• 41 512 online
  • 1 134 974 medlemmar
  • 58 837 735 inlägg
2008-05-16, 21:17
Moderator
BoISarens avatar
Från polisens hemsida
Citat:
13:00 Eslöv. Uppringning om att två bilar står vid vägkanten på väg 104 vid trafikplats Gårdstånga och försöker stoppa bilister för att sälja diverse guldföremål.

Citat:
16:01 Örkelljunga. Det kommer in uppgifter om att det finns falskguldförsäljare i området. Ett antal personer som köpt det såkallade guldet har kunnat konstatera att det inte är äkta. Försäljarna är av romisk härkomst.
Någon som har stött på dessa gynnare? Har händelserna något samband med varandra? Hur vanligt är det med dessa händelser? Finns det några speciella områden dom huserar i?

Unikt att polisen skriver etnicitet på förövarna?
Senast redigerad av BoISaren 2008-05-16 kl. 21:28.
Citera
2008-05-16, 21:21
Medlem
Flytande_argots avatar
Fejkguld, hästar, begagnade bilar och hasch är väl vad zigenare pysslar med? De finns ju över hela landet och jag har blivit erbjuden "guld" vid ett flertal tillfällen.
Citera
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Zigenare som säljer falskt guld? Det har väl aldrig hänt förr?

Är inte inte Zigeunerpack synonymt med "Falskt guld"?
Citera
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Frånpolisens hemsida

Någon som har stött på dessa gynnare? Har händelserna något samband med varandra? Hur vanligt är det med dessa händelser? Finns det några speciella områden dom huserar i?

Unikt att polisen skriver etnicitet på förövarna?

Förra sommaren var de i Kungsträdgården och ville sälja. Då tog jag upp telefonen och sa "Jag måste ringa polisen" och jag har nog aldrig sett så snabba gamla kärringar. Kan inte tänka mig att det finns fler romer som försöker sälja.
Citera
2008-05-16, 21:22
Medlem
johnny-62s avatar
Dom huserar över hela Sverige, både Norr och Västerbotten drabbas av dom här "guld"försäljarna varje sommar..
Citera
2008-05-16, 21:23
Medlem
Har på senare tid stött på dom på McD Stäket. Dom går fram till dom som fått åka fram och vänta i Drive Thrun.

En annat ställe är på parkeringen i Infra City Upplands-Väsby.

Har även sett dom på en rastplats på E4 ut mot Arlanda vid ett McD.
Citera
2008-05-16, 21:25
Avstängd
Polisen varnar för guldförsäljare
NORRKÖPING
Polisen varnar för att påstridiga och oärliga guldförsäljare är i farten i länet just nu.

På söndagseftermiddagen blev en man stoppad i Hageby centrum av en kvinna som ville att han skulle köpa guld av henne. I närheten fanns också en mörk bil med tre män i.

Två av männen hoppade ut och tvingade honom, enligt anmälan till polisen, på ett hotfullt sätt, att ta fram plånboken och ge dem totalt 2 000 kronor, i utbyte mot något som de uppgav var guld.

Under helgen kom rapporter om fler liknande incidenter ute på vägarna i länet.

- Man ska se upp om man bli antastad av folk som vill sälja guld på gatan, säger Thommy Håkansson, chef för kriminalpolisen i Norrköping.

Det är inte säkert att det är riktiga guldsmycken. Och skulle det vara det, är det inte säkert att det är guld som är ärligt åtkommet.

På måndagseftermiddagen stod guldförsäljare och stoppade bilar på E 4 vid Maxi i Norrköping.

Ett vanligt förfarande är att försäljarna låtsas ha fel på bilen och att de i samband med det försöker kränga falskt guld.

http://www.folkbladet.se/NyHeTeR/art...icleid=3632851

verkar va vanligt i sverige
Citera
2008-05-16, 21:42
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Zigenare som säljer falskt guld? Det har väl aldrig hänt förr?
Jag skulle säja att det är så pass vanligt att de som blir blåsta mer eller mindre förtjänar det för att de är så jävla blåögda och PK-indoktrinerade att de inte förstår vad zigenare, och särskilt de som säljer guld, är för några.

De kan ju se det som en nyttig läxa i livet, och det för bara någon tusenlapp (för mycket mer än så har väl inte vanligt folk i plånboken, och jag tvivlar på att zigenarna tar kort), nästa läxa, att inte gå genom en mörk park med okända invandrare kan vara betydligt dyrare än så....
Citera
2008-05-16, 22:28
Medlem
herdens avatar
Ja, det kan väl ingen bilist som färdats någorlunda ofta ute på vägarna missat dessa zigenarpack. De får nog betraktas som nutidens stråtrövare.

T.ex så brukar de stå med öppen motorhuv på någon parkeringsplats och vinka in. Eller dyka över en när man ska tanka.
Senast redigerad av herden 2008-05-16 kl. 22:31.
Citera
2008-05-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag skulle säja att det är så pass vanligt att de som blir blåsta mer eller mindre förtjänar det för att de är så jävla blåögda och PK-indoktrinerade att de inte förstår vad zigenare, och särskilt de som säljer guld, är för några.

De kan ju se det som en nyttig läxa i livet, och det för bara någon tusenlapp (för mycket mer än så har väl inte vanligt folk i plånboken, och jag tvivlar på att zigenarna tar kort), nästa läxa, att inte gå genom en mörk park med okända invandrare kan vara betydligt dyrare än så....

Jag kan bara instämma, man förbluffas verkligen över hur godtrogna och naiva folk är ibland.

Köpa guld på en rastplats
Citera
2008-05-16, 23:50
Medlem
Psychopatics avatar
Jag köpte en ring en gång som var "äkta guld" av några som såg ut att vara romer. De ville ha 500 kr för dem. Jag prutade o gav dem en 10-euro sedel som jag printat ut från datorn...
Citera
2008-05-16, 23:53
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag köpte en ring en gång som var "äkta guld" av några som såg ut att vara romer. De ville ha 500 kr för dem. Jag prutade o gav dem en 10-euro sedel som jag printat ut från datorn...
Jag vettefan vem som var mest korkad, du eller romen. Går du ofta runt med utprintade sedlar?
Citera