Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 06:37
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sorry att jag citerar mig själv, blev sugen på isterband så här på lördagskvällen, tog en tur till Maxi, de hade följande sorter: ICAs isterband, märkligt mörka men med bara 54% kött, Lammhults flerpack, den jag inte gillar, och Moheda (Charkdelikatesser). Sistnämnda har 69% kött, så jag valde den. Tyvärr måste jag säga, väldigt intetsägande och knappt utan någon smak alls. (Slängde på kolgrillen för en halvtimma sedan, tyvärr så kommer knottjävlarna fram precis vid solen har gått ner, fick äta inomhus). 24:90 för tre isterband, kändes som bortkastade pengar, till och med Lithells Hotdogs smakar mer..

-Jaja, nu är jag i alla fall inte särskilt sugen på isterband längre...

Ja den är inget god den heller, som sagt klarar jag bara Lammhults Syrliga i vanliga "standardsortimentet".
Citera
2018-06-10, 22:30
  #62
Medlem
TraXzmans avatar
Isterbandslåda är smarrigt

http://www.tasteline.com/recept/isterbandslada/

Man kan även ha i lite gullök och pressad vitlök och smaksatt cremefraiche istället för neutral och mer av det än grädde. Servera gärna med hemgjord klyftpotatis i ugn med skalet borstat och kvar på pären
Citera
2018-06-13, 17:54
  #63
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Är det bara jag som föredrar persiljestuvad potatis till isterband? I vanliga fall älskar jag dill, men till isterband tycker jag persilja gör sig bättre. Dåligt syrade isterband kan jag vara utan.


Ett enda vettigt svar i tråden angående potäterna.
Det ska givetvis vara persiljestuvad potatis,
dillstuvad har man till lax. (jag är Skåning)

Visst ska isterbanden vara rejält syrade.
Citera
2018-06-13, 18:54
  #64
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Ett enda vettigt svar i tråden angående potäterna.
Det ska givetvis vara persiljestuvad potatis,
dillstuvad har man till lax. (jag är Skåning)

Visst ska isterbanden vara rejält syrade.
Nåja.
Jag har upptäckt att en rotfruksgratäng också funkar.
Citera
2018-06-13, 19:08
  #65
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nåja.
Jag har upptäckt att en rotfruksgratäng också funkar.
Eller ett härligt lent potatismos .

~Paul~
Citera
2018-06-14, 07:01
  #66
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Eller ett härligt lent potatismos .

~Paul~
Eller bara stuvade makaroner
Sen kör jag en variant där jag fyller dom med ättiksgurka, äpple, senap, lite majo, peppar med lite ost på toppen.
Dom får pressad eller en bakad potatis.

Själv klarar jag inte av att äta andra isterband än riktigt syrade saker, dessa blir faktiskt svårare och svårare hitta i affärer idag.
Den affären jag köper mina isterband ifrån idag, haft slut på dessa i några veckor nu.
Och berättar hur folk åker långväga för köpa dessa, isterbanden är ifrån Gränna tror jag.
Och de köper flera kilon i taget, men såklart åker man 10-15mil för köpa isterband.
Så kan man ju lika gärna köpa på sig en del.

Testade Bah mi med isterband, det blir kanongott.
Morsan farsan beklaga sig över att vi minsann äter isterband med ..., men sen sitter dom och ska ha mer och mer
Citera
2018-06-14, 11:28
  #67
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Eller bara stuvade makaroner
Sen kör jag en variant där jag fyller dom med ättiksgurka, äpple, senap, lite majo, peppar med lite ost på toppen.
Dom får pressad eller en bakad potatis.

Ja för fan i stuvade makaroner låter som en utmärkt kombo
Hur menar du att du fyller "korven" med tillbehör, snitar du upp? Gör du isterband själv? det orkar jag nog inte
Citera
2018-06-14, 19:05
  #68
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Ja för fan i stuvade makaroner låter som en utmärkt kombo
Hur menar du att du fyller "korven" med tillbehör, snitar du upp? Gör du isterband själv? det orkar jag nog inte
Jag har inte rätt bakterier för göra egna isterband, men skulle nog inte gjort det ändå.
Då korv är ett område jag varit begränsat i och gjort själv, och isterband är bra mer komplexa än en simpel chorizo tex.

Ja, man snittar upp isterbandet och lägger i röran och toppar med ost.
Det blir en väldigt fet sås, så pressad potatis tycker jag passar bra med sin luftighet.
Men även bakad potatis är gott till denna.
Citera
2018-06-14, 19:36
  #69
Medlem
constants avatar
Nu i semestertider... Har hört talas om tysk kaminwurst som ska påminna om isterband. Någon som testat?
Finns det andra varianter som påminner om just isterband?

https://shop.baitadellospeck.com/sel...pz-180-gr.html
Citera
2018-06-14, 19:49
  #70
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Eller bara stuvade makaroner

Aaaaghhh! Hädelse!
Citera
2018-06-14, 21:03
  #71
Medlem
Lite grövre rotfruktsstomp är fint till, kryddning går ju att variera i oändlighet.
Citera
2018-12-17, 23:57
  #72
Medlem
TraXzmans avatar
Isterband är mycket underskattat, smakar mycket gott som i en potatis gratäng eller i en korvstroganoff
eller i en pasta tom med ost
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback