2009-04-05, 22:58
Medlem
rZ84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Vad talar för att det finns en mening alls? Rent objektivt kan jag inte se någon. Beror väl på hur man ser på det, men enligt mig är vi meningslös materia som subjektivt upplever livet som meningsfullt av någon anledning. Jag tror inte det finns en mening med vår existens, men vi lever troligen bara en gång och det bästa man kan göra är att finna sin egen mening och njuta av livet så gott man kan.
Fortplantning, överlevnad?
Citera
2009-04-05, 23:06
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rZ84
Fortplantning, överlevnad?
Jo, självklart. Men annars? Vi kan ha upplevelsen av mening, men jag tror inte det är mer än så.
Citera
2009-04-06, 00:17
Medlem
DorianGrays avatar
Citat:
Vad talar för att det finns en mening alls? Rent objektivt kan jag inte se någon. Beror väl på hur man ser på det, men enligt mig är vi meningslös materia som subjektivt upplever livet som meningsfullt av någon anledning. Jag tror inte det finns en mening med vår existens, men vi lever troligen bara en gång och det bästa man kan göra är att finna sin egen mening och njuta av livet så gott man kan.

Men nu handlar det ju om ett fiktivt scenario där vi får reda på den absoluta sanningen, vilket skulle kunna vara just din livsåskådning, till exempel.

Det finns så många olika livsåskådningar och filosofier, att majoriteten säkerligen skulle bli besvikna (möjligen deprimerade, vissa starkt religiösa) om vi fick reda på den absoluta sanningen.
Citera
2009-04-06, 00:27
Medlem
villbarafragas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Om det gick att bevisa för folk att detta faktiskt var meningen med livet så tror jag faktiskt att dem skulle hänge sig åt sanningen. Annat än det vet jag inte hur samhället skulle se ut då jag inte vet vad sanningen är.
Vad säger att sanningen inte redan finns där ute? Den kanske bara är för dum för att vi inte ska förkasta den som sprider den som en förvirrad gammal pundare ^^
Citera
2009-04-06, 07:20
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DorianGray
Men nu handlar det ju om ett fiktivt scenario där vi får reda på den absoluta sanningen, vilket skulle kunna vara just din livsåskådning, till exempel.

Det finns så många olika livsåskådningar och filosofier, att majoriteten säkerligen skulle bli besvikna (möjligen deprimerade, vissa starkt religiösa) om vi fick reda på den absoluta sanningen.
Så egentligen är det oväsentligt i diskussionen om det finns någon "mening" eller ej. Har jag förstått det rätt?
Citera
2009-04-06, 19:17
Medlem
farmenSebastians avatar
"hemligheten"

är ingen hemlighet, utan att många lyckosamma faktorer bidrog till att Kolbaserat liv kunde gro och utvecklas ostört en period tills idag.

Men om vi (läs de enkla organismer som sedermera utvecklades till första livet på vår planet)

-är planterade här medvetet av något intelligent (som har rymden som labb)
- eller anlände med viss tur i en varm komet från okänd destination

är juh ganska viktigt att få veta
Citera
2009-04-06, 19:36
Medlem
Citat:
enligt mig är vi meningslös materia som subjektivt upplever livet som meningsfullt av någon anledning.

Men då tror du på att det finns en anledning, och den anledningen är väl meningen med livet.
Senast redigerad av Patrick Bateman 2009-04-06 kl. 19:38.
Citera
2009-04-06, 20:17
Medlem
Herregud gott folk, ni är ju helt off topic, syftet var att "filosofera" om hur världen såg ut om vi visste "meningen med livet" inte filosofera om VAD meningen med livet är! Det finns ju redan 100000 trådar om redan?
Citera
2009-04-06, 21:50
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Herregud gott folk, ni är ju helt off topic, syftet var att "filosofera" om hur världen såg ut om vi visste "meningen med livet" inte filosofera om VAD meningen med livet är! Det finns ju redan 100000 trådar om redan?
+1
Håll er till ämnet.

/Mod
Citera
2009-04-06, 21:59
Medlem
DorianGrays avatar
Citat:
Så egentligen är det oväsentligt i diskussionen om det finns någon "mening" eller ej. Har jag förstått det rätt?

Ja.
Citera
2009-04-07, 14:40
Medlem
mr.pungs avatar
http://www.imdb.com/title/tt0070948/
Citera
2009-04-07, 17:58
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Ja, om vi verkligen skulle få veta sanningen och veta att det var sanningen till 100% om varför vi existerade och alla sådana frågor.

Hur tror ni då att samhället skulle se ut?

Vilka konsekvenser skulle det få?

Varför? Du menar om det var en gud eller slumpen som gjorde att vi kom till?

Ja, om det visade sig vara en gud skulle alla, och då menar jag alla, dyrka honom/henne på ett sätt som mänskligheten aldrig någonsin gjort förut. Chansen för detta är förstås lika stor som att jag imorgon när jag vaknar först faller uppåt och sedan hittar en miljard i en luftficka som materaliseras ur ingenting samtidigt som jag blir avsugen av Göran Persson, det vill säga högst osannolikt.

Om vi kommer fram till att ja, vi uppstod slumpmässigt och vetenskapen hade det ganska rätt, då skulle ingen större skillnad ske. De religiösa skulle ändå inte ändra sig. Ungefär den värld vi har idag.

Tramstråd. Det är nog ingen slump att väldigt få över 20 ägnar sig åt filosofi då det mest är sådant här trams som behandlas i forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in