• 1
  • 2
2009-04-01, 00:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Eftersom jag skaffar en Phenom, min första 64-bitars processor, tänkte jag att det vore dags att gå över till en 64 bitars Windows. Men det verkar inte vara så lämpligt.

Det här är vad jag tycker mig ha fått fram. Rätta mig mer än gärna om jag har fel.

Windows XP - den stabila version med program- och drivrutinsstöd som finns är 32bitars. Det finns ett operativ som heter XP 64-bit, men det är en äldre variant av Windows 2003 server, och inte intressant.

Windows Vista. Undviker vista som pesten, har sett andra använda skräpet. Det kan väl inte vara något att installera.

Windows 7 - finns inte i riktig release än.

Slutsats: det är bara att bita i det sura äpplet och hålla sig till 32-bitars vanliga Windows XP pro.

Vad innebär detta för prestandan? Vad behöver jag i övrigt för att - om möjligt - utnyttja de multipla kärnorna i processorn i Windows XP?
Citera
2009-04-01, 13:26
Medlem
Njae, så här är det.

Windows NT versionerna byggs i både 32 och 64bit.
kodbasen på server versionerna är samma som på våra vanliga workstations. Det är bara tillbehörsprogrammen som skiljer.
Det existerar till och med patchar som byter "mode" på operativen mellan Home, Pro och Server.

Det du har problem med, är att Windows XP 64 bit var så pass ovanlig att få tillverkare av grafikort mm valde att tillverka drivrutiner.

Så om det är så att du abslout inte vill ta steget till Vista. Så rekomenderar jag dig starkt att först undersöka om det kanske finns drivrutiner till din hårdvara passande XP x64.

Till de flesta stora finns. Som t.ex intel för inbyggda Intel SATA eller grafik. LSI logic har ocks x64 driver, ATI har till flertalet kort etc.
Hittar du drivrutinerna så kan du i dagsläget inte har bättre än XP x64.

Windows 7 utlovas ha prestanda liggande mitimellan XP och VISTA. I de testar jag gjort under sista månaderna på Windows 7, så verkar det hålla.

(EDIT), Alla Windows NT har alltid haft stöd för flera processorer (kärnor). Så det skall du inte oroa dig för. Det var bara DOS baserade Win 1.x fram till och med ME som inte klarar det.
Sedan beror det på de applikationer du kör om de är skrivna för att utnytja flera processorer. Photoshop har jag för mig är skriven för det.
Senast redigerad av PeterSfa 2009-04-01 kl. 13:29.
Citera
2009-04-01, 15:21
Medlem
Ubis avatar

Ser ingen andledning till varför vista skulle vara sämre än XP. Stänger man av de resurskrävande applikationerna och UAC så fungerar det bra!
Jag har aldrig haft något Vista-problem
Inte ens problem att köra 32bitars program på 64 bitars versionen
Gamla spel och program kan bli problem men det brukar finnas lösningar

Dock så kräver det mer av datorn än vad XP gör men har du prestandan som krävs så tycker jag helt klart du ska prova vista
Citera
2009-04-01, 15:22
Medlem
ischs avatar
Kör Vista både hemma och på en av mina mina maskiner på jobbet. Funkar hur bra som helst.
Citera
2009-04-01, 15:53
Medlem
kanulas avatar
Du har sett andra använda Vista. Du ska inte lita fullständigt på vad andra tycker, bilda en egen uppfattning! Om det är gränssnittet du ogillar, är det bara att vänja sig. 7 har ingen extremt stor skillnad jämfört med Vista, rent GUI-mässigt.
Citera
2009-04-01, 16:00
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSfa

Windows 7 utlovas ha prestanda liggande mitimellan XP och VISTA. I de testar jag gjort under sista månaderna på Windows 7, så verkar det hålla.

Win 7 har redan bättre prestanda än både xp och vista! Har inte haft en enda blåskärm med det sedan jag provade första gången, i november.

Skit i xp och kör win 7 x64 eller vista x64 om du inte vågar prova.
Citera
2009-04-01, 16:01
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Win 7 har redan bättre prestanda än både xp och vista! Har inte haft en enda blåskärm med det sedan jag provade första gången, i november.

Skit i xp och kör win 7 x64 eller vista x64 om du inte vågar prova.

Håller med, xp är gamalt!
Försök vänja dig med vista eller kör W7 direkt
Citera
2009-04-01, 16:15
Medlem
Jag håller med folk här som säger att Vista är ok. Det är den. Som ajg skrev tidigare, om du absolut inte vill ha Vista. Då är det XP x64 som är bäst. XP 32 kan inte hanter det minnet du kan ha i datorn. Om du inte vill begränsa dig till ca 3.5GB som max.

Gillar du inte gränssnittet i Vista, så kan du alltid stänga av det mesta.

Jag har på min arbetsdator kopplat ur både UAC och sidopanelen. Kör x64 versionen.

Handlar det däremot om att köpa en Windows version om du redan nu har XP. Gör inte det, invänta Windows NT v7. Det är bara ett år det handlar om.
Citera
2009-04-01, 18:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Tack, ni har övertygat mig. Det lär bli Windows 7 eller vista 64bit. Det känns dock motigt med att en mängd saker som t ex "sök efter datorer" i nätverket är borttagna i Vista. Men det är väl oundvikligt för eller senare att man tar itu med det...
Citera
2009-04-01, 19:07
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Tack, ni har övertygat mig. Det lär bli Windows 7 eller vista 64bit. Det känns dock motigt med att en mängd saker som t ex "sök efter datorer" i nätverket är borttagna i Vista. Men det är väl oundvikligt för eller senare att man tar itu med det...

Vad menar du men sök efter andra datorer i nätverket?

Om du menar visa andra datorer i nätverket så finns det kvar, bara att trycka nätverk så kommer man dit direkt
Sen kan man ju alltid söka uppe i hörnet om det var så du menade
Citera
2009-04-01, 19:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubi
Vad menar du men sök efter andra datorer i nätverket?

Om du menar visa andra datorer i nätverket så finns det kvar, bara att trycka nätverk så kommer man dit direkt
Sen kan man ju alltid söka uppe i hörnet om det var så du menade
Jag hittade inget ställe att skriva in ip-adressen för datorn den ska söka...men det kanske finns. Min enda erfarenhet av vista är när folk vill ha hjälp... som när den envisas med att inte hitta xp-datorer i nätverket.
Citera
2009-04-01, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag hittade inget ställe att skriva in ip-adressen för datorn den ska söka...men det kanske finns. Min enda erfarenhet av vista är när folk vill ha hjälp... som när den envisas med att inte hitta xp-datorer i nätverket.
Jag har aldrig haft problem med att hitta mina tre xp datorer i vista.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in