Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-18, 02:06
  #169
Medlem
Målvakts spelet samt skydden samt att sista back är så mycket bättre nu än då
Citera
2021-12-07, 03:15
  #170
Medlem
sebastian_s avatar
Det är ju mycket bättre ställt med all offensiv nu i jämförelse med runt 2015 i alla fall. Då kändes det som att det var samma gamla 29 åringar som dominerat sen efter lockout säsongen som alltid var i toppen. Det hade blivit väldigt stale . Senaste 4 säsongerna (från 18/19 -21/22) är det 27 spelare som snittar mer än 1 poäng per match. 14-15 - 17/18 så var det bara 7 spelare. Nu finns det en jäkla bredd på stjärnor och i en ung intressant ålder. Mcdavid, Matthews, Draistl, mackinnon, pasternak, rantanen, marner, barkov, eichel, kaprizov aho, guentzel, brayden point är alla 24-26 år gamla och snittar över 1 poäng per match senaste säsongerna. Samtidigt som Kane, Crosby, Panarin, Ovechin och Malkin i vissa fall har ökat eller i alla fall håller jämna steg poängmässigt med hur de var för cirka 5 år sen.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2021-12-07 kl. 03:30.
Citera
2021-12-07, 14:04
  #171
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushmostevil
Äh... McDavid, Draisaitl o Ovechkin är i mycket bra slag i år. Lets go for 150!!
150 är möjligt för McDavid och/eller Draisaitl (dock tror jag det kommer att landa på 140). Ovechkin kommer inte i närheten, tycker hans tidiga målsuccé mest ser ut som ett spel för gallerierna. Kommer inte att hålla när matcherna blir viktiga under andra halvan av säsongen och han inte längre får stå framför mål omarkerad som om det skulle vara division tre han spelade i.
Citera
2021-12-07, 15:08
  #172
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
150 är möjligt för McDavid och/eller Draisaitl (dock tror jag det kommer att landa på 140). Ovechkin kommer inte i närheten, tycker hans tidiga målsuccé mest ser ut som ett spel för gallerierna. Kommer inte att hålla när matcherna blir viktiga under andra halvan av säsongen och han inte längre får stå framför mål omarkerad som om det skulle vara division tre han spelade i.
Jag är nöjd med 130 poäng för Mcdavid och 120 för Draistl. Då blir Mcdavid bästa poängörare under en säsong på 2000 talet och Draistl 4e bäst om jag minns rätt. 140 är absolut möjligt och hade varit fantastiskt .150 hade varit otroligt att klämma in under en hel lång 82 matchers säsong.
Citera
2021-12-11, 04:48
  #173
Medlem
sebastian_s avatar
Colorado har 6 spelare som snittar 1.15 poäng eller mer per match än så länge den här säsongen. Exempelvis säsongen 14/15 och 15/16 var det 8 spelare i hela ligan som snittade över 1 poäng för en enskild säsong, och bara Patrick Kane som kom över 1.15 poäng per match under en säsong.
Citera
2022-01-20, 02:24
  #174
Medlem
sebastian_s avatar
Med halva säsongen spelad så verkar det bli en riktig poängfest. 14 spelare snittar över 1,22, eller 100 poäng. Och 46 spelare snittar 1 poäng per match. Det är till och med klart bättre än säsongen 18-19 som är den moderna erans bästa säsong med 8 spelare på 100 poängssnitt och 32 spelare med 1 poäng per match. Och det kan knappt jämföras med hur det var för 10 år sen.
Citera
2022-01-21, 03:08
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Daniels
Satt och bläddrade igenom gammal statistik från NHL (som man ofta gör, hittar ständigt nya saker) och slogs som vanligt av hur mycket mer poäng det producerades bara för femton år sedan. Vad detta beror på har säkert diskuterats många gånger, men jag har aldrig riktigt fått nån bra förklaring. Är NHL roligare med många poäng? Var väldigt liten under säsongen 92/93, men ni som följde serien aktivt, var det roligare att se på hockey då? Hela 21 spelare över 100 poäng är väldigt bra.

Jag vet att poängskörden gick kraftigt nedåt i slutet på 90-talet och i början på 2000-talet. De tekniska stjärnorna (Selanne, Forsberg etc.) plockades bort från matcherna och det blev mer och mer destruktiv ishockey. Är det hela förklaringen?



Jämför med en bottensäsong som 01/02, där medelmåttiga 79 (!) poäng räckte till en femteplats i poängligan.

Målvakternas storlek på skydden men framför allt styrspel defensiv , NJ kan det ha varit -95 spelade 1-3-1 amerikanska kommentatorerna var helt lyriska ha ha ha

Sen fick man slashas nästan hur mycket som helst, varje gång Forsberg gjorde bort ngn så kom det en klubbspets mot baksidan knät där det inte finns ngt skydd.

Tampa bay vann också med defensiv hockey
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback