Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-04, 14:58
  #1
Medlem
Har tröttnat på min dators riktigt höga ljudnivå, den låter som en dammsugare. Vill minnas att den alltid låtit såhär, den är några år gammal. Tänkte kolla ifall det går att lämna in den så dom fixar tystare fläktar, och återställa/formatera datorn för jag lyckas aldrig med skiten själv. Jag har inte koll på datorer längre, så jag behöver hjälp med att veta om jag gör bättre i att lägga pengarna på en nyare dator.

Den jag har idag är en Acer med P4 3.4 GHz, 512 mb ram, Radeon x800pro. Den var ganska dyr när jag köpte den, men det var ju ett bra tag sen. Vad kan det kosta att lämna in den och kanske uppgradera minnet lite? Är det bättre att köpa en nyare budgetdator?
Citera
2009-04-04, 15:13
  #2
Medlem
Stationär eller bärbar dator du har?
Antar att det är en bärbar Acer du har och då är det ju alltid lite knepigare, men det går. Blås den ren, det kan du göra själv. Sen
skruvar du sönder den och byt ut fläktarna till lite mer tystgående.
Principen är ju detsamma på en stationär men då är det lite lättare att
meka med och det är lättare att få tag i fläktar.
Citera
2009-04-04, 15:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Stationär eller bärbar dator du har?
Antar att det är en bärbar Acer du har och då är det ju alltid lite knepigare, men det går. Blås den ren, det kan du göra själv. Sen
skruvar du sönder den och byt ut fläktarna till lite mer tystgående.
Principen är ju detsamma på en stationär men då är det lite lättare att
meka med och det är lättare att få tag i fläktar.
Nä, det är en stationär. Men grejen är att jag är så kass på sånt, hitta rätt grejer och veta var allt ska sitta, och jag har inte tid att göra att projekt av det.

Blåste ur den rejält igår, men det gjorde ingen märkbar skillnad.
Citera
2009-04-04, 15:58
  #4
Medlem
w580is avatar
Lika bra att köpa en helt ny dator, vad är din budget och dina behov?
Citera
2009-04-14, 07:23
  #5
Medlem
Uppar lite med en ny fråga. Min budget och mina behov, först och främst, är ganska låga. Vore bra med en bättre, men den ska minst vara tystare. Inte många tusen.

Sprang på en annons på en dator alldeles i närheten, och för mig verkar den perfekt.
http://www.blocket.se/vi/21172204.htm?ca=14_s

Ljuddäpat chassi låter som en dröm. Är datorn prisvärd eller finns det bättre grejer för pengarna?
Citera
2009-04-14, 08:13
  #6
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omaplata
Uppar lite med en ny fråga. Min budget och mina behov, först och främst, är ganska låga. Vore bra med en bättre, men den ska minst vara tystare. Inte många tusen.

Sprang på en annons på en dator alldeles i närheten, och för mig verkar den perfekt.
http://www.blocket.se/vi/21172204.htm?ca=14_s

Ljuddäpat chassi låter som en dröm. Är datorn prisvärd eller finns det bättre grejer för pengarna?
Den där ger jag inte mycket för, processorn suger med dagens mått, grafikkortet duger inte till att spela några halv krävande spel. Det dubbla kan du få en rätt skarp dator för, mindre än så och det är inte värt en uppgradering.
Citera
2009-04-14, 11:51
  #7
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omaplata
Uppar lite med en ny fråga. Min budget och mina behov, först och främst, är ganska låga. Vore bra med en bättre, men den ska minst vara tystare. Inte många tusen.

Sprang på en annons på en dator alldeles i närheten, och för mig verkar den perfekt.
http://www.blocket.se/vi/21172204.htm?ca=14_s

Ljuddäpat chassi låter som en dröm. Är datorn prisvärd eller finns det bättre grejer för pengarna?
2k for den dara ar val ganska bra pris anda. Du skriver att dina behov ar ganska laga.. samt att ditt problem ifran forsta borjan ar ljudnivan.

Visst sen kan man tycka att samtliga komponenter i den dara datorn ar lite out of date, men i mina ogon sa borde den dara uppfylla dina behov. Eftersom du inte kan/har tid att fixa iordning din nuvarande dator.
Citera
2009-04-14, 20:13
  #8
Medlem
Tack för svar, blev så att jag köpte datorn på blocket. Återstår att se hur det blir.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback