Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-02, 21:41
  #1
Medlem
Du kanske får konstiga pixlar när du spelar?
Allt detta beror på för hög värme pga av på damm i kylflänsarna, dammsug försiktigt kylflänsarna på grafikkortet och cpun och sug även på fläktarna vid powersupply dvs där strömsladden går in, men ta ur sladden först.

En kylfläns kyls oftast av en fläkt och dammet byggs upp med tiden nere vid roten av kylflänsen som innebär sämre kylning och det blir för varmt.
Citera
2009-04-03, 08:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kidny
Du kanske får konstiga pixlar när du spelar?
Allt detta beror på för hög värme pga av på damm i kylflänsarna, dammsug försiktigt kylflänsarna på grafikkortet och cpun och sug även på fläktarna vid powersupply dvs där strömsladden går in, men ta ur sladden först.

En kylfläns kyls oftast av en fläkt och dammet byggs upp med tiden nere vid roten av kylflänsen som innebär sämre kylning och det blir för varmt.


Damsugare är farligt för datorn, massa statisk elektricitet. Köp luft på burk ist och blås ut all dam.


Eller om du han en äldre/dyr damsugare med utsug så han man blåsa med den från distans.
Citera
2009-04-03, 09:01
  #3
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowslord
Damsugare är farligt för datorn, massa statisk elektricitet. Köp luft på burk ist och blås ut all dam.


Eller om du han en äldre/dyr damsugare med utsug så han man blåsa med den från distans.

Man ska ha ett munstycke av plast för att slippa statisk elektricitet.
Men luft på burk är nog ändå bättre och rensar mer på "djupet" skulle jag tro.

Och TS. Jag avråder dig från att sätta munstucket på damsugaren mot nätaggregatets fläkt. Sist jag gjorde det gick fläkten upp i sånt högvarv att när jag sedan startade datorn snurrade fläkten väldigt söligt och nätaggregatet dog av överhettning.

Ett tips är då att sänka damsugarens kraft för att minska risken för att datorn går sönder.
Citera
2009-04-03, 12:36
  #4
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidny
Du kanske får konstiga pixlar när du spelar?
Allt detta beror på för hög värme pga av på damm i kylflänsarna, dammsug försiktigt kylflänsarna på grafikkortet och cpun och sug även på fläktarna vid powersupply dvs där strömsladden går in, men ta ur sladden först.

En kylfläns kyls oftast av en fläkt och dammet byggs upp med tiden nere vid roten av kylflänsen som innebär sämre kylning och det blir för varmt.
Forst tankte jag "vilken meningslos trad". Men med lite eftertanke sa skapas det ett gang tradar om dagen dar detta tips faktiskt passar in.

Jag tror nog att de flesta problemen med datorer brukar vara overhettning, speciellt laptops. Bluescreens, konstiga pixlar precis som du namner tyder oftast pa varme.

Man ska alltid vara forsiktig nar man oppnar upp datorn och pillar. Dammsugare ar battre an att blasa pa komponenter med munnen. Vilket man absolut inte ska gora. Jag brukade ta med datorn ut i garaget och anvanda farsans tryckluft for att fa rent och fint. Men man far vara forsiktig och inte ha fullt tryck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback