, så mäter de tiden det tar en att köra en viss sträcka om några kilometer och räknar utifrån det ut ens medelhastighet. Det räcker alltså inte att sakta ned när kameran kommer.
2018-06-03, 00:48
  #30
Medlem
Emerains avatar
Nuförtiden har vi en samlingstråd för detta. (FB) Den stora tråden om parkeringsböter, trafikförseelser, m.m. utomlands / utrikes (/mod
All fortsatt diskussion hänvisas dit, och eventuella obesvarade frågor i denna tråd får ställas om där. Denna tråd låses nu och läggs till handlingarna.

/Mod
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback