Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-08, 10:35
  #1
Medlem
Hejsan, har två stycken Compaq nx8220 här som jag försöker fixa ihop.
Det är så att när jag startar datorn så kommer "HP loggan" upp ibland och man kan gå in i BIOS. Har till och med kommit så långt att jag formaterat disken och ska påbörja installation av XP. men efter formatering vid omstart så får jag bara svart skärm.

Samma fel på båda datorerna, någon som har en aning om felet?
Citera
2009-04-08, 11:13
  #2
Medlem
Nippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppa
Hejsan, har två stycken Compaq nx8220 här som jag försöker fixa ihop.
Det är så att när jag startar datorn så kommer "HP loggan" upp ibland och man kan gå in i BIOS. Har till och med kommit så långt att jag formaterat disken och ska påbörja installation av XP. men efter formatering vid omstart så får jag bara svart skärm.

Samma fel på båda datorerna, någon som har en aning om felet?


Har du en VGA port på moderkortet ?
Om du har det så är den troligtvis aktiv och datorn sänder ut signalen till vgaporten och inte till ditt grafikkort.

Gå in i bios och leta efter något i still med:
Advanced Chipset. Graphic Adapter Priority
Där kan du välja vad du vill använda för grafikkortsport.
Testa PCIE eller AGP.

Lycka till.
Citera
2009-04-08, 12:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Har du en VGA port på moderkortet ?
Om du har det så är den troligtvis aktiv och datorn sänder ut signalen till vgaporten och inte till ditt grafikkort.

Gå in i bios och leta efter något i still med:
Advanced Chipset. Graphic Adapter Priority
Där kan du välja vad du vill använda för grafikkortsport.
Testa PCIE eller AGP.

Lycka till.
Intressant!
Ja den har VGA port, men jag får ju igång formateringen, borde inte den gå där också? Alltså via VGA porten?

Tack!


Edit1: Va inne i BIOS precis, Finns ingen sån inställning.
__________________
Senast redigerad av freppa 2009-04-08 kl. 12:13.
Citera
2009-04-08, 14:20
  #4
Medlem
antagonistens avatar
Hårdvara -> Windows (?)
/Moderator
Citera
2009-04-08, 14:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Hårdvara -> Windows (?)
/Moderator

Njae, jag kommer ju inte så långt till Windows.
Så det här är nog något med hårdvara att göra.

Lyckades komma in i Windows precis...Sen efter installation av en drivrutin så starta jag om..och nu stängs den av så fort jag sätter på den.
Citera
2009-04-22, 18:58
  #6
Medlem
calsal8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Har du en VGA port på moderkortet ?
Om du har det så är den troligtvis aktiv och datorn sänder ut signalen till vgaporten och inte till ditt grafikkort.

Gå in i bios och leta efter något i still med:
Advanced Chipset. Graphic Adapter Priority
Där kan du välja vad du vill använda för grafikkortsport.
Testa PCIE eller AGP.

Lycka till.

Jag har ett mycket liknande problem. Jag kommer in i BIOS med mitt grafikkort men så fort den kommer in i windows så får jag bluescreen; "No input signal".

När jag använder mitt integrerade kort i moderkortet så fungerar allt som det ska, men det är inget man vill använda sig av när man har ett grafikkort.

Jag testade nyss att gå in i BIOS för att kolla. Det intressanta jag hittade var "AGP Bridge Control" som stod på 64M som jag testade att ändra till 256M som inte gav något resultat. Vet inte vad detta är men antagligen inget som har lösningen? Så jag ändrade tillbaka.
"Max Payload size" stod på 4096 men det har jag inte ändrat eftersom det känns inte heller som något..?
Sen hittade jag "Primary Graphic adapter" som redan stod på PCIEx. Det ska den väl göra? Jag testade även med bara PCI men fick precis samma fel.

Det konstiga med detta är att jag har kört på det integrerade i någon månad för att jag aldrig fått till det. Igår köpte jag ett nytt grafikkort (nVidia 8800GT) i hopp om förbättring, men då visade det sig att jag inte har en extern strömkälla till grafikkortet och dessutom var det för stort.

Så jag testade för skoj skull med det jag använt förut (nVidia 7600GS) och det fungerade! Jag kom in i windows, uppgraderade drivrutinerna och startade om datorn. Allt verkade fungera men när jag sedan stängde av datorn och bytte sladd till DVI och startade den så var det samma problem igen. Nu går det inte med VGA heller och jag är tillbaka på ruta ett.

Någon som har en lösning eller är det lika bra att skicka in den till ett proffs?
Citera
2009-04-23, 06:35
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Flyttad till Hårdvara
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback