2009-04-05, 13:44
Medlem
Jag postade tråden under Arbetsliv och studier, men det var ingen som svarade, uppenbarligen läser inga nationalekonomer trådar startade under Arbetsliv och studier. Jag hoppas att denna tråde INTE flyttas!

Finns det någon som har läst nationalekonomi utomlands?
vilka universitet skulle ni rekommendera? jag måste läsa utomlands i ett halvår, men vet inte var jag ska läsa.
2009-04-05, 19:32
Medlem
snelpolaks avatar
Jag är inne på samma spår. London eller någonstans i USA eller Tyskland är ju definitivt att preferera. Ett land där free market capitalism appliceras i stor mängd är ju det optimala, om man vill ha användning för sina studier.
2009-04-05, 20:35
Medlem
Jrgens avatar
Jag pluggar nationalekonomi i USA just nu, men hur bra olika universitet ar i forhallande till varandra vet jag inte. Definitivt inte lika mycket vansterflum som hemma i Sverige, men vad jag har hort finns det en del universitet som har rent marxistiska nationalekonomiavdelningar. Sa man far se upp lite. En sak som du bor tanka pa innan du borjar plugga i USA ar att aven om namnen pa kurserna (svenska och engelska) stammer overens med varandra sa behover de inte motsvara varandra. Till exempel, i Sverige laser man vanligtvis tva grundlaggande kurser i bade makro- och mikroekonomi nar man borjar sina nationalekonomistudier. Darefter laser man fordjupad makro- och mikroekonomi, som brukar oversattas till intermediate macro- och microeconomics. I USA, daremot, sa laser de forst en valdigt grundlaggande "principles"-kurs i bada amnena och darefter hoppar de direkt till intermediate macro- och microeconomics. Darfor sa kommer du, om du har last en termin nationalekonomi, och borjar lasa intermediate micro eller macro att fa en hel del repetition och en mycket mer grundlaggande kurs an om du hade last motsvarande kurser i Sverige. Sa kolla upp vad kurserna innefattar innan du registrerar dig pa dem.

Avtrades: "Att preferera" var nog det skitnodigaste uttrycket jag last pa lange.
2009-04-06, 09:44
Medlem
är det någon som vet om London Schools of Economics är ett toppuniversitet?
2009-04-06, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martin85
Jag postade tråden under Arbetsliv och studier, men det var ingen som svarade, uppenbarligen läser inga nationalekonomer trådar startade under Arbetsliv och studier. Jag hoppas att denna tråde INTE flyttas!

Finns det någon som har läst nationalekonomi utomlands?
vilka universitet skulle ni rekommendera? jag måste läsa utomlands i ett halvår, men vet inte var jag ska läsa.

Vill du studera i norden eller utanför norden?

Norden så har du, NHH-Bergen (http://www.nhh.no/), HSE-Helsingfors (Engelska och finska om du kan det http://www.hse.fi/EN/frontpage), Hanken-Helsingfors (Svenskspråkig www.hanken.fi), CBS-Köpenhamn http://uk.cbs.dk/.

Alla är bra skolor. Sedan har du även universiteten.
2009-04-06, 11:28
Medlem
El Zorros avatar
Tyvärr, du får hålla dig till studieforumet. Hade kunat flytta denna men nu vill du inte det. Ångrar du dig så skicka ett PM.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in