Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-03-15, 22:37
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourBroAlex
Jag hatar att ta upp gamla trådar men nu kan jag verkligen inte hålla mig.
Jag och Zonfararen skulle dra upp några A-lock vid Alviks sidan under Kbron. Vi blev intresserade av dem för att de satt feta ventiler bredvid luckorna.
När Zonfararen skulle klättra ner för en Avlopps-stege parkerar en gubbe (ungefär 60 -70 år) som bodde just bredvid Kbron vid oss och undrade vad vi höll på med.
Vi förklarade bara att vi skulle ta en titt och filma lite.
Vi diskuterade UE ett tag och han berättade att han hade hållit på med det ett tag när han var ung. Redan när han var i vår ålder hade han sprungit runt i Kbron. Men detta är irrelevant.
Men för att besvara din flera år gamla fråga: Han förklarade att den där porten leder till ett stort bergsrum som leder flera våningar ner under marken. De rummen används numera som serverhallar. Han nämnde såklart också att ingen obehörig kommer någonsin komma in dit.
Gubben var jävligt trevlig i vilket fall. Han lät oss gå ner i en A-lucka han hade vid sin gård. Den luckan ledde till ett rum med två jävligt rostiga pumpar. Innan vi gick ner förklarade han att om någon skulle mixtra med dem, skulle inte vatten kunna forsa vidare till Kungsholmen. Men dem hade någon slags sensor så att om någon nu skulle röra dem så skulle problemet blivit åtgärdat rätt snabbt. Hursomhelst förtjänade han titeln "Farbror-UE".

Som nämnts tidigare i tråden håller de svenska mobiloperatörerna till i bergrummet vid bron. Efter krav från PTS var de tvungna att placera minst en av sina växlar i ett "bombsäkert" utrymme. Efter de två portarna kommer man till en smal (men stor nog för en bil) tunnel som fortsätter neråt i berget. Sen kommer ytterligare grindar/passersystem för att komma in till själva "byggnaderna" som finns där nere.
Citera
2015-03-16, 22:01
  #98
Medlem
Skyddsobjekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourBroAlex
Jag hatar att ta upp gamla trådar men nu kan jag verkligen inte hålla mig.
Jag och Zonfararen skulle dra upp några A-lock vid Alviks sidan under Kbron. Vi blev intresserade av dem för att de satt feta ventiler bredvid luckorna.
När Zonfararen skulle klättra ner för en Avlopps-stege parkerar en gubbe (ungefär 60 -70 år) som bodde just bredvid Kbron vid oss och undrade vad vi höll på med.
Vi förklarade bara att vi skulle ta en titt och filma lite.
Vi diskuterade UE ett tag och han berättade att han hade hållit på med det ett tag när han var ung. Redan när han var i vår ålder hade han sprungit runt i Kbron. Men detta är irrelevant.
Men för att besvara din flera år gamla fråga: Han förklarade att den där porten leder till ett stort bergsrum som leder flera våningar ner under marken. De rummen används numera som serverhallar. Han nämnde såklart också att ingen obehörig kommer någonsin komma in dit.
Gubben var jävligt trevlig i vilket fall. Han lät oss gå ner i en A-lucka han hade vid sin gård. Den luckan ledde till ett rum med två jävligt rostiga pumpar. Innan vi gick ner förklarade han att om någon skulle mixtra med dem, skulle inte vatten kunna forsa vidare till Kungsholmen. Men dem hade någon slags sensor så att om någon nu skulle röra dem så skulle problemet blivit åtgärdat rätt snabbt. Hursomhelst förtjänade han titeln "Farbror-UE".

Finns ju några bilder från denna "serverhall" på en viss persons Instagram... Bergrummet går för övrigt under ett namn inkluderande en bokstav i den främre delen av alfabetet.
Citera
2019-09-10, 20:43
  #99
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av euwf 2019-09-10 kl. 20:57.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback