Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-07, 23:54
  #1
Medlem
Tja!

Sist jag byggde en dator var det en Pentium 75 och efter att ha surfat runt lite så inser jag ju att det hänt en hel del så jag passar på att fråga om lite pointers!

Jag har tänkt bygga en HTPC baserat på Origen ae s21t. Chassit har plats för full-ATX och har en inbyggd 12.1" touch screen.

http://www.origenae.com/en/htpc_s21t.htm

Då chassit kostar en slant vill jag gärna hålla ned kostnaderna på övriga komponenter något, så bäst valuta för pengarna får bli den gällande principen . Datorn ska vara tyst och användas till tv (analog), 1080p samt lite spel. Kommer antagligen köra Vista 64-bit med MC om ingen här är av annan åsikt?

Så till frågorna:

Vilket nätagg?
Har ingen koll på vad som behövs men jag vill att datorn skall vara tyst.

Vilket moderkort?
Hittar mest tester på mATX kort i sammanhangen men tänker att ett ATX kort borde kunna vara bättre/billigare iom att det finns plats.

Vilket Grafikkort?
Vill som sagt kunna spela lite spel (FPS spel ej prioriterat, och spelar mest strategispel) men då främst på en mindre 20" skärm.
Jag behöver ha möjlighet att koppla in 3 skärmar (touch screenen, en 46" lcd, samt en 20" skärm för spel och kontorsarbete). Det skall helst vara tyst utan att man behöver blanda in vattenkylning osv.

Vilken processor?
Vill gärna kunna köra mediacenter på TVn och surfa på den lilla skärmen samtidigt (måste jag köra dubbla OS för att det skall funka smärtfritt med kanalbyten osv via fjärr?)

Hur mycket RAM?
Vilken hastighet behövs och hur mycket?

Vilka diskar
Är det värt att köra en SSD för OSet? Tips på stora billiga tysta diskar?

Tv kort
Funkar billiga kort bra (under 1000-lappen)? Har analog signal och vill ha dubbla tuners och kunna spela in.

Ljudkort
Är det värt att köra på separat ljudkort eller duger moderkortens? Kommer köra ut allt ljud via en sjukanalsstärkare från Pioneer (VSX-D2011) så jag behöver optisk utgång.

Andra tips och funderingar??

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Freidrich 2009-04-07 kl. 23:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback