Det finns ändå en poäng att "tyst" ta del av vad hon ska säga.
Kyrkan har upplåtit en plats för henne i dag och hon vill framträda
blir tjafs avbryts det och hon blir offret!
För många, många år sen skulle jag och min klass göra ett studiebesök hos någon religiöst "grupp".
Vi valde ut ett ställe, ringde och bokade tid, satte oss ner och skrev ner flera kritiska frågor.
Som jag minns det var det inte en enda "vänlig" fråga eller nån där dom skulle få berätta nåt om sin tro.
Det var som att vi trodde att vi skulle sätta dom på plats, avslöja deras konstiga regler osv.
Hur det gick?
Inte alls. Dom släppte inte ens in oss.
Den upplevelsen och några till

har lärt mig att ibland är det bättre att vara tyst och låta den andra tala,
inte för att man håller med, utan för att man ska få höra hur den tänker, för att få "material" att analysera.
Lika lite som min klass skulle kunna omvända den där religiösa gruppen går det att omvända Fru B.
Hon är den hon är. Oavsett vad du och jag tycker. Eller om så "vad alla andra tycker".
Hon är dessutom omgiven av sina väldresserade JA-sägare.
Och kyrkan vill inte ha tjafs.
En del åhörare kan också tycka att det är hemsk och ställer sig solidariskt på den drabbades sida.
Mitt råd är att om någon kommer att närvara:
Lyssna hellre. Memorera vad hon säger. Ifrågasätt inte.
Sen ikväll eller i morgon när evenemanget är över tar du/ni fram det hon sagt och går igenom det.
Vilka skönmålningar hon gjort. Hur hon förklarar saker. Hur DET i sin tur hänger ihop.
(gör det ens det?)
Pratar hon mot sig själv? När hon berättar om sin karriär (om hon håller sig lite till sanningen) bör det bli lite tunt.
Hennes artistkarriär är enligt henne själv ca 35 år lång.
Om hon inte uppträder på låt säga 5 år, är hennes karriär då 40 år lång?
Kommer hon berätta om sina egna sorger?
Om sina egna insater som hjäpande person?
Kommer hon ge tips som gift kvinna och förälder (som hon sa till T-bane Nettan)?
Vilken sång kommer hon att framföra?
Kommer hon prata om sin tro?
(host)
Jag kan dessvärre inte åka till Jakobs stege/Munken men det hade ju varit jättekul
att bara få ta del av vad hon säger, hur hon agerar.
Till dig som kommer att ta dig dit.
Lyssna, memorera och "njut".