Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-28, 17:18
  #1
Medlem
Hej hej, Jag har prov i hinduism och buddhism om ett par dagar och behöver hjälp med ett par frågor angående hinduism... Skulle kunna googla såklart men jag har inte tiden till det så någon vänlig själ här kanske kan svara på mina frågor?

1. Vad är kärnan i det hinduistiska trossystemet?
2. Vad anser du om hinduismens världsbild?
3. Hur ser man på monoteism, polyteism, panteism och ateism inom hinduismen?
4. Förklara begreppet Ahimsa och motivera varför det är ett så viktigt begrepp.
5. Hur kan ahimsa-idealet och budskapet i Bhagavadgita samspela i samma religion?
6. Vilket livsideal finns inom hinduismen och finns det några likheter med livsstadierna i Sverige? Går de att jämföra?
7. Vad innebär det att leva som hindu?
8. Varför tror du befolkningen i Indien accepterar kastsystemet? Kan systemet innebära några fördelar för individen eller samhället?
Citera
2009-03-28, 17:27
  #2
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindutimes
Hej hej, Jag har prov i hinduism och buddhism om ett par dagar och behöver hjälp med ett par frågor angående hinduism... Skulle kunna googla såklart men jag har inte tiden till det så någon vänlig själ här kanske kan svara på mina frågor?

1. Vad är kärnan i det hinduistiska trossystemet?
2. Vad anser du om hinduismens världsbild?
3. Hur ser man på monoteism, polyteism, panteism och ateism inom hinduismen?
4. Förklara begreppet Ahimsa och motivera varför det är ett så viktigt begrepp.
5. Hur kan ahimsa-idealet och budskapet i Bhagavadgita samspela i samma religion?
6. Vilket livsideal finns inom hinduismen och finns det några likheter med livsstadierna i Sverige? Går de att jämföra?
7. Vad innebär det att leva som hindu?
8. Varför tror du befolkningen i Indien accepterar kastsystemet? Kan systemet innebära några fördelar för individen eller samhället?

Googla behöver du inte göra, använd din kursbok för bövelen. Allt står där.
Citera
2009-03-28, 17:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Googla behöver du inte göra, använd din kursbok för bövelen. Allt står där.

Det är lite det som är problemet, det gör det inte! Det står mest bara om etik, moral, död och lite ytligt om historian och inte om dessa punkter jag tagit upp... Men är du en hejare på hinduismen, snälla hjälp mig?
Citera
2009-03-29, 08:21
  #4
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindutimes
1. Vad är kärnan i det hinduistiska trossystemet?
2. Vad anser du om hinduismens världsbild?
3. Hur ser man på monoteism, polyteism, panteism och ateism inom hinduismen?
4. Förklara begreppet Ahimsa och motivera varför det är ett så viktigt begrepp.
5. Hur kan ahimsa-idealet och budskapet i Bhagavadgita samspela i samma religion?
6. Vilket livsideal finns inom hinduismen och finns det några likheter med livsstadierna i Sverige? Går de att jämföra?
7. Vad innebär det att leva som hindu?
8. Varför tror du befolkningen i Indien accepterar kastsystemet? Kan systemet innebära några fördelar för individen eller samhället?

Frågorna är diskussionsfrågor där du skall resonera, ta ett personligt ställningstagande - vad tycker du? Det finns inga rätta svar utan du måste läsa in dig på Hinduismen och sedan resonera vad du tycker utifrån den faktan du läst och dina erfarenheter. Gå till biblioteket och låna en enkel bok om hinduismen.
Citera
2009-03-29, 23:48
  #5
Medlem
Ja, vi kan inte säga åt dig vad "du anser" och vad "du tror"...
Citera
2009-03-30, 00:09
  #6
Medlem
pastoratets avatar
Du skulle inte kunna anstränga dig åtminstone lite och formulera lite egna funderingar, ruta in frågorna bättre och ge eventuella hjälpsamma själar något att gå på?

Kom ihåg att hinduismen är allt annat än en enhetlig religion men om man skall säga något grundläggande så är det väl den cykliska världsbilden, karma / dharma / mokṣa samt grunden i veda som utgör fundamenten. Ställ bättre frågor så får du bättre svar!
Citera
2009-03-30, 12:33
  #7
Medlem
Haha är jag förvånad... svenskar alltså. Ni säger att det ska handla om vad jag anser, men vad anser NI?! Det är ju det jag ville ha hjälp med, få tankeställningar kring frågorna då jag inte kan mycket kring det här ämnet. Det här året i Sverige har jag lärt mig att man inte ska be svenskar om hjälp, man ska klara sig själv. Haha, men tack för "peppningen"!
Citera
2009-03-30, 15:19
  #8
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindutimes
Haha är jag förvånad... svenskar alltså. Ni säger att det ska handla om vad jag anser, men vad anser NI?! Det är ju det jag ville ha hjälp med, få tankeställningar kring frågorna då jag inte kan mycket kring det här ämnet. Det här året i Sverige har jag lärt mig att man inte ska be svenskar om hjälp, man ska klara sig själv. Haha, men tack för "peppningen"!
Ja men tanken är ju att du ska lära dig detta. Inte bara upprepa vad andra tycker för att sedan två veckor senare glömt allt och inte ha en aning om vad frågeställningarna innebär. För att svara på frågorna krävs det en viss kunskap om ämnet. Nätet är fullt av det. Sök och du skall finna.
Citera
2009-03-30, 15:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hindutimes
Haha är jag förvånad... svenskar alltså. Ni säger att det ska handla om vad jag anser, men vad anser NI?! Det är ju det jag ville ha hjälp med, få tankeställningar kring frågorna då jag inte kan mycket kring det här ämnet. Det här året i Sverige har jag lärt mig att man inte ska be svenskar om hjälp, man ska klara sig själv. Haha, men tack för "peppningen"!
Läs ditt första inlägg en gång till.
Det står i frågorna "Vad anser du om..."
Hur hade du tänkt att vi ska säga något om det?
Vi kan inte säga något om vad du anser om någonting.
Du får anse vad du vill.

Däremot kan du gärna berätta vad du anser,
så kan vi hjälpa dig därifrån istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback