2009-04-03, 23:28
Medlem
Hur förklarar man en superlokrisk skala?
Citera
2009-04-05, 23:21
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalendarisk
Hur förklarar man en superlokrisk skala?

Det är en lokrisk skala som även innehåller en durters. En lokrisk skala utgår ifrån tonen B och är en form av mollskala.

Jag vill gärna förklara alla kyrkotonarter som moll eller dur-skalor med variationer.

En vanlig lokrisk skala är en mollskala med:

Grundton
Sänkt 2
Mollters
Vanlig 4
Sänkt 5
Vanlig 6
Vanlig 7

Det innebär att om man skall göra en C-moll skala till C-lokrisk så gör man följande:

1. Tar tonerna i vanliga C-moll ren: C D Eb F G Ab Bb

2. Förändrar tonerna enligt mallen ovanför:
C = C
D = Db (sänkt 2)
Eb = Mollters
F = F
G = Gb (sänkt 5)
Ab = Ab
Bb = Bb

För att sedan göra den SUPERLOKRISK lägger du även på Dur-tersen i C, dvs tonen E.

Tonerna i C-superlokrisk blir alltså:

C Db Eb E F Gb Ab Bb
Citera
2009-04-05, 23:31
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Det är en lokrisk skala som även innehåller en durters. En lokrisk skala utgår ifrån tonen B och är en form av mollskala.

Jag vill gärna förklara alla kyrkotonarter som moll eller dur-skalor med variationer.

En vanlig lokrisk skala är en mollskala med:

Grundton
Sänkt 2
Mollters
Vanlig 4
Sänkt 5
Vanlig 6
Vanlig 7

Det innebär att om man skall göra en C-moll skala till C-lokrisk så gör man följande:

1. Tar tonerna i vanliga C-moll ren: C D Eb F G Ab Bb

2. Förändrar tonerna enligt mallen ovanför:
C = C
D = Db (sänkt 2)
Eb = Mollters
F = F
G = Gb (sänkt 5)
Ab = Ab
Bb = Bb

För att sedan göra den SUPERLOKRISK lägger du även på Dur-tersen i C, dvs tonen E.

Tonerna i C-superlokrisk blir alltså:

C Db Eb E F Gb Ab Bb

Nästan rätt. En superlockrisk skala innehåller inte en ren kvart.

Så : C Db Eb E Gb Ab Bb

Edit : Jag ångrar mig. Skalformeln var ganska fel den med.

Skalformeln för en superlockrisk skala lyder

1 : C
sänkt 2a : Db
Sänkt 3a : Eb
Sänkt 4a : Fb(detta är samma ton som E, d v s en durters, men i förhållande till C-durskalan så är det mest logiskt att skriva Fb)
Sänkt 5a: Gb
Sänkt 6a : Ab
Sänkt 7a : Bb

Allt ska sänkas d v s
Senast redigerad av Suicide Nation 2009-04-05 kl. 23:44.
Citera
2009-04-05, 23:38
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation

Även kallad "altererad skala", då den innehåller alla altereringar i ett C7 (b9, #9, b5 och #5, förutom grundton, ters och liten sjua).
Citera
2009-04-07, 23:48
Medlem
Tack! Då vet jag. Klurigt med förklaringar på skalan. Som dim fast -5 +5 antar jag.
Citera
2009-04-08, 19:19
Medlem
wootens avatar
Var länge sedan jag var inne på sånt här med skalor. Använder i dagsläget bara mollpentan :P sedan kan man ju höja/sänka den ett halv tonsteg då och då för att jazza till det, och då blir det således ett kromatiskt urval av toner.

Men dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, lokrisk, eolian om jag minns rätt går alla att räkna ut logiskt mha durskalan. helt enkelt,utgå ifrån vanlig durskala i c t.ex. då är dorisk c-durs toner spelad i tonarten D(c-durs sekund(andra tonen i skalan)). frygisk är c-durs toner spelad från tersen E. Lydisk är från kvarten=F, mixolydisk från kvinten=G, Eolisk från sexten=A, Lokrisk från maj 7:an=B.
Så helt enkelt. om ngn ber dig köra en dorisk skala i D så lirar du bara c-durskalan (tonerna hamnar inte i rätt ordning dock, men det har ju mindre betydelse, tonerna är rätt)

SUperlokrisk är när man höjer en ton i den lokriska skalan, kommer inte ihåg vilken eller vilka :P
Senast redigerad av wooten 2009-04-08 kl. 19:24.
Citera
2009-04-09, 12:51
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Var länge sedan jag var inne på sånt här med skalor. Använder i dagsläget bara mollpentan :P sedan kan man ju höja/sänka den ett halv tonsteg då och då för att jazza till det, och då blir det således ett kromatiskt urval av toner.

Men dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, lokrisk, eolian om jag minns rätt går alla att räkna ut logiskt mha durskalan. helt enkelt,utgå ifrån vanlig durskala i c t.ex. då är dorisk c-durs toner spelad i tonarten D(c-durs sekund(andra tonen i skalan)). frygisk är c-durs toner spelad från tersen E. Lydisk är från kvarten=F, mixolydisk från kvinten=G, Eolisk från sexten=A, Lokrisk från maj 7:an=B.
Så helt enkelt. om ngn ber dig köra en dorisk skala i D så lirar du bara c-durskalan (tonerna hamnar inte i rätt ordning dock, men det har ju mindre betydelse, tonerna är rätt)

SUperlokrisk är när man höjer en ton i den lokriska skalan, kommer inte ihåg vilken eller vilka :P

Nej, inget ska höjas. I förhållande till en vanlig lokrisk skala så ska kvarten sänkas.

Vill man använda wootens tankesätt så är även en superlokrisk skala en melodisk moll skala spelad från den sjunde tonen(C-melodisk moll med tonen B som grundton)
Citera
2009-04-09, 16:29
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej, inget ska höjas. I förhållande till en vanlig lokrisk skala så ska kvarten sänkas.

Vill man använda wootens tankesätt så är även en superlokrisk skala en melodisk moll skala spelad från den sjunde tonen(C-melodisk moll med tonen B som grundton)

ok my mistake
Citera
2009-04-10, 11:04
Medlem
Johannes Bs avatar
Jag ser dem superlokriska skalan (som jag kallar den altererade skalan) som en halv-hel skala upp till tersen, och sedan en heltonsskala upp till grundtonen.

Fördel: Det finns bara tre halv-helskalor, samt två heltonsskalor. D.v.s. man kan beskriva alla tolv superlokriska skalor med endast fem byggstenar.
Citera
2009-04-11, 10:19
Medlem
snattacks avatar
Citat:

Edit : Jag ångrar mig. Skalformeln var ganska fel den med.

Skalformeln för en superlockrisk skala lyder

1 : C
sänkt 2a : Db
Sänkt 3a : Eb
Sänkt 4a : Fb(detta är samma ton som E, d v s en durters, men i förhållande till C-durskalan så är det mest logiskt att skriva Fb)
Sänkt 5a: Gb
Sänkt 6a : Ab
Sänkt 7a : Bb

Allt ska sänkas d v s

Ah, gott att någon har huvudet på skaft när man gör elementära misstag

Alltså lokrisk skala med sänkt kvart.
Senast redigerad av snattack 2009-04-11 kl. 10:22.
Citera
2011-01-15, 16:26
Medlem
Superlokrisk skala uppnår du genom att i en vanlig durskala sänka varenda ton förutom tonikan (grundtonen).

T ex en E superlokrisk

E, F, G, Ab, Bb, C, D, E

Ett lättare sätt att tänka är att en superlokrisk skala är som en melodisk mollskala där du börjar på septiman.
En E superlokrisk är således samma sak som en melodisk F-mollskala där du börjar på E
Citera
2012-01-27, 01:14
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuh.
Superlokrisk skala uppnår du genom att i en vanlig durskala sänka varenda ton förutom tonikan (grundtonen).

T ex en E superlokrisk

E, F, G, Ab, Bb, C, D, E

Ett lättare sätt att tänka är att en superlokrisk skala är som en melodisk mollskala där du börjar på septiman.
En E superlokrisk är således samma sak som en melodisk F-mollskala där du börjar på E

Intressant, visste inte att vissa stavade den så. Jag tycker personligen att det är rörigt eftersom det är en dominantisk skala, därför ser jag det hellre (även om det är "fel") som E F G G# A# C D. Används vanligtvis på #9 eller #11-ackord, därför är det med logiskt att se det som en #9 och #11 i skalan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in