2009-04-03, 22:05
Bannlyst
detta e ju höjden av ironi.
Jag har sedan något år tillbaka föreläst på skolar (för vuxna elever som läser psykologi/psykiatri) Jag föreläser om narkotika och kriminalitet. Och jag berättar en del om vad jag gjort "tidigare" (tidigare är för mig ganska ofta, i går eller förra veckan, men det säger jag ju så klart inte) och framstår som en person som tidigare haft drog/kriminalitet problem.

Jag e duktig på vad jag gör, och föreläser på ett realistiskt sätt (efter som jag hade/har narkotika problem)

Men nu undrar jag vad NI skulle tryckt på lite extra mycket??!
Jag menar skrämsel propaganda funkar inte, och detta är vuxna elever som klarar av att höra sanningen.
Till exempel så pratar jag mycket om hur jag anser att man ska bemöta någon som har eller man tror sig ha drog problem, för många speciellt inom vården (som inte själva har drog problem) ner värderar och dömer personen för hans/hennes handlingar vilket enligt mig oftast bara leder till att missbrukaren mår ännu sämre och har ännu svårare för att söka hjälp.
sen pratar jag också så klart om somatiska och psykiska bieffekter, men det e ju rätt uppenbara saker.

så vad skulle ni sagt, eller velat höra om ni va på en föreläsning om narkotika?

mvh
Citera
2009-04-03, 22:15
Medlem
narkis avatar
jag själv måste nog säga att sanningen tycker jag ska komma fram, som du säger, skrämsel propaganda funkar inte.

sen håller jag nog med om att dom inom vården nedvärderar olika problem folk kan ha, tex missbruk.

Men jag vill nog säga att det är inte bara inom vården man gör det, utan folk har så mycket fördomar och nedvärderar folk utan vetskap, jag själv är uppväxt med den inställningen, men ändrade den ganska snabbt när jag började träffa folk som va missbrukare.

Så vad jag tycker är att folk ska ha mer kunskap, istället för att gå ut med skrämselpropaganda så ska man lära folk att det faktiskt finns dom som kan bruka droger, samt att missbruk kan inträffa ganska många.

Dom flesta ser Cannabis som en drog man tar några gånger, sen trappas missbruket upp, vilket inte alls behöver stämma, som många andra så anser jag nog att alkohol skulle vara porten till alla andra droger, men jag tror faktiskt att man kan bruka många droger, kanske inte alla, men många om man bara hade mer kunskap osv.

Nu orkar jag inte skriva ett längre inlägg, men jag tror nog inte att jag är själv om att säga det jag sa
Citera
2009-04-03, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av narki
jag själv måste nog säga att sanningen tycker jag ska komma fram, som du säger, skrämsel propaganda funkar inte.

sen håller jag nog med om att dom inom vården nedvärderar olika problem folk kan ha, tex missbruk.

Men jag vill nog säga att det är inte bara inom vården man gör det, utan folk har så mycket fördomar och nedvärderar folk utan vetskap, jag själv är uppväxt med den inställningen, men ändrade den ganska snabbt när jag började träffa folk som va missbrukare.

Så vad jag tycker är att folk ska ha mer kunskap, istället för att gå ut med skrämselpropaganda så ska man lära folk att det faktiskt finns dom som kan bruka droger, samt att missbruk kan inträffa ganska många.

Dom flesta ser Cannabis som en drog man tar några gånger, sen trappas missbruket upp, vilket inte alls behöver stämma, som många andra så anser jag nog att alkohol skulle vara porten till alla andra droger, men jag tror faktiskt att man kan bruka många droger, kanske inte alla, men många om man bara hade mer kunskap osv.

Nu orkar jag inte skriva ett längre inlägg, men jag tror nog inte att jag är själv om att säga det jag sa

Hej tack ditt svar.
Som du säger, skrämsel propaganda funkar sällan, jag mins själv i plugget när någon föreläste om "döds knark", jag blev bara mer och mer sugen! och antagligen därför jag började prova droger tidigt.

Jag kan säga dig att när jag kommer till en grupp jag ska föreläsa för så känns det som att jag kan se på dom att dom e "skeptiska" och att dom tänker "hur ska en gammal knarkare kunna säga något vettigt" (beror också kanske på att jag har mycket tatueringar och är ganska stor, haha, jag pratar mycket om anabola steroider med..som jag också har mycket erfarenhet av) Men så fort jag öppnar käften och pratar pedagogiskt och retoriskt om vad jag gått igenom, så andras folks uppfattningar, personer som inte skulle säga att ljud till mig i vanliga fall frågar alla möjliga bra frågor och ger bra feedback.

angående folk som kan bruka droger utan att missbruka brukar jag bara berätta om hur det är med mig, jag har en ganska typisk missbrukar mentalitet eller missbrukar benägenhet, jag kan inte bara "bruka" droger, jag fastnar snabbt och söker hela tiden "värre" och starkare droger. Men jag säger också att det finns undantag (jag tänker på nemesis haha) som kan bruka droger på ett kontrollerat sätt.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in