Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-31, 00:07
  #1
Medlem
Hejsan.
Jag har som surfdator en gammal bärbar från 2001. Den är riktigt slö och jag funderar på att uppgradera den.
Tittade lite på maskinvaran och upptäckte att moderkortet nog inte stödjer ddr 2 minnen (intel brookdale i845MP). Nu har den bara 256 i ram och jag undrar hur pass mycket snabbare den skulle bli om jag bytte ut det till 1gb.

Övrig info om datorn:
CPU: Intel Pentium 4 Originellt sett 1.7 ghz men nu står det i enhetshanteraren att det endast är 1.2 ghz.
Grafikkort: Ati Mobility Radeon 16 mb.
HD: Ultra Ata 20 gb 4200 rpm.


Alltså är det ens lönt att uppgradera den?
Jag undrar även om det kommer att gå att spela äldre spel på den som typ Wc3. De har ju väldigt låga krav på prestanda men häromdagen när jag installerade det så fick jag blueescreen när jag skulle starta det. Skulle det förändras med mer minne.

Jag ser att även grafikkortet är slött som fan. Skulle det även göra datorn märkbart snabbare och hur mycket kostar ett billigt grafikkort med prestande som skulle matcha resten av datorn om jag bytte ut minnet?
Citera
2009-03-31, 00:24
  #2
Medlem
mewies avatar
Nej, det är inte värt att försöka uppgradera den. Interna kretsar som grafikkort går inte att byta t.ex.
Men WC3 borde den inte ha några problem att köra. Vill du ha mera minne så kolla upp vilken typ det ska vara och köp beg på t.ex. tradera.
Citera
2009-03-31, 17:16
  #3
Medlem
Det är ett inbyggt grafikkort alltså?
Men kommer datorn bli märkbart snabbare av att uppgradera till säg ett 1gb minne?
Citera
2009-03-31, 20:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldwhoodenship
Det är ett inbyggt grafikkort alltså?
Men kommer datorn bli märkbart snabbare av att uppgradera till säg ett 1gb minne?


Att datorn är slö kan bero på många orsaker, ditt grafikkort borde räcka till för WC3 men det bästa är att du givetvis uppgraderar minnet till minst 512Mb men även att du installerar om datorn för där har du en del prestanda att hämta om du har en gammal installation.

Så börja med att ominstallera XP, för det förmodar jag att du har och om datorn känns slö med WC3 så köper du extra minne.
Bara en sån sak som virusskydd kan sänka prestandan, tex om du kör Norton, jag kör AVG´s gratisversion på processorsvaga maskiner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback