2009-03-24, 18:16
Medlem
T-bears avatar
Ska just köpa en husbil, som har en automatisk satellitanläggning, Kathrein UFD 540 med parabol Kathrein HDP 170. Läser manual men blir inte klokare. I tyskland verkar det vara Astra som gäller, men vi här har väl våra kanaler på andra satelliter ?

http://www.kathrein.de/en/sat/products/doc/9986450a.pdf
Citera
2009-03-24, 18:43
Medlem
Muckarduvas avatar
Själva mottagare än en FTA (=Free to air)-box med möjligheter att trycka i CA-moduler för de krypteringssystem som vi använder härhemma, att stoppa in abonnemangskorten i.

Kolla om sådana medföljer, annars blir det ytterligare en utgift. De svenska kanalerna är alltså krypterade och inte FTA, till skillnad från de flesta tyska. Dessutom är nytecknade svenska abonnemang hos Visat resp. Canal Digital numera låsta till den konventionella stationära mottagare som ingår i abonnemanget, så det kan bli problem även där.

Positioneraren i sig ska nog kunna klara av ett helt gäng satellitpositioner. De satelliter som används av de svenska operatörerna ligger i två svärmar runt 1 grad väst resp. runt 5 grader öst, medan stora delar av resten av Västeuropa hämtar ner sina signaler från 19.2 öst och 13 öst. Kanaler avsedda för Brittiska öarna sänds främst från 28.2-28.5 grader öst.
Citera
2009-03-24, 18:48
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
Själva mottagare än en FTA (=Free to air)-box med möjligheter att trycka i CA-moduler för de krypteringssystem som vi använder härhemma, att stoppa in abonnemangskorten i.

Kolla om sådana medföljer, annars blir det ytterligare en utgift. De svenska kanalerna är alltså krypterade och inte FTA, till skillnad från de flesta tyska. Dessutom är nytecknade svenska abonnemang hos Visat resp. Canal Digital numera låsta till den konventionella stationära mottagare som ingår i abonnemanget, så det kan bli problem även där.

Positioneraren i sig ska nog kunna klara av ett helt gäng satellitpositioner. De satelliter som används av de svenska operatörerna ligger i två svärmar runt 1 grad väst resp. runt 5 grader öst, medan stora delar av resten av Västeuropa hämtar ner sina signaler från 19.2 öst och 13 öst. Kanaler avsedda för Brittiska öarna sänds främst från 28.2-28.5 grader öst.

nix , inga moduler medföljer. jag ser ju bilder på den och undrade just över det med kortplatser. SÅ då måste jag köpa en sån modul...vad tror du den kostar ?

Men vi har väl oxå ett antal frikanaler via satellit, visst ?
Citera
2009-03-24, 18:55
Medlem
Muckarduvas avatar
Jag har för mig att jag gav runt 1200 pix för en Conax-CAM till Canal Digital för några år sedan, de har sannolikt blivit lite billigare numera som all elektronik.

Vill man ta in Viasat-kanalerna blir det lite värrre. De krypterade tidigare i Viaccess, samma system som marksända Boxer använder, en Viaccess-CAM kostar runt 500 kr. Emellertid bytte Viasat krypteringsstandard till Videoguard för några år sedan, en separat sådan CAM är svår att få tag på om man inte har någon parabol-samfällighet för bostadsområden etc.

Det finns en handfull kristna frikanaler.
Citera
2009-03-24, 19:39
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
Jag har för mig att jag gav runt 1200 pix för en Conax-CAM till Canal Digital för några år sedan, de har sannolikt blivit lite billigare numera som all elektronik.

Vill man ta in Viasat-kanalerna blir det lite värrre. De krypterade tidigare i Viaccess, samma system som marksända Boxer använder, en Viaccess-CAM kostar runt 500 kr. Emellertid bytte Viasat krypteringsstandard till Videoguard för några år sedan, en separat sådan CAM är svår att få tag på om man inte har någon parabol-samfällighet för bostadsområden etc.

Det finns en handfull kristna frikanaler.

jaså det är så ? jag trodde naivt nog att 1, 2 och 4 samt barnkanalen o svt24 och ett par till var fria även där. Så om jag har tur så klarar jag mig på en tusenlapp för en modul, förutsatt att min reciever funkar.... Får väl bära med mig den till nån firma och visa upp den kanske...

Vad är egentligen fördelen med att jag har en autoparabol på taket då ? Låter ju som en bättre idé att ha en bra digitalantenn uppe ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback