Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-05, 10:02
  #2869
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Tanka hem och installera drivare för CardReader till din modell här:
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers
Tack. Nu hittar den kortläsaren.
Men ett annat problem dök upp: Den tjatar hela tiden om att den vill formatera kortet och vägrar öppna det. Detta kan jag dessvärre inte gå med på eftersom jag inte vill förlora bilderna.

Varför vill den formatera kortet?
Hur kan jag öppna kortet utan att datorn ska behöva lägga sig i vad jag vill göra?
Citera
2012-09-05, 12:47
  #2870
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Tack. Nu hittar den kortläsaren.
Men ett annat problem dök upp: Den tjatar hela tiden om att den vill formatera kortet och vägrar öppna det. Detta kan jag dessvärre inte gå med på eftersom jag inte vill förlora bilderna.

Varför vill den formatera kortet?
Hur kan jag öppna kortet utan att datorn ska behöva lägga sig i vad jag vill göra?
Kan betyda att kortläsaren är kass, men det kan också bero på minneskortet. Jag tar nu för givet att du startat om datorn efter installen, och även att du har installerat moderkortdrivers osv från Acer.

Du har satt i kortet på rätt håll, så att det inte är isatt upp-o-ner eller så?

Kolla kontaktorerna (kontaktytorna) på kortet, ibland behöver de rengöras från hudfett osv. Det brukar funka med hushållspapper eller ett radergummi, vid svår nedsmutsning kanske skrapa lätt lätt på ytorna med en miniskruvmejsel.

Tänkbar lösning:
Tanka ur allt från kortet i annan dators kortläsare (om det nu funkar i annan) eller mha kamerans USB-kabel, sen formaterar du kortet i kameran och ser om det blir bättre.

Nästa steg är att låta kortläsaren i din dator formatera kortet och se om det får det att funka. Testa även så att kortet sen funkar i kameran också.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-09-05 kl. 12:55.
Citera
2012-09-05, 23:30
  #2871
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Kan betyda att kortläsaren är kass, men det kan också bero på minneskortet. Jag tar nu för givet att du startat om datorn efter installen, och även att du har installerat moderkortdrivers osv från Acer.

Du har satt i kortet på rätt håll, så att det inte är isatt upp-o-ner eller så?

Kolla kontaktorerna (kontaktytorna) på kortet, ibland behöver de rengöras från hudfett osv. Det brukar funka med hushållspapper eller ett radergummi, vid svår nedsmutsning kanske skrapa lätt lätt på ytorna med en miniskruvmejsel.

Tänkbar lösning:
Tanka ur allt från kortet i annan dators kortläsare (om det nu funkar i annan) eller mha kamerans USB-kabel, sen formaterar du kortet i kameran och ser om det blir bättre.

Nästa steg är att låta kortläsaren i din dator formatera kortet och se om det får det att funka. Testa även så att kortet sen funkar i kameran också.
Jag testade kortet i min gamla, fullständigt utslitna, laptop och det fungerade. Men jag lånade ett nytt SD-kort och det fungerar perfekt i den nya Acern.

Kan det gamla kortet vara out of date? Nåväl, jag kasserar det och köper nytt kort. De är ju praktiskt taget gratis nu för tiden.
Tack för din hjälp.
Citera
2012-09-06, 00:34
  #2872
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag testade kortet i min gamla, fullständigt utslitna, laptop och det fungerade. Men jag lånade ett nytt SD-kort och det fungerar perfekt i den nya Acern.

Kan det gamla kortet vara out of date? Nåväl, jag kasserar det och köper nytt kort. De är ju praktiskt taget gratis nu för tiden.
Tack för din hjälp.
Vass'go.
Flashmedia (USB-minnen osv) behöver formateras ibland, det är iaf min erfarenhet med dem. Ibland blir de som ditt nu är, instabila. Efter en formatering brukar de fungera igen, finns ingen anledning att köpa nytt då. Think green!
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-09-06 kl. 00:39.
Citera
2012-09-07, 18:08
  #2873
Medlem
andreas83s avatar
Updatera ( Ljud kort ) (Cpu)

Tjenare, kom över en guide http://www.dayzpvp.com/ultimate-dayz...-tweaks-guide/

Om hur man kan få dayZ gå lite smidigare utan en massa FPS lags, läste där att man borde se ifall det finns updateringar för

* Moderkort * * Ljud kort * *Cpu*



Hur och var updaterar man dessa ?
Citera
2012-09-07, 19:36
  #2874
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas83
Tjenare, kom över en guide http://www.dayzpvp.com/ultimate-dayz...-tweaks-guide/

Om hur man kan få dayZ gå lite smidigare utan en massa FPS lags, läste där att man borde se ifall det finns updateringar för

* Moderkort * * Ljud kort * *Cpu*


Hur och var updaterar man dessa ?
På din datortillverkares supportsidor först och främst, som alltid. Men iom att du inte berättar vad du har så går det inte hjälpa dig med länk. Sen får du leta upp för respektive tillverkare beroende på vilka komponenter du har. Kolla i Enhetshanteraren vad de heter, de du inte hittar där i kan Everest eller Speccy hjälpa dig med.

Förövrigt så står det på sidan du länkar till hur man sedan tweakar sitt system för bästa prestanda. Den har inget med drivrutiner att göra alls, bara att du ska ha de senaste installerade.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2012-09-07 kl. 19:47.
Citera
2012-09-07, 22:14
  #2875
Avstängd
manzeys avatar
Nätverkskorts drivrutiner installerades inte

Jag installerade nyss om datorn, då upplevde jag ett problem som jag aldrig gjort förut, nätverkskorts drivrutinerna installerades inte, så jag kan inte använda internet.

Jag har lyckats tagit reda på vad den heter men hittar ingen nedladdning som funkar, har kollat deras hemsida och allt med det går inte.

Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet Adapter (PHY: Realtek RTL8211/8212) PCI

Den står det att jag har.

Detta är akut, tack!

Mod får gärna flytta tråden om den är felplacerad.
Citera
2012-09-07, 22:16
  #2876
Medlem
cammos avatar
Du ska ladda dom från moderkorts-tillverkarens sida.
Citera
2012-09-08, 00:31
  #2877
Medlem
Porthoss avatar
Här.
Citera
2012-09-08, 01:08
  #2878
Medlem
vonOlofs avatar
Sammanfogade lite drivrutin-snack.

● modOlof
Citera
2012-09-08, 01:50
  #2879
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Sammanfogade lite drivrutin-snack.

● modOlof

Och därmed blev min "här"-kommentar ovan lite fristående, plötsligt.

För att förtydliga så var det ett svar till manzey.
Citera
2012-09-08, 01:59
  #2880
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Och därmed blev min "här"-kommentar ovan lite fristående, plötsligt.
Äh, folket fattar kronologi.

Är övertygad om att manzey hittar den röda tråden på direkten och blir överlycklig över din länk och vägledning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback