Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 22:02
  #4273
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du har inte nyligen nyinstallerat datorn?
Skärmbild eller utförlig beskrivning av varningen. Från vem etc... . Vad gör du som orsakar detta meddelande?

Efter en snabb googling verkar det var mitt grafikkort. Det installerade jag förra året. Innan jag installerat mitt nya moderkort etc.
Citera
2023-01-06, 22:56
  #4274
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Efter en snabb googling verkar det var mitt grafikkort. Det installerade jag förra året. Innan jag installerat mitt nya moderkort etc.


Endera Open file varning, Kontrollpanelen > Internetalternativ > Anpassad nivå.
Starta osäkra program och filer, eller liknande fras. Sätt till aktivera. Bekräfta dig ut.

Eller Säker start eller Kärnisolering i Ms Defender som hindrar. Men får du inte meddelandet från Defender så är det inte det.

Kan förvisso även vara så att drivisen faktiskt är osäker vilket kan ändras genom en uppdatering av densamma till en då, godkänd d.o.

Men igen, varifrån kommer meddelandet och, hur triggas det? Samt, vad för problem skapar det?
__________________
Senast redigerad av 1FF 2023-01-06 kl. 22:58.
Citera
2023-01-06, 23:17
  #4275
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Endera Open file varning, Kontrollpanelen > Internetalternativ > Anpassad nivå.
Starta osäkra program och filer, eller liknande fras. Sätt till aktivera. Bekräfta dig ut.

Eller Säker start eller Kärnisolering i Ms Defender som hindrar. Men får du inte meddelandet från Defender så är det inte det.

Kan förvisso även vara så att drivisen faktiskt är osäker vilket kan ändras genom en uppdatering av densamma till en då, godkänd d.o.

Men igen, varifrån kommer meddelandet och, hur triggas det? Samt, vad för problem skapar det?

Varför meddelandet kommer ver jag inge. Inte heller hur det triggas. Resultat torde vara det att min dator "dör" och startar om sig själv med ojämna mellanrum.
Citera
2023-01-06, 23:37
  #4276
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Varför meddelandet kommer ver jag inge. Inte heller hur det triggas. Resultat torde vara det att min dator "dör" och startar om sig själv med ojämna mellanrum.

Eftersom det var så länge sedan du bytte grafiken så kan man ju tycka att det borde uppstått tidigare, men då det inte gjort det så borde det vara något annat.

Who Crasched kan eventuellt se vilken drivis som falerar. Driver Identifier kan hitta drivisarna, eller sök på tillverkarens supportsida för berörd enhet. Tänker främst på moderkortet.

Men börja med att prova att - Starta osäkra program och filer.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2023-01-06 kl. 23:42.
Citera
2023-01-08, 07:26
  #4277
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Varför meddelandet kommer ver jag inge. Inte heller hur det triggas. Resultat torde vara det att min dator "dör" och startar om sig själv med ojämna mellanrum.


Hur har det gått?
Citera
2023-01-08, 12:36
  #4278
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Hej FB. Tolkar det som att detta är rätt tråd att posta min fråga. om det är fel får gärna någon vänlig användare hänvisa mig rätt.

Jag får följande felmeddelande:
En drivrutin kan inte läsas in på enheten

Drivrutin: gdrv2.sys
gdrv2.sys

En säkerhets inställning anser att den här drivrutinen är sårbar
och hindrar den från att läsas in. Du behöver ändra dina
inställningar för att kunna läsa in drivrutinen.

Jag har googlat på gdrv2.sys och blir inte helt klok på om jag ska gå in och ändra i mina enhetsinställningar.
Någon som vet om jag borde göra det.
Tacksam för svar. Jag är något pantad när det kommer till teknik och it.

Kan lägga till att jag nyligen bytt moderkort, ram och lite annat. Jag har inte formaterat om datorn.
Gjorde ett försök att återställa den idag men fick då felmeddelande efter att den försökt och inget hade förändrats.

Känner igen problemet då en kompis hade något liknande.
Drivisen har väl med moderkortet att göra. Har du moderkort från Gigabyte?
De brukar installa nåt som heter Gigabyte App Center som i de flesta fall skapar mer problem än nytta.

Kika i BIOS och om du har nåt ikryssat där som gör att den automatiskt vill installera App Center så slår du av det. Sen avinstallerar du Gigabyte App Center, startar om datorn och ser vad som händer.
Citera
2023-01-08, 13:41
  #4279
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur har det gått?

Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Känner igen problemet då en kompis hade något liknande.
Drivisen har väl med moderkortet att göra. Har du moderkort från Gigabyte?
De brukar installa nåt som heter Gigabyte App Center som i de flesta fall skapar mer problem än nytta.

Kika i BIOS och om du har nåt ikryssat där som gör att den automatiskt vill installera App Center så slår du av det. Sen avinstallerar du Gigabyte App Center, startar om datorn och ser vad som händer.

Tack. Idag kommer en kompis över och ska kika vad han ser. Vi ska kolla på era svar här i tråden och se vad vi (han) kommer fram till.
Citera
2023-01-08, 18:36
  #4280
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Tack. Idag kommer en kompis över och ska kika vad han ser. Vi ska kolla på era svar här i tråden och se vad vi (han) kommer fram till.


Ok. Berätta sedan hur det gick.
Citera
2023-01-08, 18:52
  #4281
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Känner igen problemet då en kompis hade något liknande.
Drivisen har väl med moderkortet att göra. Har du moderkort från Gigabyte?
De brukar installa nåt som heter Gigabyte App Center som i de flesta fall skapar mer problem än nytta.

Kika i BIOS och om du har nåt ikryssat där som gör att den automatiskt vill installera App Center så slår du av det. Sen avinstallerar du Gigabyte App Center, startar om datorn och ser vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ok. Berätta sedan hur det gick.

Stort tack för hjälpen. Vi kom fram till att formatera om. Det är nu gjort och felmeddelande är borta än så länge och allt verkar nu flyta. Håller tummarna för att det håller i sig.
Tack för tips och råd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback