Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-28, 23:51
  #1
Medlem
appe-s avatar
då min server för ett par dagar sedan avled, stötte jag på ett problem jag tidigare varit helt omedveten om.
servern stod direkt under tvn, och fungerade alltid som uppspelningsenhet av både film och musik. speciellt musik. jag körde linux på den, och styrde via ssh en klient som i sin tur spelade upp musiken (genom att datorn var kopplad till receivern direkt via tele>rca).

när jag nu bara sitter med en laptop kvar, kom jag att tänka på en produkt som inte än verkar existera i någon vidare relevant skala.
jag söker alltså en enhet, en mycket liten sådan, som via wlan (eller bluetooth!) direkt streama ljud mot en receiver. jag skulle gärna vilja sitta här i min lägenhet på valfri plats med min lilla laptop, och alltid spela upp musik i mitt hemmabioarrangemang, utan långa kablar eller en brummade pc innan slutsteget.
anledningen till att jag pastejar det här i teknologiforumet är att jag istället för att 'leta efter en produkt' gärna spånar lite i hur man bäst kan skapa en sån här produkt.

här följer lite enkla specifikationer:
-liten och nätt. inte större än en "router", t.ex.
-en wlan-antenn (läs: även bluetooth) som kan ta emot ljud direkt ifrån valfri enhet (t.ex. en router som min laptop är ansluten till).
-en krets med minne, som kan agera buffer (notera, som en typ av RAM) för musiken som förs över.
-en uppspelningsenhet, dvs; datan>ljud.

det här känns faktiskt väldigt simpelt, då det i principen sett bara är en mp3-spelare, fast med wlanbaserat minne istället för sitt vanliga minneskort.

varför är inte en sån här produkt redan etablerad? (om den nu är det så får någon slå mig), det vore utmärkt för mobiltelefoner med bluetooth, och laptops som de facto bli allt vanligare med allt mindre nödvändiga kablar.
Citera
2009-03-29, 00:18
  #2
Medlem
BaalZeBubs avatar
Tråden är felplacerad. Finns för övrigt mängder av sådana produkter, Popcorn Hour är en av de mer kända.
Citera
2009-03-29, 00:52
  #3
Medlem
appe-s avatar
anses tråden vara felplacerad kan jag tänka mig att data&teknologi>hårdvara är bättre. dock så svarar inte föregående tråd på frågeställningen. jag vill alltså spåna och ha lite idéer i hur jag själv bygger en mycket liten sån här produkt.
Citera
2009-03-29, 10:29
  #4
Medlem
Quantilhos avatar
Vi testar hårdvara-delen på Data & Teknologi istället för Fysik & Matematik

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback