Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-07, 22:08
  #1
Medlem
Hej,

Vill bara dubbelkoll en sak. Jag bor i ett hyreshus i centrala lund men får bara in tv1,tv2,tv4 och danska tv1 & tv2 på min tv som är en nyare platt-tv. borde jag inte minst få in tv6 och kunskapskanalen m.m. också!?!

Kan hyresvärden ha ngn form av box eller antenn som förhindrar att jag får in de kanalerna?
__________________
Senast redigerad av Lekerol 2009-04-07 kl. 22:11.
Citera
2009-04-07, 22:11
  #2
Medlem
CommonKnowledges avatar
Beror helt på vad hyresvärden har för avtal med företaget.

edit: I min lägenhet får jag in 15 kanaler utan någon box eftersom det ingår i hyran.
Sen har jag en box för massa andra onödiga kanaler.
Citera
2009-04-07, 22:12
  #3
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekerol
Hej,

Vill bara dubbelkoll en sak. Jag bor i ett hyreshus i centrala lund men får bara in tv1,tv2,tv4 och danska tv1 & tv2 på min tv som är en nyare platt-tv. borde jag inte minst få in tv6 och kunskapskanalen m.m. också!?!

Kan hyresvärden ha ngn form av box eller antenn som förhindrar att jag får in de kanalerna?

Det är värden som bestämmer vilket avtal ni ska ha om du har kabel.

Så det är nog bättre om du kollar med din värd och eventuellt kabelbolag än med oss...
Citera
2009-04-07, 22:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Det är värden som bestämmer vilket avtal ni ska ha om du har kabel.

Så det är nog bättre om du kollar med din värd och eventuellt kabelbolag än med oss...


Mm jo det är väl så. Kollade dock på teracoms hemsida nu som säger:

"Vissa kanaler sänds okodat vilket innebär att du kan se dessa utan att ha ett programkort. För närvarande kan du som har digital-tv se SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, TV6, The Voice, Axess TV och
Aftonbladet TV utan kort."

Jag kan bara inte komma på en enda anledning till varför hyresvärden skulle välja att plocka bort de kanalerna om de ändå är gratis!?
Citera
2009-04-07, 22:48
  #5
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekerol
Mm jo det är väl så. Kollade dock på teracoms hemsida nu som säger:

"Vissa kanaler sänds okodat vilket innebär att du kan se dessa utan att ha ett programkort. För närvarande kan du som har digital-tv se SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, TV6, The Voice, Axess TV och
Aftonbladet TV utan kort."

Jag kan bara inte komma på en enda anledning till varför hyresvärden skulle välja att plocka bort de kanalerna om de ändå är gratis!?

Jag spekulerar helt vilt här, din kabeloperatör kanske inte erbjuder de kanalerna i sitt nät fritt för fastighetsägare, ditt kabelnät är för gammalt och kan inte visa flera kanaler än så eller så är det så enkelt att det blivit nåt fel i huset?
Citera
2009-04-07, 22:52
  #6
Medlem
jrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekerol
Jag kan bara inte komma på en enda anledning till varför hyresvärden skulle välja att plocka bort de kanalerna om de ändå är gratis!?
Ganska så enkelt, han måste ha en mottagare för varje kanal.
Han tar emot kanalen digitalt och skickar den vidare analogt i huset, detta för att vanliga tv-apparater skall kunna ta emot kanalen.

Ju fler kanaler han måste omvandla desto mer utrustning behöver han sätta upp, och denna är inte gratis. Du kan inte heller sätta upp en boxer då du inte har digital sändning i jacket.

Hade dock hyresvärden skickat signalen rätt ut i lght digitalt så hade du kunnat se tex tv6 utan avgift om du haft en mottagare. Men då hade du behövt en mottagare per tv.
Citera
2009-04-07, 23:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Ganska så enkelt, han måste ha en mottagare för varje kanal.
Han tar emot kanalen digitalt och skickar den vidare analogt i huset, detta för att vanliga tv-apparater skall kunna ta emot kanalen.

Ju fler kanaler han måste omvandla desto mer utrustning behöver han sätta upp, och denna är inte gratis. Du kan inte heller sätta upp en boxer då du inte har digital sändning i jacket.

Hade dock hyresvärden skickat signalen rätt ut i lght digitalt så hade du kunnat se tex tv6 utan avgift om du haft en mottagare. Men då hade du behövt en mottagare per tv.


Låter som en mycket trolig förklaring! Självklart är det ju pengarna som spelar in...

Tack för infon!
Citera
2009-04-08, 11:52
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Ganska så enkelt, han måste ha en mottagare för varje kanal.
Han tar emot kanalen digitalt och skickar den vidare analogt i huset, detta för att vanliga tv-apparater skall kunna ta emot kanalen.

Ju fler kanaler han måste omvandla desto mer utrustning behöver han sätta upp, och denna är inte gratis. Du kan inte heller sätta upp en boxer då du inte har digital sändning i jacket.

Hade dock hyresvärden skickat signalen rätt ut i lght digitalt så hade du kunnat se tex tv6 utan avgift om du haft en mottagare. Men då hade du behövt en mottagare per tv.

Analoga kanaler tar mycket plats, och vissa kabel-tv-nät klarar inte så höga frekvenser (400-860 mhz) vilket gör att samtliga analoga och digitala kanaler ligger på relativt låga frekvenser, och då får man ganska få kanaler.

En del kabel-bolag tar ju bort analoga kanaler och ersätter med digitala då man får plats med 4-8 digitala kanaler på samma frekvens som en analog. Därför kanske man bara får runt 10 analoga kanaler, men kör man digitalt kan man få typ 50 till.

Det kabelbolag vi har (Gothnet) har ca 26 analoga kanaler, och 60 digitala kanaler (varav ca 28 fria). Det nätet har dock hög bandbredd och det finns plats för fler kanaler på sikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback