2003-10-14, 18:34
Moderator
rancors avatar
Hej,

jag har fått ett jätteproblem.

En nära vänn har försökt sluta med droger men inte lyckats så bra. Dock va han ren i två veckor tills hans flickvänn va otrogen och det blev slut.

Innan va d bara droger på helger vid fest men nu sista vecka blev det på arbetet och sånt varje dag i princip. Amfetamin vet jag att har tar och hans "gamla" vänner fixar i princip vad som helst till honom.

Jag vet att han innerst inne vill sluta men han klarar inte av det utan blir det för tuft går han på droger istället.

Är det rätt att säga till hans föräldrar? Jag behöver någon form av hjälp men vet inte om han.. uppskattar det direkt nu..
Citera
2003-10-14, 18:54
Bannlyst
Om han vill sluta och du anser dig vara en kompis till honom så ska du självklart ta ett rejält samtal med honom först och främst.
Citera
2003-10-14, 19:15
Awaiting Email Confirmation
Aldrig bra att knasa honom..

Det är aldrig bra att tjalla på honom, förmodligen så skulle det inte hjälpa ändå. Det skulle kanske tom. göra saken värre..
Alla borde ha som princip att inte knasa varandra, om han tar lite tjack på jobbet och inte har gjort det i någon längre tid så är ju inte det hela livet.

Försök istället att prata med honom själv, om du nu är mer nykter än honom så skulle du kunna fungera som en slags spärr för honom (genom att umgås mycket med honom och försöka hålla honom tillbaka lite genom att inte punda loss så ofta själv).
Att hans föräldrar får reda på det kan, i värsta fall, leda till att social-tjänsten blir inblandad och sen brukar det vara rätt kört. Men visst, det kan gå utför ändå - det gör det ju oftast. Men mycket beror på umgänget, umgänget har mer med saken att göra än vad föräldrarna ofta har. Man påverkas av sin omgivning.
Dessutom kan det vara bra om han känner att han måste dölja bruket för sina föräldrar, det fungerar också som en liten spärr (beroende på hur nära han står dem)..

Men du gör som du vill. Jag kan nog garantera att han blir riktigt sne på dig om du knasar honom - det skulle jag blivit.. Jag knasade mig själv när den tiden var inne - men då umgicks jag bara med riktiga pundare och alla blåste alla, det var en annan tid då..

Lycka till,
2047
Citera
2003-10-14, 20:28
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Om han vill sluta och du anser dig vara en kompis till honom så ska du självklart ta ett rejält samtal med honom först och främst.
Vi har pratat om detta hur många gånger som helst nu känns det som och det sista jag hörde va att han o tjejjen sa att de va rena för att vi skulle sluta köta på dem..

men det är alltid dubbla budskap.. Vill sluta men ändå inte..
Citera
2003-10-14, 20:31
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2047
Det är aldrig bra att tjalla på honom, förmodligen så skulle det inte hjälpa ändå. Det skulle kanske tom. göra saken värre..
Alla borde ha som princip att inte knasa varandra, om han tar lite tjack på jobbet och inte har gjort det i någon längre tid så är ju inte det hela livet.

Försök istället att prata med honom själv, om du nu är mer nykter än honom så skulle du kunna fungera som en slags spärr för honom (genom att umgås mycket med honom och försöka hålla honom tillbaka lite genom att inte punda loss så ofta själv).
Att hans föräldrar får reda på det kan, i värsta fall, leda till att social-tjänsten blir inblandad och sen brukar det vara rätt kört. Men visst, det kan gå utför ändå - det gör det ju oftast. Men mycket beror på umgänget, umgänget har mer med saken att göra än vad föräldrarna ofta har. Man påverkas av sin omgivning.
Dessutom kan det vara bra om han känner att han måste dölja bruket för sina föräldrar, det fungerar också som en liten spärr (beroende på hur nära han står dem)..

Men du gör som du vill. Jag kan nog garantera att han blir riktigt sne på dig om du knasar honom - det skulle jag blivit.. Jag knasade mig själv när den tiden var inne - men då umgicks jag bara med riktiga pundare och alla blåste alla, det var en annan tid då..

Lycka till,
2047
tack, men knark är ALDRIG rätt, och social, nää.. Han är > 20 och bor själv o jobbar.. Vuxen..

Men föräldrar och liknande brukar kunna ta till hårdare metoder än vad kompisar kan..

Jag är väll för feg.. Jag tror oxå att han blivi skitarg på mig och sagt upp bekantskapen eller nått liknande.. Men troligtvis hade raseriet lagt sig och efter ett tag hade han säkert uppskattat det, kanske inte första året.. men sedan.

Jajja, jag får tänka på det ett tag till...
Citera
2003-10-14, 20:44
svar.

tack, men knark är ALDRIG rätt, och social, nää.. Han är > 20 och bor själv o jobbar.. Vuxen..

Men föräldrar och liknande brukar kunna ta till hårdare metoder än vad kompisar kan..

Jag är väll för feg.. Jag tror oxå att han blivi skitarg på mig och sagt upp bekantskapen eller nått liknande.. Men troligtvis hade raseriet lagt sig och efter ett tag hade han säkert uppskattat det, kanske inte första året.. men sedan.

Jajja, jag får tänka på det ett tag till...
-------------------------------
Nej, knark är lika lite rätt som alkohol, nikotin och koffein... Det kan jag hålla med om.

Kanske hade raseriet lagt sig efter ett år eller två, men det förutsätter att föräldrarna får honom att sluta använda illegala droger.
Jag tror inte att hans föräldrars vetskap om hans vanor skulle få honom att må bättre iaf.
Och det finns fler droger än de som är narkotikaklassade som går att missbruka, ofta med värre biverkningar än de droger som är klassade.

Försök fokusera på att få honom att glömma sin flickvän eller de bekymmer som berör honom - försök få honom att tänka mer possitivt och att se livet lite ljusare istället..
Men det är lätt för mig att säga.
Du gör som du känner är bäst.

Ha de bra,
2047
Citera
2003-10-14, 20:45
Medlem
Hylands avatar
Tjalla! Som du säger så kanske han är sur ett tag, men det går över. Går det inte över så går han förmodligen fortfarande på droger och han går ner sig totalt. Vill du ha en polare som tillslut lever på gatan och säljer sin stjärt för att få ihop pengar till sitt missbruk? Har själv inget problem med såna vänner, men förstår om andra inte klarar av det.
Citera
2003-10-15, 09:27
Medlem
GiMs avatar
Problemet är ju inte att han pundar utan att killen mår dåligt.
Tror inte det är pundet som är problemet, många som finner sig i hans sits super ner sig och beter sig allmänt destruktivt.

Va en polare och se till han har kul mår bra! Sen när han är på top så kan du försöka dig på pund "problemet".
Citera
2003-10-15, 17:23
Jag tror också att det är fel att tjalla. Hade killen varit 13 år så hade det självklart varit helt riktigt men inte en vuxen, då är det ändå hans liv hur illa läget än skulle vara.
Jag tror också att läget snarare riskerar att förvärras av att hans föräldrar får veta det, det troligaste är nog att det blir bråk och han mår ännu sämre och bara tar mera droger istället.
Jag har själv en polare som har grava problem med alkohol och amfetamin som nog inte kommer att fylla 40 men ibland finns det inget man kan göra hur svårt det än känns.
Jag har levt delvis bland både brukare och missbrukare under halva mitt liv och har även hyfsad erfarenhet personligen och jag kan säga att när man "anger" någon för "missbruk" så slutar det nästan alldrig väl, jag vet faktiskt bara ett fall och det var en liten flicka. Alla andra som jag känt har det bara förvärrats för när han eller hon har "angivits".

Nej jag tror precis som några av er här ovan att det besta är att vara hans vän utanför drogerna, har ni något gemensamt intresse kanske? ta med honom på fisketurer, biltävlingar eller vad ni nu har för intresse men acceptera inte att han
kommer full eller hög, säg att du vil umgås med honom när han är nykter, lyssna och prata med honom men gå inte på för hårt och försök tvinga eller övertala honom för då kommer han bara att uppfatta dej också (som alla andra) som ett hot mot hans privata lilla hobby som han kanske inte är beredd att avstå om du förstår hur jag menar. Nykterhet måste komma frivilligt.

Nu känner jag inte den här killen och det kan naturligtvis gå bra också men då är det ovanligt. Att jaga människor med hat och bestraffning som svenska myndigheter gör leder oftast till missär och till att Sverige har högst antal narkotikadöda i Europa.

Oj va jag skriver ibland, kort sagt: Var hans vän och lycka till!
Citera
2003-10-15, 17:34
Moderator
rancors avatar
Tackar..

Beslutat att vara hans vänn och skall försöka hitta på saker med honom och hoppas han kommer på bättre tankar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in