Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-07, 11:52
  #1
Medlem
Hej

Jag har ett gammalt set bestående av en ratt och pedaler som köptes ~96 men som legat i källaren ett bra tag nu (sen ~98 skulle jag tro). Ratten och pedalerna använder sig av en 15-pin gameport för att ansluta sig till datorn, men nuvarande datorer/ljudkort har inte såna här gameports.

Nu har jag letat på internet efter en sån här 15-Pin Gameport/Midiport -> USB omvandlare, men hittar bara såna här dosor på utländska sajter. Har hittat en på en svensk hemsida, men orkar inte dra mig med att beställa från internet och så leveranstider och fraktkostnader osv.

Om jag måste dra mig med e-handel för en sån här simpel grej så gör jag det, men det jag egentligen undrar över är om någon känner till en butikskedja i sverige som innehar en sån här omvandlare?

Jag undrar också hur det blir med drivrutiner för att få ratten och pedalerna att funka? Ratten + pedalerna är av märket Thrustmaster och levererades med en diskett med tillhörande drivrutiner, men dessa är sedan länge borttappade/bortkastade.

Blir ratten + pedalerna "plug-and-play" så att säga, när man använder sig av omvandlaren?

Tack
Citera
2009-04-07, 11:56
  #2
Medlem
apintofstellas avatar
Sant brukar man kunna hitta pa elektronikbutiker. Om dem inte har produkten i lager kan dem nog antagligen bestalla det at dig.

Elektrotjanst, Claes Ohlsson osv. vad dem nu heter.
Citera
2009-04-07, 13:19
  #3
Medlem
Jag letade som en galning efter en sådan för ett tag sedan men misslyckades. Inga elektronikaffärer eller datorförsäljare hade något sådant och ljudkort med gameport verkar inte heller finnas att få tag på tyvärr. Jag löste det genom att hitta ett gammalt ljudkort i en skrotlåda i skolan.
Citera
2009-04-07, 13:26
  #4
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag letade som en galning efter en sådan för ett tag sedan men misslyckades. Inga elektronikaffärer eller datorförsäljare hade något sådant och ljudkort med gameport verkar inte heller finnas att få tag på tyvärr. Jag löste det genom att hitta ett gammalt ljudkort i en skrotlåda i skolan.
Da kanske det ar battre att tipsa om att ga till nagon spelforsaljare, sanna som star i stand i gallerior och pa torg. Dem brukar ju ha flyttlador fulla med gammal skit.

Lycka till i alla fall
Citera
2009-04-07, 13:27
  #5
Medlem
och jag som nyss tänkte fråga ifall det fanns några gamla ljudkort eller sådant som man skulle kunna köpa som har gameport..

Det går säkerligen, men frågan är då ifall man kan avaktivera ljudkortet i BIOS men ha gameporten igång?

Finns det inte en särskild bracket man kan köpa som har just en gameport? Jag kom på att jag har en sådan faktiskt, men att sladdarna som ska kopplas till moderkortet inte passar någonstans. Antingen är kontakterna på sladden som ska till moderkortet för gamla, eller så är det ett annat moderkort som krävs för att det ska kopplas.

Hursomhelst går det inte, och det känns surt att behöva skrota ett utmärkt fungernade ratt + pedaler bara för att man inte har en kontakt man kan koppla in den i. En Logitech G25 hade suttit fint va, men det kostar också en hel del för att bara spela lite då och då.

Inga andra förslag?
Citera
2009-04-07, 13:30
  #6
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horpenis
Hursomhelst går det inte, och det känns surt att behöva skrota ett utmärkt fungernade ratt + pedaler bara för att man inte har en kontakt man kan koppla in den i. En Logitech G25 hade suttit fint va, men det kostar också en hel del för att bara spela lite då och då.

Inga andra förslag?
Fast om ratt och pedalerna ar ifran 90-talet lar dem inte vara mycket att ha i nulaget. Du kan komma over en Logitech Driving Force Pro for 600-800 kronor. Uppgradering ifran den blir ju G25'an om man vill spendera det dubbla.. jag sitter sjalv pa en DFP och ar riktigt riktigt nojd.
Citera
2009-04-07, 13:46
  #7
Medlem
JimGooses avatar
http://cgi.ebay.co.uk/15-Pin-GamePor...1%7C240%3A1318
Citera
2009-04-07, 13:49
  #8
Medlem
nu har jag hittat ett gammalt ljudkort på blocket som någon säljer 30kr!

Men nu är frågan hur jag fixar drivrutinerna? Jag har sedan länge tappat bort drivrutinerna till ratten
Citera
2009-04-07, 13:54
  #9
Medlem
apintofstellas avatar
vad ar det for marke pa ratten? lar ju inte vara svarare an att googla pa namnet + "drivers"
Citera
2009-04-07, 14:15
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horpenis
nu har jag hittat ett gammalt ljudkort på blocket som någon säljer 30kr!

Men nu är frågan hur jag fixar drivrutinerna? Jag har sedan länge tappat bort drivrutinerna till ratten

Se bara till att det är ett PCI-kort så slipper du problem med att kortet passar i datorn, samt att du kan ändra I/O-adresser utan problem osv. Det går att köra med det kortet parallellt med moderkortets ljud, men ofta ger ljudkorten bättre ljud och då är det bättre att disabla moderkortets ljud om man måste.

Troligen kan du köra på standarddrivrutinerna för rattar om det är XP du kör på. Det är bara om du har force feed-back som du kanske behöver särskilda drivrutiner. (force-feedback rattar som ansluts till gameport brukar ha separat nätadapter)
Citera
2009-04-07, 14:29
  #11
Medlem
har släpat upp eländet nu, den var visst inte lika stor/cool som den såg ut ~11 år sen Men en gameport sladd är det på den visst.

Thrustmaster har iaf gjort ratten, som har loggan "NASCAR Pro Racing Wheel"

Angående att köra på dem vanliga drivrutinerna om jag kör XP, ja, det är så att jag kör Vista 32-bit, vilket leder mig till en annan fråga: Kommer allt detta öht funka på vista? Kommer ljudkortet + gameporten ens funka på vista?

Bifogar en eventuell bild när uppladdningen är klar!

Har hittat en länk som verkar ge en bedömning av ratten (1998): http://g4tv.com/techtvvault/features...ing-Wheel.html

edit: en bild från google:http://www.technofile.com/images/nascarwheel1.gif

edit2: två bilder: http://img21.imageshack.us/gal.php?g=dsc00419i.jpg
__________________
Senast redigerad av horpenis 2009-04-07 kl. 14:39.
Citera
2009-04-07, 14:57
  #12
Medlem
Jag plockade som sagt ett gammalt ljudkort från en skrotad dator. Fråga snällt på en återvinningscentral om du inte har tillgång till skrotade datorer någon annanstans.
Sen tryckte jag bara in det i datorn. XP hittade det direkt. Sen var det bara att säga till att datorn skall använda det inbyggda grafikkortet och inte det nya. Det funkar utan problem förutom att min joystick har sett bättre dagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback