Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-04-04, 22:48
  #49
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
iMacen har en jävligt bra skärm och att den är glossy stör mig i princip aldrig. Jag var också rädd att den skulle vara som en veritabel spegel efter att ha sett diverse bilder på nätet, men i verkligheten är det i princip ett nonexistent problem.

Fan vad gött. det hade jag också oroat mig. jag har skrivbordet så att datorn är riktad mot fönstret... och jag sitter just nu på en lite halvglossy laptop och det blir lite jobbigt ibland när solen lyser in genom fönstret om dagarna. Fast då är det bara att vinkla ner skärmen litegranna, så jag antar att det bara är att göra samma med imacen
Citera
2009-04-04, 23:05
  #50
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frate
Så du betalar en massa kronor mer istället för att skaffa ett litet, litet program som fixar dessa små hotkeys åt dig? Du kan hitta en laptop för 300 kronor som funkar alldeles utmärkt för professionella skribenter.

Du bör även skilja på PC och Windows. Jag kan nog hitta en linuxdistro som har så många cedilj som du vill ha.

Eller fixa ett program som gör det åt dig, eller köpa ett tangentbord med makroknappar. Slutresultat blir alltid billigare.


Kanske blir det billigare, men som proffs måste man leverera i vissa format, t ex Word, och man måste veta att texten ser exakt likadan ut hos kunden som hos mig. Plåtnicklaslösningar duger inte.

Dessutom är Mackänslan värd att betala för, anser jag. De fåtaliga gånger jag behöver köra Windows kan jag öppna det i ett eget fönster med några knapptryckningar, dessutom helt lagligt.
Citera
2009-04-05, 02:14
  #51
Medlem
cobrs avatar
När HP designar en trackpad gör dom den liten, ytan är antingen högblank plast eller grovt mönstrad, och på sidorna är där små linjer som skall användas för scrollning. Självklart ser den ut som skit estetiskt sätt också. Det samma gäller de flesta PC-tillverkare.

När Apple designar en trackpad gör dom den stor, de ser till att ytan (tidigare aluminum, numera glas) har precis rätt friktion, de uppfinner ett smart sätt att scrolla som kallas two-finger scrolling som senare har utvecklats till multi-touch. Dessutom ser de till att det är hela estetiskt tilltalande och använder material som aluminum och glas.


Det är helt enkelt anledningen att man väljer Mac, Attention to detail. När det gäller att få jobbet gjort i stationära sammanhang tycker jag både Windows och OSX har sina fördelar, det är främst när man behöver bry sig om hur hårdvaran och mjukvaran ser ut som Apple spelar i en egen division.
Citera
2009-04-05, 13:23
  #52
Medlem
Frates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Kanske blir det billigare, men som proffs måste man leverera i vissa format, t ex Word, och man måste veta att texten ser exakt likadan ut hos kunden som hos mig.
Och? Så länge din kund har tecknet installerat (vilket den bör vara, då om kunden inte har det så spelar det ingen roll om du skrev det på Mac eller PC)
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Dessutom är Mackänslan värd att betala för, anser jag.
Vilken Mac-känsla? En lättare plånbok? Jag kan förstå "mac-känsla" till annat, men skriveri? Köp ett bra tangentbord.
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Dessutom ser de till att det är hela estetiskt tilltalande och använder material som aluminum och glas.
Definitivt. Apple är extremt bra på design (även fast den nya iPod Shuffle skriker "onödig gimmick"), och där vinner de när det gäller deras books.
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Det är helt enkelt anledningen att man väljer Mac, Attention to detail.
Tyvärr gäller det inte deras kombination av mjukvara och hårdvara samt prisklass.
Citera
2009-04-05, 13:38
  #53
Medlem
Akademikerns avatar
Ni får gärna fortsätta mac vs pc-drabblet i denna: https://www.flashback.org/showthread.php?t=291009
Citera
2009-04-05, 14:29
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
När HP designar en trackpad gör dom den liten, ytan är antingen högblank plast eller grovt mönstrad, och på sidorna är där små linjer som skall användas för scrollning. Självklart ser den ut som skit estetiskt sätt också. Det samma gäller de flesta PC-tillverkare.

När Apple designar en trackpad gör dom den stor, de ser till att ytan (tidigare aluminum, numera glas) har precis rätt friktion, de uppfinner ett smart sätt att scrolla som kallas two-finger scrolling som senare har utvecklats till multi-touch. Dessutom ser de till att det är hela estetiskt tilltalande och använder material som aluminum och glas.


Det är helt enkelt anledningen att man väljer Mac, Attention to detail. När det gäller att få jobbet gjort i stationära sammanhang tycker jag både Windows och OSX har sina fördelar, det är främst när man behöver bry sig om hur hårdvaran och mjukvaran ser ut som Apple spelar i en egen division.

Håller med till 100%...
Trackpaden på gamla modellerna är underbar, men den nya på uniboden gör mig fan kåt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback