Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-30, 18:34
  #1
Medlem
Hej
jag är helt ny på serverar och skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med några frågor jag har, ska snart köpa en server:

1- Vad menas med SATA-Hotplug och Non-Hot Plug SATA ?

2- När en server stöder SATA, är det bara köpa en vanlig 3.5 tum SATA hårdisk och stoppa in, eller ha serverar speciella SATA? dvs. är det lika som på vanliga datorer?

3- När en servers Form Faktor är 2iu betyder detta att den tar upp 2 iu platser istället för 1iu plats?

4- Är det någon skillnad på "S-ATA 300 hot-plug" och vanlig SATA som det står på hårdiskar? tänkte speciellt på betäckningen "300" som gör mig mer förvirrad...


tack för svar. kram /Mia
Citera
2009-03-30, 19:00
  #2
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia_
Hej
jag är helt ny på serverar och skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med några frågor jag har, ska snart köpa en server:

1- Vad menas med SATA-Hotplug och Non-Hot Plug SATA ?

2- När en server stöder SATA, är det bara köpa en vanlig 3.5 tum SATA hårdisk och stoppa in, eller ha serverar speciella SATA? dvs. är det lika som på vanliga datorer?

3- När en servers Form Faktor är 2iu betyder detta att den tar upp 2 iu platser istället för 1iu plats?

4- Är det någon skillnad på "S-ATA 300 hot-plug" och vanlig SATA som det står på hårdiskar? tänkte speciellt på betäckningen "300" som gör mig mer förvirrad...


tack för svar. kram /Mia

1: Disken kan kopplas in/ur utan att man behöver starta om datorn
2: Vanlig
3: Korrekt, läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Rack_unit
4: SATA300 innebär SATA med 300MB/s busshastighet, DVS. SATA2. Har du ett moderkort med stöd för SATA2 (S-ATA 300) går bussen i den hastigheten, annars faller disken tillbaka på S-ATA 150 (SATA1).
http://en.wikipedia.org/wiki/SATA
Citera
2009-03-30, 19:08
  #3
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia_
Hej
jag är helt ny på serverar och skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med några frågor jag har, ska snart köpa en server:

1- Vad menas med SATA-Hotplug och Non-Hot Plug SATA ?

2- När en server stöder SATA, är det bara köpa en vanlig 3.5 tum SATA hårdisk och stoppa in, eller ha serverar speciella SATA? dvs. är det lika som på vanliga datorer?

3- När en servers Form Faktor är 2iu betyder detta att den tar upp 2 iu platser istället för 1iu plats?

4- Är det någon skillnad på "S-ATA 300 hot-plug" och vanlig SATA som det står på hårdiskar? tänkte speciellt på betäckningen "300" som gör mig mer förvirrad...


tack för svar. kram /Mia

1. Hotplug, hotswap innebär att du kan byta diskar i drift utan att stänga av maskinen. All SATA stödjer detta (vad jag vet), vilket gör mig lite förvånad att det skulle finnas "Non-Hotplug".

2. Servrar har normalt SAS-diskar (Serial Attached SCSI). Dessa har högre prestanda än SATA, men SAS är kompatibelt med SATA.

3. Ja, om du syftar på "Units"

4. Det är överföringshastigheten som är skillnaden. Den första versionen av SATA (150) stödjer 150MB/s i överföringshastighet. SATA 300 stödjer 300MB/s. I en server vill man ju att det ska gå så fort som möjligt, så om du inte kör med SAS, kör med SATA 300.

Edit: Damn, tomten hann före...
Citera
2009-03-30, 19:13
  #4
Medlem
TACK SÅ MYCKET för svaren,,, jätte snällt



kram /Mia
Citera
2009-03-30, 19:33
  #5
Medlem
Vad tycker ni om priset på denna begagnad-Server:

Fujitsu Siemens RX100 S4 XE 1iu form faktor

2st 250 GB SATA-disk, Intel Xeon processor på 2.13 Ghz,
Minne som ingår 1 GB
Maximalt minne 8 GB
Minnestyp DDR II SDRAM - ECC - 533 MHz - PC2-4200
DVD


http://www.dustin.se/pd_5010104863.aspx

begagnad pris.. 5000kr
observera att han ville ha 10 000kr först, men han gick ner till 5000kr

vad tycker ni? ska jag gå ner ytterliggare?
Citera
2009-03-30, 20:23
  #6
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia_
Vad tycker ni om priset på denna begagnad-Server:

Fujitsu Siemens RX100 S4 XE 1iu form faktor

2st 250 GB SATA-disk, Intel Xeon processor på 2.13 Ghz,
Minne som ingår 1 GB
Maximalt minne 8 GB
Minnestyp DDR II SDRAM - ECC - 533 MHz - PC2-4200
DVD


http://www.dustin.se/pd_5010104863.aspx

begagnad pris.. 5000kr
observera att han ville ha 10 000kr först, men han gick ner till 5000kr

vad tycker ni? ska jag gå ner ytterliggare?
Jag tycker nog att det är lite väl dyrt. Det är ju definitivt ingen supermaskin direkt. 4000 anser jag är rimligt. Du skriver dock att det är SATA, produktbeskrivningen tyder på att det är SAS. Vad är det som gäller?
Citera
2009-03-30, 22:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Jag tycker nog att det är lite väl dyrt. Det är ju definitivt ingen supermaskin direkt. 4000 anser jag är rimligt. Du skriver dock att det är SATA, produktbeskrivningen tyder på att det är SAS. Vad är det som gäller?


Kollade med honom precis, det är SATA och inte SAS som det står på hemsidan,,,

Modellen är Fujitsu Siemens RX100 S4 XE

kollade på nätet, väldigt svårt o få reda vad dagspriset ligger på... en kompis säger jag ska bjuda mellan 3-4000, vad tycker ni?
Citera
2009-03-31, 11:31
  #8
Medlem
Mellan 3-4000kr är ok, 5k är lite väl mycket för den maskinen. Men försök få ner priset lite ytterligare om han går med på det.
Citera
2009-03-31, 18:02
  #9
Medlem
SLOBs avatar
Nätverk--->Hårdvara

/mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback