• 1
  • 2
2009-04-03, 12:57
Medlem
som rubriken säger.. jag har spelat tillräckligt mycket för att kunna använda alla ackord, och har en föreställning om att det har att göra med att man lägger till eller tar bort toner, och döper dom efter vilken plats dom har i skalan.

är inte hundra på hur det fungerar. kan någon beskriva detta, alternativt länka nån bra guide som förklarar?

tack på förhand!

jakob
Citera
2009-04-03, 13:32
Medlem
Fargoths avatar
Nior och sjuor är helt enkelt att du lägger till den nionde respektive den sjunde tonen från grundtonen i ackordet?
Citera
2009-04-03, 13:37
Medlem
Gustavoss avatar
som föregående skrivit så är ett 7 ackord när du lägger till tonen 7 tonsteg efter på 3klangen , ett Maj ackord när du lägger till den stora sjuan ( 1 steg ovanför lilla 7an ) ett 9 ackord när du lägger till den 9onde tonen. obs att vid 9ackord är 7an också med i ackordet , detta är underförstått. sus ackord är att tersen är suspended alltså att man tar kvarten eller sekunedn istället för tersen.
Add- ackord är när man lägger till en ton t.ex add 9 är när du spelar 3 klangen och 9an utan sjuan.

Hoppas det makes lite sense för dig
Citera
2009-04-03, 22:04
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
7 - 1 3 5 b7
Maj7 - 1 3 5 7
9 - 1 3 5 b7 9
Maj9 - 1 3 5 7 9

Hoppas du förstår vad jag menar. Observera att 9:an är samma ton som 2:an, 10:an är 3:an osv.

Add-ackordet är enkelt, du spelar grundtreklangen (1 3 5), och lägger till tonen som står. Vanligast är add9, men add11 tycker jag är fint. Observera att du kan lägga tonerna i vilken ordning som helst, till exempel 1 9 (eller 2) 3 5.

Någon mer specifikt du undrar över? Hoppas jag kan förklara mer.
Citera
2009-04-05, 23:12
Medlem
snattacks avatar
7 = lägg till en liten 7:a från grundtonen (dvs C7 blir C E G Bb eftersom avståndet mellan C och Bb är en liten 7:a)
9 = lägg till 7:e och 9:e tonen
11 = lägg till 7:e, 9:e och 11:e tonen
osv..

Maj7 = lägg till en stor 7:a (dvs C E G B i Cmaj7)
Maj9 = lägg till en stor 7:a och 9:an i skalan
osv..

Add9 = lägg endast till 9:e tonen
Add11 = lägg endast till 11:e tonen

sus4 = byt ut tersen mot 4:an
sus2 = byt ut tersen med 2:an

Således innebär det att ett ackord som t.ex. C13(#11) innehåller tonerna C E G Bb D F# A (teoretiskt, i praktiken stryker man minst kvinten).

11-ackorden stryker man oftast tersen eftersom avståndet mellan 11:an och tersen blir en liten nona som låter för dissonant för sammanhanget. Ett C11 innehåller alltså tonerna C G Bb D F, vilket innebär att det i praktiken är ett Bb med C i basen. Så kan man alltid tänka om 11-ackord, att det är 3-klangen som ligger en grundton under ackordet man är ute efter, fast med ordinarie ackordets baston. Det kallas ibland för C9sus4 också.
Citera
2009-04-05, 23:58
Medlem
tomtespels avatar
fattade ingenting av detta
Citera
2009-04-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
7 = lägg till en liten 7:a från grundtonen (dvs C7 blir C E G Bb eftersom avståndet mellan C och Bb är en liten 7:a)
9 = lägg till 7:e och 9:e tonen
11 = lägg till 7:e, 9:e och 11:e tonen
osv..

Maj7 = lägg till en stor 7:a (dvs C E G B i Cmaj7)
Maj9 = lägg till en stor 7:a och 9:an i skalan
osv..

Add9 = lägg endast till 9:e tonen
Add11 = lägg endast till 11:e tonen

sus4 = byt ut tersen mot 4:an
sus2 = byt ut tersen med 2:an

Således innebär det att ett ackord som t.ex. C13(#11) innehåller tonerna C E G Bb D F# A (teoretiskt, i praktiken stryker man minst kvinten).

11-ackorden stryker man oftast tersen eftersom avståndet mellan 11:an och tersen blir en liten nona som låter för dissonant för sammanhanget. Ett C11 innehåller alltså tonerna C G Bb D F, vilket innebär att det i praktiken är ett Bb med C i basen. Så kan man alltid tänka om 11-ackord, att det är 3-klangen som ligger en grundton under ackordet man är ute efter, fast med ordinarie ackordets baston. Det kallas ibland för C9sus4 också.

Tack! nu bygger det som vanlig på att försöka använda detta när jag spelar, så kan inte riktigt säga om jag förstår eller inte.. sitter för nu på en hemsk arbetsplats utan minsta ukelele i närheten... men jag ska testa detta när jag kommer hem och återkomma med mer frågor när jag vet vad jag förstår och inte förstår

Jakob
Citera
2009-04-06, 15:40
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Ett C11 innehåller alltså tonerna C G Bb D F, vilket innebär att det i praktiken är ett Bb med C i basen.
Det är väl snarare ett Gm7 med C i basen då tonen g finns med.
Citera
2009-04-06, 20:28
Medlem
Kalevalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Den kan lätt strykas i ett 11-ackord, kvinten alltså. Rent praktiskt tycker jag att det är enklast att tänka Bb med C i basen.
Citera
2009-04-11, 10:34
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtespel
fattade ingenting av detta

Vad är det som är otydligt? Lite svårt att ge dig nått svar om du inte preciserar =)
Citera
2009-04-11, 10:37
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden

Enklaste sättet är motiveringen till att inte säga Gm7 med C i basen.

Jfr: Gm7/C = 2 faktorer: 3-klangen Gm + 7:e tonen och sedan tänka att den ligger en kvart nedanför grundtonen till 11-ackordet, dvs C.

Bb/C: Dur-3-klangen en stor sekund under 11-ackordets grundton.

Du har rätt i att det kan kallas Gm7/C, men det är underförstått att kvinten (dvs G) utan problem kan strykas eller läggas till beroende på om man vill.
Citera
2009-04-13, 18:44
Medlem
Pointsmans avatar
är det svårt att lära sig det här om man kommer från noll? måste man kunna läsa noter först eller går det att få huvet runt det ändå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in