Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-10-15, 18:31
  #1
Medlem
El_muchachos avatar
Jag skulle vilja ha en inte allt för komplicerad förklaring av "odds" när man spelar poker.
Först och främst begreppet odds. Men även varför det har så stor betydelse när man spelar ex. mörkerpoker.
Har påbörjat Pokerhandboken av Dan Glimne. Och har börjat inse att Poker är mer än vad man tror. Då jag kom till kapitlet om odds
började det "snurra" i skallen en aning. Pottodds,kortodds. Förhållandet mellan dessa har tydligen stor betydelse för din ekonomi i pokerspelet i det långa loppet.

Låt oss säga att jag sitter på en kåk, då ska det tydligen finnas lägen då pottoddsen skall avgöra om jag skall lägga mig eller inte.
Att räkna ut pottodds är dock inte så svårt. Men kortodds? Hur stor oddesen är att jag skall pricka in en högre hand i köpet i mörkerpoker. Tar ju en evighet och räkna ut, eller?

I vilket fall så vill jag ha det här med odds i poker förklarat för mig av någon som kan det.
Tar även emot andra tips om vad som är mkt viktigt att tänka på i ett parti poker.

Tack på förhand!

\\El muchacho.
Citera
2003-10-17, 12:13
  #2
Medlem
kayethoms avatar
Du få räkna på hur många kort det finns som kan höja din hand/antalet kort som du drar från.
Citera
2003-10-17, 12:37
  #3
Medlem
kayethoms avatar
Varför är odds viktigt? Ju bättre odds du har att vinna, desto mer vinner du i långa loppet. Jag har inte spelat mörkerpoker, mest Hold'em, men det borde vara ung. samma principer.

Säg att det ligger 100kr på bordet, och du har fyra kort i samma färg och behöver ett till. Du får betala 50kr för det kortet. Alltså, odds 1/2 = 0.5.
Jag antar att man spelar med kortlek från 9 och uppåt, alltså 9-10-J-Q-K-A. 24 kort sammalagt. Det finns 6 kort av varje färg. Du har 4, alltså finns det bara 2 kvar. Det finns 19 kort att välja på (24-5 som du håller i handen), alltså odds 2/19 = ung. 0.105, dvs. mycket lägre än pottodsen. Då bör du inte spela.

Men anta, att samma sak gäller, och det ligger 1000kr på bordet, och ditt byte kostar dig 50kr. Då blir pottodsen 50/1000 = 1/20 = 0.05. Då ska du självklart spela, eftersom din chans att få rätt kort är högre än "priset du får betala för en eventuell vinst". Det betyder inte att du kommer att vinna just den handen, men du vinner på det i längden.

Sen så behöver inte endast färg ge dig en vinnande hand. Säg att du har 10-J-Q-A i hjärter och något annat kort. Då är du ute efter en hjärter, eller en kung (för stege), eller kanske ett äss (för högsta paret)... Du adderar då alla de korten 2 hjärter + 3 kungar (räkna inte hjärter kung 2 gånger) + 3 äss. = 8/19.

Ja, så räknar man, ungefär.

Sen måste du självklart kolla på hur de andra spelar, de kanske sitter på nåt högre. Eller bluffar.

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback