2018-12-22, 05:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Bilen kanske är trasig eller också har sonen den på sina kriminella färder genom landet.
Vi får väl se nu då om kronofogden gör någon utredning av familjens göranden och låtanden framöver.
Men vad skulle hända nu då om de tvingas lämna lägenheten i februari som någon skrev?
Går socialtjänsten in och hjälper de med nytt boende om kronofogden även kräver dem på pengar?
Kommer socialtjänsten säga att de får bara typ en tvåa eller trea eftersom två av barnen är myndiga och inte ska bo hemma?

"Går socialtjänsten in och hjälper de med nytt boende"

Nej, Socialtjänsten kommer över huvud taget inte att hjälpa Took-familjen med bostad, Socialtjänsten är ingen bostadsförmedling. Tookarna blir hänvisade till hotell eller vandrarhem.
Citera
2018-12-22, 08:39
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Går socialtjänsten in och hjälper de med nytt boende"

Nej, Socialtjänsten kommer över huvud taget inte att hjälpa Took-familjen med bostad, Socialtjänsten är ingen bostadsförmedling. Tookarna blir hänvisade till hotell eller vandrarhem.

Haha oj ja det vore ju en vändning, från en flerrumslägenhet i stan till ett gammalt vandrarhem ute på vischan
Citera
2018-12-22, 08:50
Medlem
Jag beställde faktiskt ut upplysning på Felicia och Anna från ratsitkatalogen och enligt den hafe F inga anmärkningar men Anna har så hon lär ju inte kunna köpa något
Citera
2018-12-22, 09:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
Jag beställde faktiskt ut upplysning på Felicia och Anna från ratsitkatalogen och enligt den hafe F inga anmärkningar men Anna har så hon lär ju inte kunna köpa något

Hm, kan det då vara så att man utnyttjar detta och köper något i dotterns namn istället? Det är väl den hållhaken A.B har på henne förstås.Hon kanske säger åt henne att ska hon bo hemma så är det hon som ska stå på det nya kontraktet så att inte kf tar bostaden.
Citera
2018-12-22, 09:18
Medlem
Citat:
Hm, kan det då vara så att man utnyttjar detta och köper något i dotterns namn istället? Det är väl den hållhaken A.B har på henne förstås.Hon kanske säger åt henne att ska hon bo hemma så är det hon som ska stå på det nya kontraktet så att inte kf tar bostaden.

Så Flisan kommer alltså bli bostadsmålvakt, vem blir bilmålvakt i familjen?
Citera
2018-12-22, 09:19
Medlem
Vad hände med Alexander Eriwiks krav på Anna? Blev det någon stämning? Jag hade för mig att det var en stor skuld?
Citera
2018-12-22, 09:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ok, fast om hon har fogden efter sig så kan de alltså inte köpa en ny bostad innan de flyttar utan måste hyra den oavsett om det är ett hus eller en ny lägenhet annars säljs bostaden på exekutiv auktion eller har jag missförstått något i och med de nya uppgifterna som har framkommit i tråden?
Hon har väl vuxna barn som hon kan skriva ett eventuellt hus på?
Citera
2018-12-22, 09:30
Medlem
Boopidoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40

Har R några anmärkningar? Det kan vara så att svärfar stått som ägare till 97% av bostadsrätten i Solna just för att den inte skulle kunna utmätas.
De var ju både i Spanien - inte i semesterlgh utan i Alicante - och på spanska ambassaden tidigare i år. Kanske litet ”pappersexcersis” för att flytta över lgh till R innan försäljning?!
Citera
2018-12-22, 09:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boopidoo
Har R några anmärkningar? Det kan vara så att svärfar stått som ägare till 97% av bostadsrätten i Solna just för att den inte skulle kunna utmätas.
De var ju både i Spanien - inte i semesterlgh utan i Alicante - och på spanska ambassaden tidigare i år. Kanske litet ”pappersexcersis” för att flytta över lgh till R innan försäljning?!
Ja, R har betalningsanmärkningar.
Citera
2018-12-22, 10:04
Medlem
Tyvärr frågade jag inte om skulder när jag pratade med enheten för utmätning på kronofogden. Jag ställde följande frågor om Anna Toledano

Har ni gjort någon utmätning någon gång på Anna Book.
Svar: Det har under de senaste åren gjort flera försök. Vi skickar ut en förfrågan till den skuldsatte som får uppge utgifter och inkomster. Vi tar in uppgifter från skatteverket, försökringskassan och andra myndigheter.

Varför tog ni inte Annas lägenhet som hon påstår på sin blogg att hon och hennes make äger?

Svar: Vi får inte ta lägenheter som den skuldsatte hyr.

Har ni gjort utmätning på inkomsterna då?

Svar: svårt när det handlar om oregelbunden lön eller arvode från artisteri. Vi får ju uppgifterna ibland retroaktivt och då kan skuldsatta personer redan gjort av med pengar. Vi får dessutom inte ta pengar från bidrag såsom försörjningsstöd eller bostadsbidrag. Vi måste följa den norm som människor har rätt att leva på.

Vi försöker ju titta på sociala medier och bloggare och jag tänker följa upp den här bloggen och insragramkontot. Den skuldsatte fyller ju i sina uppgifter på heder och samvete och skriver hon att bostaden ägs av henne och hennes man så måste vi titta lite närmare på de uppgett hon lämnat tidigare år och även lämna uppgifterna vidare till skattemyndigheten.

Och en massa andra saker som jag var nyfiken på.
Citera
2018-12-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, R har betalningsanmärkningar.

Kommer nog att bli kämpigt för familjen att få beviljat ett bostadslån. Blir väl svärfar som får hosta upp med både borgen och handpenning.
Stackars gamle man...och stackars familjens nya grannar, vilka det nu blir.

Själv hade jag och min familj en nyinflyttad granne som byggde nytt hus och skulle stå för allt invändigt arbete själv.
Han hade inga verktyg alls...inte ens en hammare, så han lånade allt från stegar, skottkärra, sågar, elverktyg...ja allt utom högtryckstvätten faktiskt.
Sen ställde han in alla lånade grejer i sitt garage, inklusive våra barns uteleksaker.

Det tog ett år drygt innan vi med lite "mild" övertalning, lyckades få tillbaka våra grejer.

Familjen Took/Book borde börja samla på sig gräsklippare, häcksax, spadar, snöslunga osv, istället för blanka byråer och lösnaglar...!
Citera
2018-12-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Kommer nog att bli kämpigt för familjen att få beviljat ett bostadslån. Blir väl svärfar som får hosta upp med både borgen och handpenning.
Stackars gamle man...och stackars familjens nya grannar, vilka det nu blir.

Själv hade jag och min familj en nyinflyttad granne som byggde nytt hus och skulle stå för allt invändigt arbete själv.
Han hade inga verktyg alls...inte ens en hammare, så han lånade allt från stegar, skottkärra, sågar, elverktyg...ja allt utom högtryckstvätten faktiskt.
Sen ställde han in alla lånade grejer i sitt garage, inklusive våra barns uteleksaker.

Det tog ett år drygt innan vi med lite "mild" övertalning, lyckades få tillbaka våra grejer.

Familjen Took/Book borde börja samla på sig gräsklippare, häcksax, spadar, snöslunga osv, istället för blanka byråer och lösnaglar...!

Jag har svårt att tro att de ska kunna renovera ett hus. Kommer ni ihåg detta med Anna
https://m.youtube.com/watch?v=HRC9mcy0M1A
Det tog ju flera år för henne att fixa handfatet när arga snickaren var där.
https://m.youtube.com/watch?v=40ebgDScPqY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in