Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-02-13, 17:27
  #61
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basinski
Vilken/vilka böcker rekommenderas om man vill börja läsa filosofi?
Som introduktion lutar jag mig mot en bok som täcker filosofins historia och varför filosofers insatser och de storslagna verken är så betydelsefulla

"I denna bok ges en introduktion till de klassiska filosofiska frågorna om livets mening, kunskapens natur, förhållandet mellan materia och medvetande, själens odödlighet och vår inställning till döden. Boken kan med fördel användas som introduktion till filosofiska studier."

https://www.adlibris.com/se/bok/vad-...-9789188248107
Citera
2019-02-13, 18:14
  #62
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basinski
Vilken/vilka böcker rekommenderas om man vill börja läsa filosofi?
Som introduktion lutar jag mig mot en bok som täcker filosofins historia och varför filosofers insatser och de storslagna verken är så betydelsefulla

Sammanfogat din tråd med en som har många bra tips.
/Mod
Citera
2019-02-16, 14:50
  #63
Medlem
Välj ett område som intresserar dig .. följ magen.

(I detta fall är det ett gott råd)

Filosofi är ett mycket stort och oformligt område. Om du är här och läser detta, så är du här för något speciellt som intresserar dig. Det finns alltså en anledning.

Anledningarna kanske är något som:

A Jag har just läst om ett ämne och det finns antingen explicita eller implicita referenser till "filosofer" .. vad fan har de med saken att göra och vad är filosofi egentligen?

B Ett specifikt område jag är nyfiken/intresserad av till sådan grad att de enda som pratar om saken på min "nivå" (till skillnad från A) är filosofer.

Om du tillhör gruppen B så behöver du troligen inte den här tråden .. du hittar nödvändigt material själv. Du är en "sak-letare" för att citera Pippi Långstrump. Du löser detta på egen hand och läser tråden som kuriosa.

Om du tillhör gruppen A så vet jag inte. Filosofi är inget ämne man flyktigt gnuggar axel med på tunnelbanan. Det måste finnas friktion och kontakt, nått som gnager, och här kan översiktsverk vara till nytta tänker jag.


För de som läst så här långt har jag ett par allmänna boktips:

Sven Ove Hansson, Verktygslära för filosofer; ISBN: 9789172351004 (Thales)
(https://www.bokforlagetthales.se/ind...=bocker&id=164)

Detta är en enastående bok !! Men det är alltid bra att ha ett par rejäla filosofiska ordböcker till hands också:

Robert Audi, Cambridge Dictionary of Philosophy; ISBN: 9781139057509
Simon Blackburn, Oxford Dictionary of Philosophy; ISBN: 9780199541430

Tips: Det går alltid att klistra in ISBN # i Google (eller Amazon), se till att skriva "ISBN 9780199541430" exempelvis.

Oavsett om du tillhör grupp A eller B så ger dessa böcker en ryggrad .. ett kondens av struktur och definitioner. Böckerna ovan är så pass populära att de kommer i återkommande uppdaterade upplagor. Du kan hitta en äldre utgåva för närmast smågodis på nätet.

Pro!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback