Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-08-11, 17:34
  #25
Medlem
schabo-labos avatar
Har du nån koll på hur arbetsmarknaden ser ut för läkarsekreterare?

Vet du något om distansutbilningen?
Citera
2009-08-11, 20:38
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Har du nån koll på hur arbetsmarknaden ser ut för läkarsekreterare?

Vet du något om distansutbilningen?

Inte mer än att det finns distansutbildning och att många går i pension de närmaste 5 åren
Citera
2009-08-11, 20:47
  #27
Medlem
Hur lyckas du med konststycket att höra vad läkarna säger? Har varit med två (olika) läkare och båda har rabblat så man själv inte hör ett knyst.
Citera
2009-09-28, 21:14
  #28
Medlem
gaylord77s avatar
Om det är nåt liv kvar i den här tråden... Skulle du rekommendera det här yrket? är det varierande men samtidigt självständigt? Kollade ams och det verkar finnas en hel del jobb faktiskt inom detta. Det spås ju en positiv framtid. Man kan inte få jobb utan utbildning eller? Att man praktiserar sig till jobbet eller så? Finns ju rätt mycket privatkliniker och så med, behöver ju inte vara vårdcentral liksom...
Citera
2012-11-15, 20:43
  #29
Medlem
HoolaBaduulas avatar
bump
Citera
2018-12-09, 23:27
  #30
Medlem
Bump igen.
Jag funderar på att utbilda mig till medicinsk sekreterare, även fast lönen skrämmer mig,.. är det fortfarande skitbetalt?
Jag undrar hur utbildningen är..
Mycket böcker? Heltid närvaro?

Skiljer det sig mycket sen från arbetsplats till arbetsplats?
Kan det finnas chans att få jobba hemifrån någon dag i veckan?
Vad gör man mer än dikterar och skickar mail?
Är det någon patientkontakt eller är man bara med resten av personalen?
Hoppas någon kan svara, tack.
Citera
2019-01-22, 22:02
  #31
Medlem
Dark Intentionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iniminimajnimo
Bump igen.
Jag funderar på att utbilda mig till medicinsk sekreterare, även fast lönen skrämmer mig,.. är det fortfarande skitbetalt?
Jag undrar hur utbildningen är..
Mycket böcker? Heltid närvaro?

Skiljer det sig mycket sen från arbetsplats till arbetsplats?
Kan det finnas chans att få jobba hemifrån någon dag i veckan?
Vad gör man mer än dikterar och skickar mail?
Är det någon patientkontakt eller är man bara med resten av personalen?
Hoppas någon kan svara, tack.

Lönen skiljer sig en hel del beroende på stad. Men vad jag förstår så har den följt med löneutvecklingen under åren. Ingångslönen beror även på tidigare erfarenhet. Timlönen kan hos oss vara allt mellan 120-170 kr.

Utbildningen är också olika beroende på ort. Men du läser anatomi, terminologi, dokumentation, IT, ekonomi, kommunikation och ledarskap, engelska examensarbete osv. Hos oss har det varit totalt 6-7 böcker under hela utbildningen.

Arbetet är också olika. En del vill bara skriva diktat medan andra vill jobba som klinikadministratörer och är mer chefsstöd. Några blir koordinatorer, schemaläggare och vissa får spetskompetens i annat. Vi skriver diktat, remisser, sjukskrivningar, ser till att patientsäkerheten fungerar optimalt, scannar, post och arkiv, jobbar i reception. Vi ska se till så journalen är läkarens arbetsinstrument samtidigt som patienterna ska kunna läsa och förstå den.

I Stockholm jobbar några hemifrån en del dagar i veckan och i andra regioner finns inte den möjligheten. Om du googlar finns det massor av information om utbildningen på olika ställen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback