Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-27, 19:57
  #1
Medlem
kalle.bs avatar
Har haft datorn i några veckor, windows har uppdaterats och jag har installerat drivrutiner allt som. Allt var som vanligt igår. Men idag när jag startar upp datorn så ser jag till min fasa att Vista (x64) ej längre hittar min ljudenhet. Har testat flera gånger att uppdatera drivisar till det inbyggda ljudkortet. Men ingen success.

Har GA-EP45-DS3L som moderkort med det inbyggda "Realtek ALC888 codec, High Definition Audio" som ljudkort. Har Googlat en del efter lösningar men inget verkar ha fungerat. Har kollat i listan av windows uppdateringar men hittar inget som relaterar till moderkortet eller ljudkortet. Så jag vänder mig hit nu. Har ingen aning om vad jag ska göra längre. Tack

Kan också säga att jag hittar inga enheter med problem när jag kollar i system information. Finns heller inga enheter på Audio Devices.
__________________
Senast redigerad av kalle.b 2009-03-27 kl. 20:11.
Citera
2009-03-27, 20:18
  #2
Medlem
Har du inställt så att Vista gör automatiska uppdateringar utan att du märker det? Avmarkera det och välj att du ska tillfrågas innan uppdatering sker.

Ja och sen om uppdatering har skett så kan du göra en systemåterställning (i går) och då bör ljudet fungera igen. Förhoppningsvis!

Har själv råkat ut för det här och det är skitsvårt att i Vista hitta rätt
så att man får på ljudet igen.

Ser också att du kollat i Windows så om det jag skrev ovan inte fungerar så vete fasen.... Kolla även i bioset hur det ser ut.
Citera
2009-03-27, 20:27
  #3
Medlem
kalle.bs avatar
Har testat att göra en "rollback" nu, löste ej problemet. Ska installera om olika versioner av drivrutinerna och försöka med det. Ska även kolla i BIOS hur det ser ut. Ser dock mörkt ut än så länge
Citera
2009-03-29, 01:22
  #4
Medlem
kalle.bs avatar
Kan nu säga att problemet är nog inte ens relaterat med vilket operativsystem jag ens har. Har testat att installera olika linux dists. och även en gång leopard på datorn.

Men ingen av dem verkar kunna hitta mitt inbyggda kort längre. Har varit inne i BIOS flera gånger och kollat att verkligen ljudkortet är på också. Jag tror problemet kan vara p.g.a nån BIOS uppdatering som jag gjorde för ett tag sedan.

Eftersom datorn är ganska ny så uppdaterade jag bios kommer jag ihåg. Hur går jag säkrast tillväga om jag vill nedgradera mitt bios till ursprungliga versionen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback