Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-26, 08:42
  #1
Medlem
laserlasses avatar
Är Isterband en bra mat eller är det bara skräp som blivet över som man gör det av?

Ska man äta det eller låtabli?
Citera
2009-03-26, 08:47
  #2
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Är Isterband en bra mat eller är det bara skräp som blivet över som man gör det av?

Ska man äta det eller låtabli?
Både och. Det finns högkvalitativa sorter och det finns rena skräpet. Som vanligt således .

~Paul~
Citera
2009-03-26, 08:51
  #3
Medlem
Carl Serungs avatar
Tror dom heter Lammhults. Dom är jävligt goda. Jag brukar även steka köttsidan, alltså snitta upp korven. Mumma!
Citera
2009-03-26, 08:52
  #4
Medlem
dePauls avatar
Isterbandsröra på riktig fina isterband är en favorit .

~Paul~
Citera
2009-03-26, 08:55
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag brukar köra klassikern med dillstuvade päror. Nåt som är jävligt gott också är Isterband och potatismos med lite persilja i. Och lite rödbetssallad bredvid..
Citera
2009-03-26, 08:58
  #6
Medlem
Golonkas avatar
Isterband är en liten lustifikation i så måtto att det finns en geografisk gräns mellan dillstuvade och persiljestuvade potatis.

Jag tillhör helt klart dillstuvad-falangen och drar gärna en söt-stark senap och inlagda rödbetor till. Själva isterbanden inhandlas lämpligen hos slaktaren eller i saluhallen.

Tillhör kategorin Riktigt Manlig Mat.

@dePaul: Vad fan är Isterbandsröra? Det har jag missat....
Citera
2009-03-26, 09:02
  #7
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

@dePaul: Vad fan är Isterbandsröra? Det har jag missat....
OK, här kommer receptet. Inget märkvärdigt sådant men som sagt - gott .

Ingredienser:
  • En gul finhackad lök
  • 2 isterband (skalade och delade i mindre bitar eller mosade)
  • Rött paprikapulver
  • 3-4 skalade och passerade tomater
  • Vatten
  • Vitlök
  • Salt
  • Peppar
  • Olja
  • Ev. tomatpuré
  • Smörstekta paprikastrimlor (1 röd paprika)
  • Oregano eller mejram
Arbetsgång:
Fräs lök i olja tills den får svagt gyllenbrun färg. Tillsätt tunt skivad vitlök och fräs tio sekunder till. Tillsätt isterbanden, tomatpurén, paprikapulvret samt salta och peppra. Rör om igen och låt gå på svag värme i ca 5 minuter under omröring vid behov (det får inte fastna). Häll därefter på vatten.

Tillsätt tomaterna och låt puttra i 5 minuter till. Under tiden så smörsteker man på svag värme den finstrimlade röda paprikan. När den är genommjuk så tillsätter man den i grytan, rör om och kryddar med antingen oregano eller mejram. Vid behov - salta och peppra igen och ev. släng i en nypa socker!

Receptet liknar ganska mycket en vanlig färsrätt.

Servera bandmakaroner till!

~Paul~
__________________
Senast redigerad av dePaul 2009-03-26 kl. 09:04.
Citera
2009-03-26, 09:19
  #8
Medlem
Omygawds avatar
Pyttipanna på isterband!

För er hågade isterbandsvänner kan jag rekommendera att göra en pyttipanna på isterband och rotfrukter. Gott, nyttigt och billigt!

2-3 skivade isterband med borttaget skinn
1-2 hackade gula lökar
4 finhackade vitlöksklyftor
2-3 skalade och tärnade potatisar
en bit skalad och tärnad kålrot
1-2 skalade och slantade morötter
salt, peppar
persilja
stark senap till servering

Gör så här; koka rotfrukterna i lättsaltat vatten i 10 minuter eller tills de är lagom mjuka (inte sönderkokta). Fräs under tiden lök och vitlök i lite olja eller smör, när löken är glansig lägger man i isterbanden.
Häll av vattnet från rötterna och pytsa i dem i pannan. Rör om och låt det hela bli genomvarmt. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar och om det finns hemma, massor med klippt persilja.
Citera
2009-03-26, 09:22
  #9
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omygawd
För er hågade isterbandsvänner kan jag rekommendera att göra en pyttipanna på isterband och rotfrukter. Gott, nyttigt och billigt!

2-3 skivade isterband med borttaget skinn
1-2 hackade gula lökar
4 finhackade vitlöksklyftor
2-3 skalade och tärnade potatisar
en bit skalad och tärnad kålrot
1-2 skalade och slantade morötter
salt, peppar
persilja
stark senap till servering

Gör så här; koka rotfrukterna i lättsaltat vatten i 10 minuter eller tills de är lagom mjuka (inte sönderkokta). Fräs under tiden lök och vitlök i lite olja eller smör, när löken är glansig lägger man i isterbanden.
Häll av vattnet från rötterna och pytsa i dem i pannan. Rör om och låt det hela bli genomvarmt. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar och om det finns hemma, massor med klippt persilja.
Gott. Brukar köra en variant på det här receptet.

~Paul~
Citera
2009-03-26, 09:40
  #10
Medlem
Trumpeters avatar
Isterband med dillstuvad potatis är underbart gott.
Citera
2009-03-26, 09:45
  #11
Medlem
sinologens avatar
Det kanske är att svära i kyrkan men det är gott som fan med isterband och pasta. Annars är ugnsstekta isterband med finhackad paprik i och dillstuvad potatis trevligt också.
Citera
2009-03-26, 10:07
  #12
Medlem
Seamus Costellos avatar
Ni ska grilla isterbanden. Feta rackare som suger åt sig massvis med röksmak.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback