Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-13, 04:51
  #37
Medlem
När tycker ni Helmer ska få en ny chans att bli frigiven?
Citera
2014-06-13, 11:19
  #38
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
När tycker ni Helmer ska få en ny chans att bli frigiven?

Inte alls. Han sitter bra där han är, vilket även är ett ställe han placerat sig på för egen maskin. Väljer man att mörda folk helt utan anledning trots att man redan en gång fått smaka på livet som morddömd i fängelse har man helt enkelt valt att förbruka sin beskärda del av frihet i livet.
Citera
2014-06-13, 14:35
  #39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Överföras till ett äldreboende?

Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
När tycker ni Helmer ska få en ny chans att bli frigiven?

Med tanke på att Helmer har mördat vid två olika tillfällen så har han gjort sig förtjänt av att sitta där han nu sitter.

P.g.a. tilltagande ålder och allmän skröplighet så är min personliga uppfattning att han kommer att bli frigiven och överföras till långvård eller något annat slags äldreboende. Även om det numera är ont om plats på sådana ställen så går det säkert att klämma in Helmer på ett sådant.

Kan tänka mig att KV har svårt att ta hand om en sådan person. Någon som vet hur det är med hans gång numera?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-13 kl. 14:44.
Citera
2015-08-24, 19:43
  #40
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med tanke på att Helmer har mördat vid två olika tillfällen så har han gjort sig förtjänt av att sitta där han nu sitter.

P.g.a. tilltagande ålder och allmän skröplighet så är min personliga uppfattning att han kommer att bli frigiven och överföras till långvård eller något annat slags äldreboende. Även om det numera är ont om plats på sådana ställen så går det säkert att klämma in Helmer på ett sådant.

Kan tänka mig att KV har svårt att ta hand om en sådan person. Någon som vet hur det är med hans gång numera?
Han lever och fyllde 87 år i april och än verkar han vara kvar på Härnösand fängelse.
http://www.ratsit.se/19280423-Erik_H...Tdr7JHSCjAwIQk

Det fetade. Nja... tror han själv skulle välja att vara kvar på fängelset om han visste hur åldringsvården funkar. Nu får han bra mat och har tillgång till aktiviteter om han vill.

Tycker nog han sitter bra där han sitter... hittar inget om hur det gick med hans ansökan om att bli benådad.
Artikel från 2014
86-årige Helmer Ljus har dömts för två mord. Senast 1999, vid 71 års ålder, mördade han en man i Ljusdal.
http://www.allehanda.se/allmant/mede...ll-bli-benadad
Citera
2015-08-25, 09:37
  #41
Medlem
blueyellowlions avatar
Den här gubben har det nog lika bra (eller bättre) där han sitter än om han skulle bli frisläppt då åldringsvården är det enda som skulle stå honom till buds. Lika bra att hålla honom...
Citera
2016-01-06, 16:19
  #42
Medlem
Isnatts avatar
Lär inte vara så många som är födda på 20-talet som sitter i fängelse i Sverige. Hittade tråden av en slump och den var intressant. Undrar hur hälsan är, han är 87 år nu. Det är ju lätt att tycka såna där typer är lite lustiga, men det är ju trots allt en dubbelmördare.
Citera
2016-01-06, 19:57
  #43
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Vad jag hört högg han ihjäl det sist nämda offret för en skuld på 80 kronor eller liknande .
Han hotade folk med pistol i Delsbo redan på 60-talet och enligt ryktesvägen ska han dödat yttligare en person men detta har aldrig bevisats
Snäll som få till synes men obotlig psykopat och lägg till dryckenskap där så har ni en mordmaskin .
Angående det fetade.
Vem blev mördad?
När skulle det ha skett?
Vart hände mordet och hur gick det till?
Fanns det någon misstänkt?
Finns det någon som kan berätta mer om detta rykte?
__________________
Senast redigerad av olovpalme 2016-01-06 kl. 20:00.
Citera
2016-01-07, 08:33
  #44
Medlem
Skaraborg2s avatar
1920-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Lär inte vara så många som är födda på 20-talet som sitter i fängelse i Sverige. Hittade tråden av en slump och den var intressant. Undrar hur hälsan är, han är 87 år nu. Det är ju lätt att tycka såna där typer är lite lustiga, men det är ju trots allt en dubbelmördare.

Det är inte det. Ljus kan mycket väl vara den ende som är född på 1920-talet. Han fyller 88 nu till våren.

Antar att han har ålderskrämpor som många får i den här åldern. Kan bli besvärligt för KVV att hand om gamle Helmer ju äldre han blir.
Citera
2016-01-07, 13:11
  #45
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är inte det. Ljus kan mycket väl vara den ende som är född på 1920-talet. Han fyller 88 nu till våren.

Antar att han har ålderskrämpor som många får i den här åldern. Kan bli besvärligt för KVV att hand om gamle Helmer ju äldre han blir.

Nejdå, Saltvik har en speciell avdelning för vårdkrävande interner.
Mitt ex var där på en utbildning eftersom det assistansföretag hon arbetar åt är kontrakterade av kvv.
Så nog finns det resurser för att torka skit och köra runt folk i rullstolar.
Citera
2016-01-07, 13:35
  #46
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är inte det. Ljus kan mycket väl vara den ende som är född på 1920-talet. Han fyller 88 nu till våren.

Antar att han har ålderskrämpor som många får i den här åldern. Kan bli besvärligt för KVV att hand om gamle Helmer ju äldre han blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Nejdå, Saltvik har en speciell avdelning för vårdkrävande interner.
Mitt ex var där på en utbildning eftersom det assistansföretag hon arbetar åt är kontrakterade av kvv.
Så nog finns det resurser för att torka skit och köra runt folk i rullstolar.
Som jag fattat det så kan Kriminalvården förvara en fånge var som helst om det krävs av medicinska skäl, dvs om läkare anser att Ljus måste vara på en vårdinrättning tex äldreboende eller vårdhem så kan Kriminalvården ha honom placerad där. Inte så att Kriminalvården är tvungna att tillhandahålla äldrevård och sjukvård innanför murarna, även om det naturligtvis är bättre ur säkerhetssynpunkt.
Citera
2016-01-08, 13:58
  #47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminalvården har resurser för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Nejdå, Saltvik har en speciell avdelning för vårdkrävande interner.
Mitt ex var där på en utbildning eftersom det assistansföretag hon arbetar åt är kontrakterade av kvv.
Så nog finns det resurser för att torka skit och köra runt folk i rullstolar.

Tack för den här uppgiften. Kände inte till detta.

Vad bra att kriminalvården har resurser för detta. Då kanske Ljus kommer att hamna där?
Citera
2016-01-08, 17:29
  #48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den här uppgiften. Kände inte till detta.

Vad bra att kriminalvården har resurser för detta. Då kanske Ljus kommer att hamna där?

Fast det är ju ändå en bra bit från USA där ju åtminstone de större delstaterna har hela fängelser som enbart hanterar interner med olika geriatriska problem. För några år sen satt det t.o.m. en över 90 år gammal man i dödscell. Naturligtvis blev han inte avrättad, utan ärendet förhalades tills han efter närmare 30 år dog en naturlig död vid 94.

Även om just denne Nash - som var en s k career criminal - faktiskt begick ett rånmord vid närmare 70 så är orsaken till alla gamlingar i USA:s fängelser mer att man utdömer så många livstidsstraff där man faktiskt inte benådar folk, trots att de suttit 25, 30 år eller längre.

Om man gilla att tugga i sig statistikuppgifter så kan man titta här: http://www.texastribune.org/library/.../units/duncan/ på ett exempel som visar fångar i fängelset Duncan i Texas som är helt inriktad på "Geriatric" och har över 500 fångar. Många är dock bara i 60-årsåldern, men jag kan tänka mig att ett hårt liv och ohälsosamt leverne i fängelset orsakar förtida åldrande hos många. Man ska ha klart för sig att det sitter många äldre fångar även på de vanliga fängelserna.

Här i Sverige har väl folk oftast släppts fria i de få fall de suttit finkade som gamla och sjuka. Ljus ser dock ut att kunna bli ett undantag, liksom bombmannen Lars Tingström aldrig fick nåd trots att han var dödssjuk i cancer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback