Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-06, 20:43
  #1
Medlem
FordEscis avatar
Vad ska man tänka på? Var köper man fröer/sättlök/potatis? Vill först och främst odla lök, potatis, sallad(typ isberg), morötter och dill. Vad ska man tänka på? När ska man plantera? Mvh!
Citera
2009-04-06, 21:04
  #2
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Vad ska man tänka på? Var köper man fröer/sättlök/potatis? Vill först och främst odla lök, potatis, sallad(typ isberg), morötter och dill. Vad ska man tänka på? När ska man plantera? Mvh!
Potatis ska förgros inomhus och sen sättas ut när det är frostfritt, så det är nog hög tid för dig att köpa en påse sättpotatis. Det går att gro vanlig potatis också men den kan sprida växtsjukdomar och sånt, så försök få tag på sättbatater.
Lök kan frösås men det är nog way för sent nu så det är nog sättlökar som gäller där också. Observera dock att potatis trivs bäst i sandjord och lök i lerjord så beroende på vad för jordtyp du har så kanske du bör koncentrera dig på det ena.
Sallad och morötter frösås, köp en påse frön och läs på förpackningen.
Dill finns också som frö men det är enklare att köpa en kruka dill i närmsta mataffär och sätta tycker jag.

Frön och sättlök och -potatis finns på Lantmännen, växtaffärer typ Plantagen och i välsorterade vanliga matbutiker typ Ica Maxi.
Citera
2009-04-06, 21:20
  #3
Medlem
BluesBross avatar
Jag håller med ovanstående talare. Jag har dock lyckats bra med vanlig potatis och inte råkat ut för div. växtsjukdomar. Potatisen ska väl ligga ganska svalt och relativt ljust när den förgror också om jag inte är helt fel ute. Annars är det som sagt Lanmtännen i första hand som gäller när det gäller att köpa frön och på påasrna står et ju hyfstat bra hur man gör.

Jag vill också flika in med en fråga. JAg fick i helgen tipset att inte gräva ned min sättpotatis. Istället skulle man enligt denne lägga potatisen direkt på backen och sedan strö ca 2 dm halm över. Är det verkligen bäst? Varför är det så isåfall?
Citera
2009-04-06, 21:25
  #4
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
hur man gör.

Jag vill också flika in med en fråga. JAg fick i helgen tipset att inte gräva ned min sättpotatis. Istället skulle man enligt denne lägga potatisen direkt på backen och sedan strö ca 2 dm halm över. Är det verkligen bäst? Varför är det så isåfall?
Antagligen för att solen värmer på mycket bättre samtidigt som halmen isolerar på natten och skyddar mot solljus (solanin vill vi inte ha!). Låter rätt vettigt för att "tjuvstarta" potatisarna lite.
Jag antar dock att du ska kupa med vanlig jord sen när blasten börjar komma upp? Låter knepigt om man bara ska använda halm men jag vet inte...

Ett vanligt knep för att få stora mängder färskpotatis till midsommar är att sätta potatisen i en stor kompostlåda eller liknande, som rymmer ungefär 1 kubikmeter. Detta för att potatisen då får värme från fem sidor istället för endast uppifrån, och då växer så det knakar.
Citera
2009-04-06, 21:41
  #5
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Antagligen för att solen värmer på mycket bättre samtidigt som halmen isolerar på natten och skyddar mot solljus (solanin vill vi inte ha!). Låter rätt vettigt för att "tjuvstarta" potatisarna lite.
Jag antar dock att du ska kupa med vanlig jord sen när blasten börjar komma upp? Låter knepigt om man bara ska använda halm men jag vet inte...

Ett vanligt knep för att få stora mängder färskpotatis till midsommar är att sätta potatisen i en stor kompostlåda eller liknande, som rymmer ungefär 1 kubikmeter. Detta för att potatisen då får värme från fem sidor istället för endast uppifrån, och då växer så det knakar.
Jag har alltid grävt ned min potatis tidigare men när jag fick det där tipset häromdagen tänkte jag att jag skulle testa det här med halmen också även om jag är skeptisk. Antar att man bör täcka när blasten kommmer upp som du säger men jag har verkligen ingen större koll på odling i allmänhet, jag är en gröngöling Vet bara att jag har prima sandjord på min tomt som är väl lämpad för potatis. Sen har jag ett annat parti med lite lerigare jord där jag odlar alla mina andra små hobbyprojekt. Mne jag tycker det låter helkonstigt att bara lägga potatisne på backen och bara strö halm över, men vem vet det kasnke är bra. Jag kanske återkommer om några månader när jag utvärderat det hela.
Citera
2009-04-06, 21:45
  #6
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Jag har alltid grävt ned min potatis tidigare men när jag fick det där tipset häromdagen tänkte jag att jag skulle testa det här med halmen också även om jag är skeptisk. Antar att man bör täcka när blasten kommmer upp som du säger men jag har verkligen ingen större koll på odling i allmänhet, jag är en gröngöling Vet bara att jag har prima sandjord på min tomt som är väl lämpad för potatis. Sen har jag ett annat parti med lite lerigare jord där jag odlar alla mina andra små hobbyprojekt. Mne jag tycker det låter helkonstigt att bara lägga potatisne på backen och bara strö halm över, men vem vet det kasnke är bra. Jag kanske återkommer om några månader när jag utvärderat det hela.
Ja, följ gärna upp. Kul för oss andra hobbyodlare att få veta.
Citera
2009-04-06, 23:51
  #7
Medlem
Jag har roat mig med att odla sedan jag blev med trädgård och hus Sjukt trevligt, tycker jag.

Lök - använd sättlök. Du kan odla från frö i Skåne men det är svårare och blir ofta sämre. Jag har satt mina lökar i mitt lökland redan, de klarar lite frost om det blir någon mer nattfrost. När det gäller lökodling behöver du inte luckra jorden så hilma djupt (även om det inte skadar) men du behöver se till att de har näring och att hålla ogräset borta.

Sallad - kan nog sås redan nu också (5 grader i jorden). Jag rekommenderar plocksallad, som växer bra och framför allt kan du ta blad för blad utan att vänta på att huvudena ska bli klara. Det kommer nya blad hela tiden. Det finns olika varianter, också sådana med tjockare blad som liknar isberg. Sallad kan du så om hela säsongen, men den går i blom ibland om du sår under högsommaren. Gödsla igen om du sår fler gånger. Tricket med sallad annars är att vattna.

Morot - gräv! har du lerjord är det svårare att få dem fina men du måste gräva och luckra ett spadtag djupt, minst. Gödsla och så, går också bra nu. De växer långsamt i början. Du kan så en tidig och en sen sort, och så om den tidiga när du skördat dina första.

Dill - en del säger att det är svårt. Jag har inte misslyckats, bara att gödsla och så. Dill kan du också så nu, och sen så om under sommaren.

Jag kan också rekommendera några lätta saker som spenat, rädisor, rucola etc som växer snabbt och enkelt. Potatis köper jag, orkar inte odla något själv som finns i alla affärer för 0,98 kr/kg.

Blir du biten så köp "köksträdgården" av Lena Israelsson, sjukt bra bok om odling av köksväxter.
Citera
2009-04-07, 02:54
  #8
Avstängd
Kafirs avatar
I tropiska länder äter man inte potatis. Beror det på att man inte kan odla den där? Potatisen kommer ju från sydamerika urspriungligen.
Citera
2009-04-07, 19:54
  #9
Medlem
Jo, man både äter och odlar potatis i tropiska länder, men den är absolut inte lika stor del i basmaten som den är i Europa, Nordamerika och delar av Sydamerika.

Här kan du se var man odlar mycket potatis:

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...2005potato.PNG
Citera
2009-04-07, 22:50
  #10
Medlem
FordEscis avatar
Tackar för alla tips. Får bli en sväng till Granngården i veckan då. Fick också höra angående sallad, att man skulle plantera någon annan växt mellan alla salladsfröna, så slapp man mask. Vet inte om det stämmer, och vet heller inte vad det skulle vara för sort. Tack återigen! Mvh!
Citera
2009-04-13, 22:12
  #11
Medlem
FordEscis avatar
Nu har jag införskaffat en massa olika godsaker. Åkte till grannen och fick en låda sättpotatis(han är potatisodlare), fick också fina tips om hur de skulle planteras. Var också och köpte morötter på såband, bladspenat, dill, huvudsallad och sättlökar. Har röjt upp i hela trädgårdslandet och rensat bort löv och ogräs mellan mina jordgubbsplantor. I veckan bli det plantering på allvar
Citera
2009-04-13, 22:39
  #12
Medlem
Om ni vill ha stora fina potatisar, strö gräsklipp över under hela sommaren. Vattna när blasten börjar blomma, om det är lerjord så se till att det inte blir för blött så dom ruttnar bara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback